Hur ska man sitta?

Sv: Hur ska man sitta?

*kl*

måste bara få fråga en grej nu, blir lite förvirrad :p jag rider för en tränare nu som säger att man ska dra bak ytter axel lite när man rider på en volt. på så sätt skjuts inner höft fram lite, vikten hamnar lite inåt och man hjälper hästen gå runt på volten. stämmer det eller är det jag som har missuppfattat? :confused:

Helt rätt enligt mig och mina tränare också! :) jag har blivit lärd att rida så i minnst 7 år, känns konstigt om jag ska öndra på de nu.

Låter lite konstigt, menar din tränare kanske att du bara ska göra det tillfälligt? För det kan ju bli något konstigt att dra bak båda axlarna samtidigt :crazy:

som jag fattade det så menade han att man skulle sitta så hela tiden när man red på en volt. alltså inte att man drar bak båda axlarna samtidigt, utan att om man rider på en volt i vänster varv så drar man bara bak höger axel, och då skjuts automatiskt vänster axel och höft framåt, så att vikten hamnar åt vänster.

Det kan också vara din tränare som missuppfattat människans fysik. Det är bara att välja vem som ahr missuppfattat. Testa hemma stående på golvet. (lite bredbent med fötterna paralellet)

Dra bak höger axel och fram med vänster höft
Dra sedan bak vänster axel och fram med vänster höft.

Vilket är bekvämast? Lättast? Vilket gör att du känner dig minst stel?

Om du inte har en unik fysik så kommer det att vara bekvämast att dra bak axeln på den sidan som du puttar fram höften på.

vi gjorde en liknande övning med min tränare, att man skulle stå på marken och dra bak ena axeln. då kände man direkt att vikten direkt flyttades över till motsatt sida.
men det stämmer som du säger, det känns smidigare att dra bak axeln på samma sida som man puttar fram höften. men jag testade att göra samma sak sittande, och då var det inte lika lätt. när jag sitter ner och vrider bak ena axeln hamnar vikten alltid på motsatt sida hur jag än gör. det kanske är jag som har fel teknik, men det känns som jag bara viker mig i sidan.

egentligen är ju slutprincipen samma sak på båda sätten, att man vill skjuta fram inner höft för att på så sätt få vikten inåt. men sen kanske det är olika från olika personer vad som passar en själv bäst. eller vad säger ni? finns det några för/nackdelar att välja det ena sättet framför det andra?

Helt rätt enligt mig och mina tränare också! :) jag har blivit lärd att rida så i minnst 7 år, känns konstigt om jag ska öndra på de nu.

vad skönt att höra att ni också har samma uppfattning som jag (och min tränare) :D jag tycker det känns jättebra att rida så, det faller sig helt naturligt.

till TS: det känns som jag snor tråden lite nu. förlåt isåfall!

Hästens höfter är ju raka även på volt. Den är stel i korsbenen och kan inte böja i sidled där. Böjningen sker längre fram i kroppen och man rättar in framdelen på bakdelen.

Så om man har sina höfter och axlar parallella med hästens är höfterna raka och inner axel lite tillbaka om man rider i böjning.

vi gjorde en liknande övning med min tränare, att man skulle stå på marken och dra bak ena axeln. då kände man direkt att vikten direkt flyttades över till motsatt sida.
men det stämmer som du säger, det känns smidigare att dra bak axeln på samma sida som man puttar fram höften. men jag testade att göra samma sak sittande, och då var det inte lika lätt. när jag sitter ner och vrider bak ena axeln hamnar vikten alltid på motsatt sida hur jag än gör. det kanske är jag som har fel teknik, men det känns som jag bara viker mig i sidan.

egentligen är ju slutprincipen samma sak på båda sätten, att man vill skjuta fram inner höft för att på så sätt få vikten inåt. men sen kanske det är olika från olika personer vad som passar en själv bäst. eller vad säger ni? finns det några för/nackdelar att välja det ena sättet framför det andra?

Om du sitter på en stol och vänder/vrider ditt överliv åt vänster som om du skulle rida in på en volt åt vänster, då känner du tydligt i sittbenen att höger sittben lättar lite från stolen och du får mera vikt på vanster. Tänk inte bara inner axel tillbaka utan lika mycket ytter axel fram. Du måste ju vända själv åt samma håll som du vill att hästen ska vända. Tanken med ridning (för mig i alla fall) är att hästen ska följa ryttaren. Som en dans. Du för och hästen följer.

:bump:Ett tips!! Ni som går hoss tränare be dom att visa det är vicktit att man förstår rätt både för mänisk o häst.
Ingen fråga är för dum om det är en bra tränare( lärare) och tänck på HÄSTEN. så betalar ju ni för detta.:bump:

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 608
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 620
Senast: gulakatten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar