Hur ska man sitta?

K

kaktusen

Förstog inte en sak när jag red lektion sist :crazy: och vågade inte fråga en gång till. :o
Jag undrar ifall när man tex rider på en volt i höger varv; ska men då vrida inre höften framåt eller bakåt?

Sv: Hur ska man sitta?

Dina höfter ska vara parallella med hästens, dvs rakt fram. Inner axel ska lite tillbaka.

Dina höfter ska vara parallella med hästens, dvs rakt fram. Inner axel ska lite tillbaka.

Inte på volt. Höfterna skall vara paralella när du rider rakt fram.

Till TS. När du rider på volt skall du vrida inner axel inåt, men se upp så du inte lutar den neråt, om du är avslappnad så kommer då automatiskt höfterna vridas åt motsatt åll, dvs inner höft framåt och ytter höft bakåt, men bara lite.

Ser att du har fått motstridiga svar. Här är mitt:
Försök ha dina höfter paralella med hästens höfter hela tiden. lika mycket på rakt spår som på böjt. På böjt spår ska hästens inre höft lite framåt. (om hästen är korrekt böjd) När du rider på volt ska du följa med i rörelsen med ditt överliv. Yttre axel lite framåt och inre axel lite bakåt. Då brukar höfterna följa med också.
Tänk dina axlar=hästens bogar, dina höfter=hästens höfter.

Försök ha dina höfter paralella med hästens höfter hela tiden. lika mycket på rakt spår som på böjt. På böjt spår ska hästens inre höft lite framåt. (om hästen är korrekt böjd) När du rider på volt ska du följa med i rörelsen med ditt överliv. Yttre axel lite framåt och inre axel lite bakåt. Då brukar höfterna följa med också.

Så har jag aldrig tänkt

Tack för den bilden :bow:

Sådär brukar jag också tänka. Om jag tänker för mkt på höfternas placering eller på hur mcket jag sitter över åt höger eller vänster, blir det bara fel och överdrivet. Bättre att naturligt följa med hästen och tänka på axlarna om man blir lite osäker.

Tycker att du har ett bra sätt att förklara det på, men anledningen till att jag inte förklarar det så är att oavsett om hästen går rätt eller inte så måste ryttaren rida som om hästen gjorde rätt. För du kan ju inte ha dina höfter paralella med en häst som sladdar med baken, då komemr ju hästen att sladda ännu mer eller hur? Alltså blir inte alltid dina höfter paralella med hästens...

Men ryttaren ska genom att placera sina höfter visa hästen hur den ska placera sina höfter. Då sladdar den inte ut med baken :p

Immer

Det är en unghäst jag rider, men kan säga att han sladdar på rätt bra oavsett hur jag sitter :p
Ifall jag förstått det hela rätt så ska alltså inneraxeln något bakåt och innerhöften något framåt?

Smart tänkt! Gäller bara att komma ihåg det när man rider också :crazy:

Nej jag förstår hur du menar. Jag menar att höfterna ska vara paralella med placeringen där hästens höfter ska vara. Med våra höfter visar vi hur vi vill att hästen ska placera sina. (sen kanske det inte alltid uppfattas av hästen, men intentionen är den.)

Hur menar du med det sista? :s Vi höll också på med sitsen då man rider på volt på vår senaste ridlektion..

Men ryttaren ska genom att placera sina höfter visa hästen hur den ska placera sina höfter. Då sladdar den inte ut med baken :p

Immer

Suck... Alla hästar är perfekt utbildade och kan man teorin så rider man korrekt och månen är bara en illusion...

jag rider mkt unghästar, av alla tränare jag tränat för, tränas hästarna att förflytta sig på volt när ryttaren sjuter sin inre höft framåt och den ytre bakåt, dock väldigt lite, men på så sätt får man med hela hästen, lättare att ställa och hästen får jätte svårt att skjuta ut bogen. :)

jag rider mkt unghästar, av alla tränare jag tränat för, tränas hästarna att förflytta sig på volt när ryttaren sjuter sin inre höft framåt och den ytre bakåt, dock väldigt lite, men på så sätt får man med hela hästen, lättare att ställa och hästen får jätte svårt att skjuta ut bogen. :)

Antar att det är precis lika lätt att utföra det i praktiken :smirk:

*kl*

måste bara få fråga en grej nu, blir lite förvirrad :p jag rider för en tränare nu som säger att man ska dra bak ytter axel lite när man rider på en volt. på så sätt skjuts inner höft fram lite, vikten hamnar lite inåt och man hjälper hästen gå runt på volten. stämmer det eller är det jag som har missuppfattat? :confused:

KL

jag har bara hört att inner skänkel ska vara längre så sittbenet kommer ner mer.

*kl*

måste bara få fråga en grej nu, blir lite förvirrad :p jag rider för en tränare nu som säger att man ska dra bak ytter axel lite när man rider på en volt. på så sätt skjuts inner höft fram lite, vikten hamnar lite inåt och man hjälper hästen gå runt på volten. stämmer det eller är det jag som har missuppfattat? :confused:

Låter lite konstigt, menar din tränare kanske att du bara ska göra det tillfälligt? För det kan ju bli något konstigt att dra bak båda axlarna samtidigt :crazy:

*kl*

Det kan också vara din tränare som missuppfattat människans fysik. Det är bara att välja vem som ahr missuppfattat. Testa hemma stående på golvet. (lite bredbent med fötterna paralellet)

Dra bak höger axel och fram med vänster höft
Dra sedan bak vänster axel och fram med vänster höft.

Vilket är bekvämast? Lättast? Vilket gör att du känner dig minst stel?

Om du inte har en unik fysik så kommer det att vara bekvämast att dra bak axeln på den sidan som du puttar fram höften på.

Jag menar att du ska tänka så när du rider. Du placerar dina axlar som du vill att hästen ska ha sina bogar och dina höfter som du vill att hästen ska ha sina. Tänk speciellt på dina axlar när du rider på volt nästa gång. Om du inte följer med i volten med dina axlar kan hästen inte heller röra sig rätt på volten. Du måste gå med framåt med din yttre axel och därigenom lite tillbaka med din inre.

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: gulakatten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar