Hur ska man göra

Z

zenta

Hej här kommer en fråga från en som inte har någon aning om akademisk ridning. Vi har just köpt en 3 åring som är inriden i skritt trav och galopp ( vanlig ridning). Dottern blev erbjuden att bli med på en akademisk kurs men då undrar jag. Rider man bara akademiskt eller kan man blanda med vanlig (engelsk) ridning eller blir det förvirrande för hästen. Det är tänkt att hon skall gå fält tävlan så småningom. Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker.:angel:

Sv: Hur ska man göra

På en akademisk kurs lär de ju ut hur du rider akademiskt. Jag vet flera som tränar för min tränare som efter bar några lektioner har fått mycket bättre resultat på tävlingar i både hopp,dressyr o fältävlan:)
God ridning är alltid god ridning samtidigt som dålig ridning alltid är dålig ridning.
Testa och se hur det känns:)

Bara man tar hänsyn till att det är en treåring så kommer det inte bli mer förvirrande än vilken "nyinlärning" som helst.
Däremot kan jag tycka att det hade varit bussigare för hästen om ryttaren har lite koll först, går med som fotfolk några gånger eller ännu hellre tar några lektioner på redan skolade kusar för att få in hjälperna och rörelserna.
Äldre hästar brukar redan vara ganska förlåtande mot fumliga ryttare och det känns som ganska stor risk för en del fummel första gångerna! ;)

Instämmer.
Och så ska man tänka på att det finns vissa AR-tränare som inte låter dig sitta upp på en treåring, utan vill att man arbetar från marken.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 733
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka