Hur ska man få folk att reagera?

Ciindy

Trådstartare
Några bekanta till oss har en 1 årighund, dom bor i en 3a på högsta våningen. Och idag får jag då veta att dom ska lämna sin unghund ensam hemma i 7 ½ timme :eek: Det var meningen att hunden först skulle vara ensam hemma mellan 12-15:30, vilket jag tycker är ganska normal tid att vara ensam hemma.

Men sedan bestämmer sig ägaren att hon ska på bingo istället för att gå ut med hunden :smirk: Bingon slutar 18:00, skulle hon då ha farit hem direkt efter skulle hunden "bara" varit hemma 6 timmar hemma. Men istället far hon till några bekanta och äter middag. Hunden sitter ensam till halv åtta på kvällen. Tycker ni detta är en ansvarig hundägare?

Kan tillägga att hunden bara hade varit ute på pisspromenad på morgonen!!! Hunden är i allmännhet ganska orastad och är då väldigt rastlös, (:devil:) efter en 15 minuters cykeltur är hunden en "normal" hund. Jag tycker att det tyder på mycket dålig rastning? eller har jag fel?

Vi har pratat med dom lånat dom böcker om hundar, erbjudit dom att ha hunden hos oss om dom jobbar (vilket dom har ganska ofta). vad kan vi göra nu? Det verkar inte gå in att en hund behöver social kontakt!

Sv: Hur ska man få folk att reagera?

Prata med dem ordentligt?

Det har hänt att våra hundar varit ensamna sålänge faktiskt.
Men då har det varit att sambon vart uppe nattetid och gått ut med dem några gånger osv, så har de sovit lungt hela dagen sen.
Vissa hundar klarar av detta, vissa kan tom gå på låda, även om de självklart SKA ut och rastas!

Men om detta är något du vill åtgärda hos din bekant, får du väl tala med.

Jag går på ett hundgymnasie långt hemifrån och är därför bosatt i lägenhet som jag hyr av skolan. Det här året har jag bott tillsammans med två tjejer och deras hundar. Den ena tjejen är precis som din granne. Först hade hon upp en colliekorsning några månader som var jättestressad, hade ont och bet ett antal hundar. Han mådde så dåligt att jag pratade med lärarna och fick honom hemskickad.
Efter några veckor tar hon upp en 11-månaders rottweilertik. Hunden hade aldrig tidigare varit ensam och hon kissade inne den första tiden...pga att hon hade fullt upp med att se på barnprogram..
Det har hänt flera gånger med att hon sticker iväg in till stan för att shoppa. Hon är borta en hel dag och när hundstackaren suttit ensam i 6-7 timmar utan något sällskap börjar man bli frustrerad. Dock kan man inte själv ta ut hunden eftersom hennes dörr är låst. Hunden är nämligen en utbrytarkung och kan lätt få upp ytterdörren och sticka iväg.
Till hösten ska samma person ta upp en puli. Frågan är hur det blir den här gången. Hon tänker bara på sig själv och ser inte till hundens bästa. Allt som har med träning att göra löses med våld.
Mest synd är det om rottistiken...det är nämligen ingen som vill ha henne. Inte idioten jag bor med, och inte uppfödaren...
Att vissa har hund är helt obegripligt...
Du kan inte försöka ta ett snack med dina grannar?

tja, beror ju på rasen... Min är en sprutraket antingen hon är rastad 3 minuter eller 3 timmar...:crazy: Men visst har du rätt, det kan bero på för lite aktiviteter och då är det synd om vovven!!
I övrigt tycker jag inte det är oansvarigt att lämna hunden hemma 7,5 timmar.

Det är oansvarigt att hon lämnar hunden så länge när hon verkligen inte behöver göra det.

Det har hänt att min hund har varit ensam så länge, men då har det varit för att någon av oss inte kunnat ta oss hem.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 352
Senast: mmbot
·
Relationer Sambon och jag har varit tillsammans i snart 5 år och jag har väl mer eller mindre aldrig dragit helt jämt med hans pappa. Trots det här...
2
Svar
34
· Visningar
5 318
Senast: tanten
·
Hundhälsa Jag har länge funderat och planerat lite smått på att skaffa hund. Men jag behöver lite av era åsikter för att bestämma mig hur jag ska...
Svar
12
· Visningar
2 232
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka