hur ska man göra!?

hellboy

Trådstartare
vet inte vad jag ska lägga denna tråden , men ligger den fel så får ni gärna flytta den.

hur ska man göra för att få länstyrelsen att fatta att dom måste göra något .
det står tydligt i lagarna om hur många hästar man få ha per hk på sommar och vinter . även hur en häst ska skötas .

denna person detta gäller ha för många hästar på sin mark och ha inte boxar till alla , ha även inget vindskydd till dom.

hästarna få inte heller den maten dom behöver .
i bland på vintertid får dom inte komma ut . vet om att en häst ha fått stå inne i två månader utan att få gå ut .
finns 3 b oxar och ibland står det 2 hästar i varje box .

även hanteringen av hästar är inte heller den bästa dom få stryk och bli omkulldragna om dom inte gör som personen vill...

hur ska man göra för att något ska hända ??
finns flera anmälan på personen från olika folk .
men inget händer .

jag sj tycker att en sådan person ska ha djurförbud .

Sv: hur ska man göra!?

Ring länsstyrelsen. Om personen har flera anmälningar vet de säkert vem det är och kan kanske rent av svara på lite frågor om det är någon utredning på gång eller liknande.

Dock finns inga föreskrifter om hur många hästar man får ha på en viss yta.
Grupphållning i box är fullt lagligt. Här är en länk till gällande föreskrifter: Föreskrifter, häst

Det jag ha hört och fått veta av folk och av länstyrelsen är att ha man hästen på bete så ska det vara 1hk per häst så tillex är det fem hästar i en hage så ska det vara fem hk.

Vintertid vet jag inte redigt men tror inte det är oki att ha 5-8 hästar i en hage på mindre än ett halvt hk .

Och boxarna i sig är ungefär. Tre meter långa och lite mera än 2,5 breda och där i ikan det stå två hästar som ha en mankhöjd på 160.

Ha varit i kontakt med dom flera gånger men iinget händer.

Är det ingen som ha varit med om något liknande .?
Eller ha dom tagit tag i det med en gång ?

Jo, varje häst ska ha en viss yta i en box.
Så det går inte att packa hur många hästar som helst på vilken yta som helst..

På bete finns det nog ingen lag för hur stort det ska vara, men man brukar säga 1 hektar per häst för att de ska klara sig på betet, men sedan går det ju att stödfodra så det är nog mer en regel än lag.

Vad gäller hage tror jag inte heller att det finns några minimumkrav på mått? ..mer än att hästen dagligen ska erbjudas plats att röra sig obehindrat, naturligt i alla gångarter om den vill..Så många kan komma undan och faktiskt inte ens ha hästen i hage utan släppa den lös på ex ridbana 1ggr/dygn..Vet att det varit heta diskussioner kring ämnet.

Går hästarna ute dygnet runt, året om ska det finnas vindskydd med strö och torrt att ligga på den tiden på året som betestillväxt ej sker om jag inte missminns helt. Däremot är det väl krav på att det ska finnas sjukbox till behov, men behövs det till alla?

Håller med om att det inte känns okej att hästar inte får komma ut, inte får tillräckligt med mat osv..men som det är just nu finns det många kryphål dessvärre och är hästarna inte märkbart vanvårdade så att det syns gör de sällan något tyvärr..Hur djuren verkar må psykiskt verkar inte vara av lika stor vikt.

Senast ändrad:

Det jag ha hört och fått veta av folk och av länstyrelsen är att ha man hästen på bete så ska det vara 1hk per häst så tillex är det fem hästar i en hage så ska det vara fem hk.
Det stämmer inte. Rekommendationen är att man har 1ha mark per häst och år, men det handlar om att markerna ska hålla sig fina, inte om att hästarna ska ha så mycket utrymme. Det finns inga bestämmelser kring betet i övrigt mer än att det ska finnas mat till hästarna så att de blir mätta.

Vad gäller vindskyddet som du nämner i ditt första inlägg så är vindskydd inget måste. På bete måste man inte ha något vindskydd, på lösdrift året runt behövs det däremot men du beskriver ju att hästarna står inne vintertid så då behövs inget vindskydd enligt lag.

Vintertid vet jag inte redigt men tror inte det är oki att ha 5-8 hästar i en hage på mindre än ett halvt hk .
Jo, det är enligt lag helt okej. Bestämmelsen ser ut som så att "hästen ska kunna röra sig i alla gångarter i hagen". Kan de ta ett galoppsprång utan att bokstavligt talat springa på varandra så är det okej, och det kan de på en halv hektar. Om det är etiskt rätt att göra så är en annan sak.

Och boxarna i sig är ungefär. Tre meter långa och lite mera än 2,5 breda och där i ikan det stå två hästar som ha en mankhöjd på 160.
Det däremot är olagligt, att de står två på så lite utrymme. Däremot är det mycket möjligt att boxarna är helt okej för en häst av den storleken. Du skriver att hästarna är 160 cm i mkh, men här är det centimetrar som spelar roll: en häst på 159,9 cm får troligen stå där (det beror på exakt hur stora boxarna är, du skriver 3x>2,5m) men boxen är för liten för en häst som är 160 cm. Den ska nämligen ha minst nio kvm.

Ha varit i kontakt med dom flera gånger men iinget händer.

Är det ingen som ha varit med om något liknande .?
Eller ha dom tagit tag i det med en gång ?
Ring igen, upplys om att hästarna står två och två i för små boxar (att boxarna är lite för små för en häst lär de inte bry sig om). Jag vet inte vad du menar med att hästarna får för lite mat, det är svårt för dig att bevisa om de inte är kraftigt avmagrade, men är de det så bör du säga det med. Berätta även att du anser att hanteringen inte sköts som den ska. Såvida det inte rör sig om extrem misshandel lär de tyvärr inte göra så mycket åt det men man kan ju alltid informera.

När du har ringt dem en gång, så avvakta. Låt dem sköta sitt jobb i lugn och ro. Kanske har de redan varit ute och konstaterat att hästarna ha det bättre än du tror.

Dock finns inga föreskrifter om hur många hästar man får ha på en viss yta. Grupphållning i box är fullt lagligt.
Ja, det är lagligt, men bestämmelser finns det allt. För grupphållning i box gäller för vuxna hästar att varje häst ska ha 100% av arean för samma häst i enhästbox. För två hästar på 160 cm skulle det alltså behövas en box på 18 kvm, med minsta kortsidelängd 2,5 m.

Som vardaglig, varje dag uppstallning är den ytan inte laglig för två hästar..men undantaget är tillfällig uppstallning/grupphållning då ytan får minskas per häst och yta.

Så man kan komma undan även här genom att hävda att uppstallningen var tillfällig..
Som det är idag behöver man inte ens ha hästar tillsammans, man kan ha hästen helt ensam på gården utan andra hästar inom synhåll..det står BÖR hållas med artfränder.
Det gäller att ha klara bevis.

Tillägger att på bete så går det att stänga av/växla hagdelar så att det sker återväxt hela tiden så det är inte alls säker att det behövs exakt 1hektar per häst.

Hur menas det med att de inte får tillräckligt med mat? Lider de direkt av det, syns det? Finns hästar som nästan uteslutet blir fodrade inomhus, med tanke på att de inte verkar vistas ute allihopa optimalt.
Men är det uppenbart att de får för lite mat, fota och tag kontakt med länsstyrelsen igen.

Senast ändrad:

Och lagarna lämnar stora utrymmen för fri tolkning eftersom att det står BÖR på flertalet punkter..
Så det är mer en fråga i mycket om vad som är moraliskt och inte.
Sen beror mycket på vilka omständigheter det finns eller i vilken situation det handlar om..Så det är inte alla gånger det är lätt att avgöra från person till person vad som är lagligt eller inte eftersom att det alltid verkar finnas undantag i hur man ska hålla våra djur.
Luddigt sagt uppfattar jag det som att all fysisk skada, eller skada som kan uppkomma är olagligt medans allt där i mellan är oklart om det är lagligt eller ej eftersom att det är en tolkningsfråga.

Senast ändrad:

Anmäl till länsstyrelsen. Det är väl inget att fundera över. Då åker de åker ut och gör en kontroll.

Ja, det är lagligt, men bestämmelser finns det allt. För grupphållning i box gäller för vuxna hästar att varje häst ska ha 100% av arean för samma häst i enhästbox. För två hästar på 160 cm skulle det alltså behövas en box på 18 kvm, med minsta kortsidelängd 2,5 m.

Det var markytan ute som Sthu syftade på, och där finns helt riktigt bara rekomendationer när man pratar om exakt hagarea.

TS: Har du talat med länsstyrelsen och frågat vad som händer i ärendet? Djurägare måste faktiskt få en tid på sig att rätta till bristerna om det inte är så att djuren står och dör här och nu. Det är inte bara vid omhändertaganden som det "händer något". Det är inte alls omöjligt att djurägaren redan blivit förelagd att ordna tillräckligt med stallplatser till hösten. På sommaren finns det inte krav på annat än sjukbox.

Senast ändrad:

Ah, då missförstod jag! Trodde hon menade boxyta. Att det inte finns fasta måttbestämmelser för hage vet jag, och skrev i mitt första inlägg :)

Precis som a1agnlju säger syftade jag på ute-yta, inte box-yta. Blev nog lite oklart där. :)

TS
Man brukar säga att för att ha tillräckligt med bete hela sommaren kan man räkna 1 ha/häst. Men det är för markens skull mer än hästarnas. Det finns inga bestämmelser om hur stora hagar man ska ha. All info finns på jordbruksverkets hemsida samt i föreskrifterna.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka