Hur ska man göra?

sky_fly

Trådstartare
Själv är man ju inte så hajj på detta med sår eftersom jag aldrig vart i kontakt med hästar som råkat ut för det. Så jag kännde här om dan att det skulle vara bra att ta reda på det, Buke tänkte jag gensat. ;) Bra att ni finns. :p

Okej, åter till ämnet.
Vad skulle ni ha gjort om ni tar in eran häst och det finns ett stort (!) sår på tex benet? Självklart ringa veterinär och så men innan vet. kommer. Finns det någon salva man kan ha på eller bara linda med någon kompress?

Äsch, ta och berätta vad du skulle göra om hästen du tar hand om hade ett större sår. :bump:

Sv: Hur ska man göra?

Tvätta rent med destillerat vatten.
Lägga tryckförband om det blöder och ringa veterinären. Om det blöder fruktansvärt mkt skulle jag nog bara lägga ett tryckförband.

Jodopax ger jag ingenting för, förhindrar skorpbildning som är sårens naturliga sätt att läka.

Små - medium sår bryr jag mig inte om, dom läker bra själva, tvättar det en gång och håller det under uppsikt. Tar åtgärder om det skulle se smutsigt ell infekterat ut.

Mumin

Om hästen kom in från hagen så hade jag helt enkelt börjat med att spola av benet med slangen för att se hur det såg ut. Om såret suttit illa till så att det fanns risk att få smuts i det hade jag lagt ett skyddsbandage. Hade det varit pulserande blödning hade jag lagt tryckbandage. Annars hade jag inte gjort så mycket i väntan på veterinären. Om såret inte var sådant ett det behövde sys eller rensa upp inuti, hade jag tvättat rent med koksalt och beroende var det satt ev lagt på skyddsbandage och sedan kollat upp det en till två gånger per dygn beroende på storlek och placering.

Ingen mera?

Okej, ska tänka på det när det väl händer.
Vad använder man Jodopax till då? Jag vet att man inte ska ha det direkt på sår, men vad är den bra för? Vet också att det är bakteriedödande. :p

Vad menar du med ett stort sår?

hur långt?
brett?
djupt?
mycket blod?

Ett sår som inte behöver sys eller grävas i tvättar jag av med mild tvål (Lactacyd) och vatten. Om det är skräp i (sand e.d.) så försöker jag först spola bort det och om det inte går så blir det pill med bomullstuss blött med koksaltlösning. Sedan baddar jag nog på lite klorhexidin (om det varit smutsigt). På senare tid har jag börjat med Aloe Vera gel efter det att såret fått lufttorka.

Senast ändrad:

Aha, okej.

Typ att 5 cm skinn är borta, eller att det blivit en flärp som hänger och liknande.
Vill ha förslag på både hur man gör med blödande och icke blödande. ;)

Vart köper man koksaltlösning?
Jag har inte koll på något. :D

Om såret suttit illa till så att det fanns risk att få smuts i det hade jag lagt ett skyddsbandage. Hade det varit pulserande blödning hade jag lagt tryckbandage

Vad är - och hur lägger man - skyddsbandage respektive tryckförband?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 189
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 111
Senast: animalasia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka