Hur ska man hantera en unghäst som sticker?

S

Silly

Jag har en fyraårig islänning som precis lärt sig fatta galopp. Sist jag red försökte han sticka i galoppen och även i tölten. Det var inga problem att få stopp på honom men jag undrar hur man ska bete sig när det blir såhär? Han är väldigt positiv till arbete men jag tror att det kan ha blivit lite för jobbigt för honom sist så jag vet inte om de kan varit att han var trött. För det mesta går han kanon (är riden rakt fram i alla gångarter, volter och vägar i skritt, påbörjat i trav/tölt), ibland blir han lite arg och kan studsa till eller köra upp huvudet men är ändå väldigt lätt. Ibland flyger han i luften lite när man byter till en snabbare gångart, han övertolkar hjälpen liksom.

Frågan är hursomhelst hur man ska korrigera det här på unghästar eller om det kan va något yttre som får honom att sticka?

//Silly

Sv: Hur ska man hantera en unghäst som sticker?

om han kan röst hjälper bra så kan man kanske testa att först bara säga till med rösten och om det inte funkar bara gätte lätt röra med skänkeln...
vet inte om det funkar,men det kanske är värt att testa iallafall,
men det viktigaste är nog att man håller sig lugn när dom springer iväg och inte drar för mycket imun eftersom att hästar är mottrycks djur,

Du menar i fattningen? Galoppfattningar gör han jättelungt och fint, röst+skänkel=galopp sen tar det en liten stund innan han börjar öka. Ökningar från skritt är "värst", från tölt går de bra. Aja, han är ju snäll iallafall :)

Sakta av igen innan han hinner dra iväg. Fatta sedan ny galopp när han lugnat sig. Se till att han vet vad du menar när du ber honom sakta av, använd gärna rösten.
Vad du inte ska göra är att låta honom dra iväg som han vill, finns risk att det eskalerar då... *veta*

Du har redan fått goda råd. Sen är han säkert lite "trött" också som du beskriver, låt honom busa lite men på dina villkor. Dvs att du säger åt honom att öka och du bestämmer när det räcker. Alltså som Marvin nämner ska du inte låta honom dra iväg som han vill, utan som du vill.

Sitt tillbaka, lugna honom och inget slit och drag, använd din kropp och röst och framförallt; träna in ett kommando där han ska stanna så snart han kan, gör det hela till en lek med allvar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Nepenthe
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka