Hur ska man egentligen göra när...

Laa

Trådstartare
...hunden blir skrämd av något. Ömka är ju definitivt fel, men hur ska man göra då? Jag har testat en del olika beteenden (bla distraktion, "uppåt-pepp", ignorering osv) och tycker inte något är precis klockrent. Och speciellt om det är en situation där man själv blivit rädd, befogat eller obefogat...
Så, hur gör ni? :)

Sv: Hur ska man egentligen göra när...

...hunden blir skrämd av något. Ömka är ju definitivt fel, men hur ska man göra då? Jag har testat en del olika beteenden (bla distraktion, "uppåt-pepp", ignorering osv) och tycker inte något är precis klockrent. Och speciellt om det är en situation där man själv blivit rädd, befogat eller obefogat...
Så, hur gör ni? :)

För min del, oavsett djurslag, så har det aldrig fungerat att distrahera eller peppa hundarna NÄR de blir rädda, då ignorerar jag tills de avreagerat. Och det har aldrig någonsin hjälpt särskilt bra att peka på föremålet och säga "jaa men tittaaaa inte farligt aaaaalls", då inser de att det är något skumt där som man kan vara rädd för :eek: Däremot kan jag sedan använda föremålet de blev rädda för i träning. T. ex. så var kompisens hund fjolligt nog rädd för en boll = jag lärde hunden att putta på bollen på kommando med nosen. Då handlar det längre inte om att acceptera att föremål utan det handlar om att klara en uppgift. När uppgiften är avklarad så lär sig hundarna per automatik att föremålen inte är läskiga. Även att det lönar sig att kliva fram till något läskigt! Samma gäller när min lilla var osäker på rutschkanan- då klickade jag bara in t. ex. att hon skulle peta på den med tassen och sedan gick vidare till att klicka in att hon kliver upp på den. (För övrigt låter det omständigt men det tar faktiskt inte ens 5 minuter, har man lärt hunden att bli motiverad inför godis/kamplekar eller något annat så gör de snabbt vad man ber dem om- och det allra viktigaste- de lär sig göra det med GLÄDJE! Nu hoppar hon självmant upp på vad jag än ber om oavsett :D )

Det har dock hänt att om min hund är osäker på om hon borde gå fram till ett föremål så säger jag "varsågod"- då inser hon att aha, dit kan man gå fram alltså :idea: Det har också funkat bra för båda minas del, de fattar då att föremålet inte är farligt.

Nu har jag heller inte direkt problem med rädslor, mina hundar har alltid självmant gått fram till läskiga föremål. Däremot OM tillfället någonsin kommit upp så har jag snabbt parerat det då jag inte tycker att ignorera något egentligen hjälper i längden.

Det beror ju på vad hunden är rädd för. Min boxer kan ibland reagera kraftigt på människor som ser "konstiga" ut, t ex har megastora regnställ eller stora paraplyer :D. Om det är möjligt så går jag fram till personen, pratar med denne och kanske klappar den på armen för att visa henne att det är okej. Så fort hon fattar att det är en människa brukar hon bli galet glad så ibland ångrar man sig nästan... :angel: häromdagen gick hon in i en tagg-gren, hon hoppar såklart till och börjar skälla som tusan. Jag tar tag i grenen och hon får nosa - allt okej igen.

Men det tog henne flera månader att acceptera sambons pappa. När vi precis hade flyttat in, gick pappan in i vårt pannrum och fixade med något. Han hade en stor jacka på sig och var mörkt klädd och stod med ryggen mot dörren. Precis när min tik skulle gå förbi (som ännu inte sett att han är där) ger han ifrån sig ett högt ljud, hon hoppade säkert en meter upp i luften, gjorde en reträtt och stack till köket för att sedan direkt vända om och ställa sig vid dörren till pannrummet och skälla på "främlingen" som just skrämt livet ur henne. Den gången hjälpte ingenting, hon var fast besluten på att det där var en elak jävel som skulle ut.

Efter det skällde hon konstant ståendes ett par meter ifrån honom om han kom upp, men nu har hon vant sig och kommer med alla leksaker hon har när han kommer precis som varje gång vi får besök av någon. :cool:

Kan tillägga att min tik också till 90% går fram självmant till det som skrämt henne. Dumpen, skramlet och spökena på MH:t var inga problem, men det var däremot figuranten som uppträdde väldigt konstigt med en stor filt på sig och sen fick för sig att han skulle leka med henne... hon råskällde och tittade på honom som om han vore dum i huvudet. :D

Håller med ThePinkFruitLoop om att det beror vad hunden blir rädd för.

Om mina hoppar till för att något rör sig i en buske, en leksaksbil står övergiven ute och ser konstig ut i mörkret och liknande saker så totalignorerar jag och väntar tills de gått fram till det som var läskigt. Går de inte fram självmant följer jag med fram, eller går fram med dem bakom mig och väntar tills hunden går fram.

När jag lånade hem en hund som var tokigt rädd för morsans sambo (visade sig att hon var rädd för alla med glasögon) så fick vi se till att gå en promenad tillsammans och när vi sedan kom in gav han jättegott godis till henne. Efter det var det inga problem alls.

Öht tror jag det är bra att göra så liten sak av det läskiga som det är möjligt.

Jag testar alltid att först ignorera, märker jag att hunden inte släpper det läskiga så kan jag gå fram till det som skräms, eller gå runt tillsammans med det läskiga. Är det underlag som är läskiga att gå på så tar jag med godis och lägger på underlaget så att tanten (det är hon som reagerar på sådant) får lugnt och i sin takt vänja sig vid det och godisen motiverar henne att faktiskt testa det läskiga.

Jag fick se en rädd hund igår....:eek:

Jag hade med honom till jobbet, och taket rasade när dom bilade ovanför...., ja inte hela taket, men en hel del betongbitar i olika storlekar!

Han kom som skjuten ur en kanon (han låg och sov en liten bit bort), jag vet inte vem som hoppade högst, hunden eller jag.

Först gick jag fram och kollade, då stod han en bit bakom, sen kom han smygandes, för att slutligen gå fram och kolla läget.

Han blev nog inte så skräckslagen, för resten av dagen gick han obehindrat förbi "olycksplatsen"

Jag gjorde ingen större affär av det, tror jag...

+resten
tack för era svar, har gett mig lite mer struktur att fundera kring :)
om någon annan har något att tillägga så är jag ytterst tacksam för alla kommentarer :)

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 468
Senast: Tonto
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: Nota
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 132
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 382
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka