Hur ska man reagera, hund som är arg på pundare?

N

Nozer

Vi har ett litet delikat problem här hemmavid...

För ett par år sedan kom en missbrukare på besök när vi hade fest. Folk stod ute på loftgången o rökte. han är ibland på besök hos en gammal bekant i samma trapp.

Hur som helst kom han över till oss o började tjafsa. Slutade med att han pucklade på en av mina polare helt oprovocerat, o senare på kvällen kom han tillbaka, då med kniv o hotade folk o högg i väggen o höll på. Polisen ringdes o dom hämtade honom, dom hade o göra 45min för att få ut honom till bilen, kan man väl kalla rätt duktigt våldsamt motstånd...

Polisanmälan gjordes, o vi blev kvitt honom, då han fick "semester" ett tag.

Nu sedan en tid är han här igen.
Hans bekant vill inte ha honom här, utan hon slänger ut honom. varpå han sover i trappen.
Han sitter i trappen o dricker öl, röker o pissar.
o VARENDA gång han ser mig, så ska han fram o börja veva.
Har hittils aldrig varit ensam, utan andra har varit med o kunnat "rädda mig".

Grejen är att nu på senare tid har han börjat hota hunden. Säger att han ska slå/sparka ihjäl hunden. O går utmanande mot hunden när han ser oss. Viftar o sparkat i luften mot hunden. Samtidigt som han vrålar åt hunden o håller på. Klart aggresiva tecken om man säger så.

Killen vår är annars lugnet själv, han har ALDRIG visat en enda aggresiv tendens, men nu börjar det att ändras. Tyvärr.
Så fort han ser pundaren blir han som galen. han reser ragg, morrar o kastar sig mot honom.
ALDRIG mot ngn annan person, oavsett om dom är påverkade av ngt eller så. Han älskar alla. Just denna man han har fått problem med.

Hur ser lagen på det här är juh en fråga.
OM mannan ifråga går fram o slår/sparkar hunden, får hunden försvara sig, eller är det som alltid med det strikta ägaransvaret? (isf tycker jag det är skamligt)
Eller får hunden faktiskt visa sitt missnöje?

Likaså om jag blir påhoppad, o hunden "hjälper till", vad händer då?

Det är som sagt en anmälan tidigare på honom, o i dagarna kommer det utökas kan jag väl säga...
Problemet är att det här är typen som skiter fullständigt i lagar etc, hans urdrag är enligt polisen jag pratade med förut "tjockt som en telefonkatalog"

O sist men inte minst, hur fasen ska JAG bete mig mot hunden i ett sånt här läge?
Är alltid noga med lugnande signaler så hunden inte ska bli rädd om det är stökigt ute etc. Men när jag är minst sagt skiträdd för den här personen o hunden märker det, hur fasen ska jag göra?

/Tobbe

Sv: Hur ska man reagera, hund som är arg på pundare?

Det korrekta svaret är att du skall undvika människan. Behålla ditt lugn och gärna avleda hundens intresse med godis eller leksak då ni snabbt passerar.

Många polisanmälningar kan också vara på sin plats.

Persoligen hade jag tagit med mig ett tillhygge i försvar. Kommer personen för nära min hund så försvarar jag den. Hunden skall INTE få tillfälle att försvara sig själv och därför gäller det att jag är snabbare.

Vad jag skulle använda vet jag inte än men någon typ av hopfällbar batong kanske kan vara aktuellt...jag vet jag vet jag får inte men jag skulle inte våga gå ut och riskera mig själv och hunden annars.

Som twiggyM sa, ha med dig något att försvara dig och hunden med, och låt inte hunden hinna försvara sig själv eller dig. Det är som "ditt" jobb..

Om jag vore du skulle jag prata med polisen och säga precis som det är.. jag menar, kommer den här pundaren fram till er och är hotfull så måste ju du få ta till det som behövs om han skulle angripa er.. Jag menar, man måste ju kunna gå utanför dörren och känna sig säker! Sånt här driver mig till vansinne.. vi har personer här också som ska försöka "läxa" upp hundarna, och jag säger bara.. "stoppa dit fingrarna, och jag står inte för vad som händer"..Ibland önskar man nästan att hunden åt upp hela människan och inte lämnade ett spår efter den heller :bump:

Lycka till iallafall..

:eek:

Jag hade FLYTTAT!! Alltså knarkare har inte samma spärrar som normala människor. Har den här personen bestämt sig för att han vill sätta dit dig hade jag varit skiträdd, det kan sluta väldigt obhagligt. Ring polisen så fort du ser honom i trapphuset, och säg som det är så att de kommer och hämtar honom. Prata med alla grannar så att alla i huset ringer polisen när de ser honom. Hunden är ditt minsta problem tycker jag :crazy: Har svårt att tro att den här personen skulle anmäla även om han blev biten. Lär ju inte vilja ha kontakt med polisen i onödan

:eek:

Jag hade FLYTTAT!!

Jotack, det står på önskelistan.

Är uppskrivna på lite olika ställen, men problemet är att de flesta hyresrätter i den här stan (som är lediga) är på VÄLDIGT stökiga områden jag inte gärna flyttar till.
Vägrar att fly tillfälligt o tvingas flytta snart efter igen.

O att få lån till bostad, när frun som jobbar som timvikarie, o jag är sjukskriven är inte det lättaste, tyvärr.

/Tobbe

Jag hade ringt polisen vid varje incident. Även ringt hyresbolaget och berättat läget.

twiggym; inte direkt något jag skulle göra, eftersom att då belönar han en hund som visar aggressivitet och då tror hunden att detta beteendet är okej, och då kanske det utvecklas så att han blir aggressiv mot alla människor eller åtminstonde alla främmande.

Senast ändrad av en moderator:

Hm. Hur belönar man agressivitet om man avleder ett agressivt beteende med mat (lugnande) för att få hunden på andra tankar i en situation den uppenbarligen inte klarar av?

Hm. Hur belönar man agressivitet om man avleder ett agressivt beteende med mat (lugnande) för att få hunden på andra tankar i en situation den uppenbarligen inte klarar av?

Jadu, läs en hundpsykologibok.. Hunden faller in i ett aggressivt så fort den får syn på "pundaren" och tro mig, hunden ser den innan ägaren hinner vända håll. ger ägaren då godis, visar han hunden att det är BRA att den är rädd och aggressiv.. detta bär den med sig sen.

Gör livet jobbigt för idioten, ring polisen varje gång han är där, se till att portkoden ändras om det finns någon och personligen skulle jag se till att någon tog sig ett allvarligt snack med honom och förklarade hur ohälsosamt det kan bli om han fortsätter hänga där. :angel:

Jag har lkäst en hel del hundpsykologi och även tränat en hel del hundar. Aldrig kommit fram till samma slutsats men kanske talar vi om olika saker?

Jag pratar inte om att lkasta en köttbulle år hunden varje gång den morrar. Jag talar om att avleda, få bort hundens intresse från hotet och istöälle omrikta det på en leksak eller mat.

Har sett bra resultat tidigare- dock gällande hanhundsagressivitet och inte galna pundare.

Har inte så mycket med hunden att göra men; kan du inte be hyresvärden låsa ytterdörren? Portkod eller kvällslås?

hej.hopp...har själv en hund som "räddar" mig när det gäller...blen överfallen i somras med en del knivskurning som resultat,o sjukhusvstivselse ganska lång tid, efter det skaffade jag en hund, 3 månader senare kom samma idioter tillbaka o försökte samma sak, men då fanns min hund o satte dom p plats, men min hund kan skilja p "pundare", svenska invandrare, oickeinvandrare, vad du nu vill kalla dom, jag har en del olika svartskallar, mjukskallar, halvinvandrare....men han , min "vaktis" plockar dom som vill mig illa....o bara om han känner om jag e otrygg.......

de e sjukt.,. varför ska idioter tvinga mig till att flytta.....de e sorgligt......förstår om man mår dåligt, o inte hyresvärden gör något, men inte alla har råd att flytta om man väl fått tag i en bostad....eller hur?????
ursäkta mig, men vissa av oss har krasst med pengar.....inget illa menat

hej.hopp...har själv en hund som "räddar" mig när det gäller...blev överfallen i somras med en del knivskurning som resultat,o sjukhusvstivselse ganska lång tid, efter det skaffade jag en hund, 3 månader senare kom samma idioter tillbaka o försökte samma sak, men då fanns min hund o satte dom p plats, men min hund kan skilja p "pundare", svenska invandrare, oickeinvandrare, vad du nu vill kalla dom, jag har en del olika svartskallar, mjukskallar, halvinvandrare....men han , min "vaktis" plockar dom som vill mig illa....o bara om han känner om jag e otrygg.......

Jadu, läs en hundpsykologibok.. Hunden faller in i ett aggressivt så fort den får syn på "pundaren" och tro mig, hunden ser den innan ägaren hinner vända håll. ger ägaren då godis, visar han hunden att det är BRA att den är rädd och aggressiv.. detta bär den med sig sen.

Det stämmer inte. Man belönar inte när hunden är i stadiet rest ragg/morr/spänning hur-det-nu-än.urartar-sig. Man belönar när hunden omriktar uppmärksamheten och ignorerar pundaren. Det är inte möjligt att få en hund aggressiv på det sättet om man vet vad man gör och belönar vid rätt tidpunkt.

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Nota
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 942
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar