Hur ska man göra?

X

xBITCHYx

Mamma o pappa skaffade sej en schäfer som jag blev helt förälskad i för 2½ år sen.. ;) Hon är helt underbar ! Jätte snäll & go.

Hon går jätte bra tillsammans med deras andra hund...

MEN... ända sen vi har dom fick henne så är hon arg mot andra hundar, hon va extrem i början ! Hon va jätte nervös i början, rädd för karlar å sådär. (vi fick henne som 1 åring, omplacerad.)

Nu har det gått ca 2½ år och hon har blivit lugnt, blitt hemma stadd med familjen o allt. Lugnare mot nya människor, skäller knappt när nån kommer in :)

.. jag har flyttat hemifrån nu, och vi funderar på om jag ska ta över henne mer o mer, för hon är mkt lugnare hemma hos oss. Tänker om hon blir stressad med den andra hunden, han blir åxå mkt lugnare när hon är HÄR (hon e här nu, ligger o sover lugnt på golvet. underbar syn).

Och nu vill jag att hon skulle få komma i kontakt med andra hundar så att det inte är ett problem att möta dom.
Säkert mkt bättre för henne om hon får leka med andra åxå :D

Hon har träffat syrrans tik, dom går bra ihop bara man har uppsikt!
Men Lady , våran hund, springer efter å e arg o "raggar" när man itne kikar till dom.

När man möter andra hundar, VARANNAN GÅNG UNGEFÄR !, då morrar hon, skäller , ibland drar o ställer sej på bakbenen.

Jag har testat att ignorera henne å försökt att avleda.
Det fungerar bra om man ser en hund på långt håll om jag börjar prata med henne å säjer "här går vi.. titta här en pinne...osv"....
då glömmer hon bort...

MEN, jag undrar hur man ska göra för att föra ihop henne med nån annan hund. Lär ju va nån i hennes storlek så hon inte "äter upp" dom som jag brukar skoja..=p

Nån som har tips!?!?!

Sv: Hur ska man göra?

SORRY OM DET ÄR FLUMMIGT SKRIVET.... JAG E LITE TRÖTTER...*zZz*

Att avleda så som du gör är bra.
De gånger det inte fungerar är ett bra tips att ha en liten blomspruta eller tvålflaska eller liknande med vatten.
Så fort hon visar tendens till att göra utfall så spruta henne mitt emellan ögonen och tyck riktigt synd om henne. Hon ska inte märka var vattnet kommer ifrån bara att det blir hemskt obehagligt och nog rätt "illa" eftersom matte tyckte så synd om mig.

Brotta inte ner henne eller bestraffa henne henne inför de andra hundarna det förstärker bara hennes vilja att visa sig stor och stark inför de andra hundarna vilka hon ser som potentiella hot om hon är osäker. "Bäst att visa sig störst, starkast och farligast innan de får för sig något." ungf.

Det är min första teori = att hon är väldigt osäker eller att hon har ont, men då skulle hon knappast gå efter din systers hund och resa ragg tror jag (om hon har ont). Fast hon kanske vill leka bra gärna men samtidigt vill hållasysterns hund på avstånd?

Men hundar som har ont kan reagera likadant och vilja visa sig farliga för att hålla andra på avstånd. Oftast problem med ryggen då vilket kiropraktor kan kolla upp. Då brukar dom vara stela i ett eller några ben, lite "smyghalta" då de går.

Sedan bör du träffa fler hundar men säkra tydliga hundar med säkra förare vilka du talar om för hur det ligger till och givetvis ska du vara säker på din egen hund så att den inte skadar de andras hundar.
Sätt gärna ner din hund och gå fram och häls apå de andra först för att visa att de inte är farliga. Gå sedan tillbaks till din hund och säg att nu är det ok jag har kollat upp dom och dom är inte farliga nu får du hälsa.
Träna också mkt ledarskapsövningar som stärker din plats som en trygg och säker ledare. Tex att gå först genom dörrar, runt hörn, runt buskar och skymda platser.

Är du osäker för att träffa små hundar som hon kan äta upp ska du heller inte träffa stora hundar! Då får du helt enkelt bedömma hur stor glädje ni har av henne och om det är värt att alltid gå i koppel med vattenflaska och hålla utkik efter andra. Eller om allt det övriga (mys och gos osv) inte väger upp mot hennes beteende ta bort henne.

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Hm, jag menade inte ordagrant när jag skrev ''äta upp''.
Det finns absolut inga tankar om att ta bort henne p.g.a detta.

Jag tror att med träning kommer man långt, träffa andra starka hundar med förare under kontrollerade förhållande.

Det är lite synd att ordet "Tas bort" kommer upp i sådan hära sammanhang.
Oftast finns det en lösning på problemen.
(Tyck va ni vill om min jämförelse nu)

Men tar man bort en människa som har problem att umgås med vissa människor, som helst håller sig med sin närmaste ?

Neeh..

Visst. Alla är OLIKA OCH TYCKER OLIKA om sånna här saker.
Det respekterar jag ! Ville bara skjuta in en åsikt.

Vi ska köra med träning & se hur det går framöver..

PS.. måste bara tillägga.

Att det går att ha henne lös, fast det kommer andra hundar på håll, Då bryr hon sig inte.

Hon är jätte duktig på inkallning & lyssnar fast hon ser den andra vovven.

Varför måste hon träffa andra hundar ?

Acceptera att hon inte vill och träna på "mötesbiten" istället.

Min hane gjorde också utfall när han var yngre, nu kan vi möta andra hundar och han kan bete sig.
Men liksom han får acceptera att möta andra hundar så får jag acceptera att han inte vill leka med dom.

Och om hon nu är rädd är det prio 1 att få henne lugn med dig i mötet med andra hundar inte átt försöka få ihop henne med någon .

Ang kopplet, om hon lyssnar så bra på dig lös så strunta i kopplet då, ofta bidrar kopplet till vissa aggresioner mot andra hundar.

har du läst min tråd "historien om min hund"? gör det!

att lydnadsträna tycker jag är ett jättebra sätt att få bättre kontakt med sin hund. försök hitta en belöning som hon verkligen går igång på. gör "fot" superkul! vid möte kan du sedan kommendera fot och lattja lite med henne.

passivitetsträning med många andra hundar runt om är också nyttigt. kom iväg och träna på en brukshundklubb där det finns massor av andra hundar. träna lite och ta sedan en paus med en kopp kaffe. hunden ska ligga ner och slappna av. gör inte situationen obehaglig för henne, men var bestämd.

håller med om att hundar som inte vill leka med andra hundar ska få slippa. min tik funkar numera att ha lös tillsammans med tränarens hund, men tror du dom leker? icke sa nicke. han har gjort ett par inviter men hon vill inte och det accepterar han. och så trivs de tillsammans.

Jag blir rätt trött på folk som prompt ska ha sin hund att leka med andra hundar.

& tycker nästan att jag är djurplågare som inte låter min hund leka med andra ( några få som jag vet att han gillar )

En hund har inte det behovet egentligen och han klarar sig alldeles utmärkt genom att leka med mig eller husse :)

Du kanske har rätt i det.
Kanske räcker så. .
Hon har juh Zorro, den andra hunden, som hon leker med.

Jag ska fundera lite på vad som är bäst för henne.

Tack för svaret, bra att ha nått att tänka på !

Jag håller med Cilla och Calazirya!

Sedan det om att ta bort henne var bara ett sanningens ord om du var orolig att hon skulle "äta upp småhundar". Men nu var ju inte problemet så stort.

Mvh
Björn

Liknande trådar

Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 728
Senast: Milosari
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 027
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Uppdateringstråd #2