Hur ska jag vänja katten att vara ute så smidigt som möjligt?

gicageli

Trådstartare
Hej!

Den 4/8 ska jag få hem en liten kattunge :laugh:
Vi hade från början tänkt att han skulle vara innekatt men nu har jag fått nytt jobb och vi ska flytta under hösten och då tror vi att han kommer att kunna gå ut på det nya stället. Nu till min fråga, han kommer ju börja som innekatt i ca tre månader och sedan få möjlighet att gå ut. Kan det fungera eller är det bättre att han stannar som innekatt? Om det skulle fungera hur ska man i så fall vänja honom vid att vara ute så att han hittar hem. Var 14 år sedan jag hade en kattunge så man är lite ringrostig ;)

Tack på förhand!

Sv: Hur ska jag vänja katten att vara ute så smidigt som möjligt?

Det är lugnt! Katter kan i princip lära sig att bli utekatter när som helst, vi hade en nioårig gubbkatt som blev utekatt, han gick inte så långt hemifrån men han klarade sig fint. (Första bytet han drog in var en stor daggmask.)

Vår första katt var en innekatt. Vi gick ut med henne i koppel.
Men efter 2 år så bara ville hon ut, hon sprang på väggarna. Så vi släppte ut henne. Inga som helst problem.
Hon var en mycket duktig jägare. Drog hem möss, kaniner, mullvarder och ormar. HUUU för det sista!!!
Så det ska du inte oroa dej för att släppa ut kissen när du har flyttat.

Släppa ut en 12-veckors kattunge är ingen hit. De är väldigt naiva.
Om den absolut ska vara ute är det bättre ni väntar till efter den kastrerats. Ta då ut i koppel så den får vänja sig lite vid omgivningarna.

Tack för svaren! Vad skönt, då kan kissen gå ut sedan :laugh:

Ok men då är det ju bara bra att den är inne först. Sen kan vi ju se om den vill gå ut eller inte. Jag har köpt en sele till den lille i alla fall så att han kan följa med ut i lina och vänja sig lite vid att vistas ute men under uppsikt.

Om miljön är säker för katten så kan han ju få bli utekatt, men det är inte många som bor till så enligt min erfarenhet.
Iaf så tycker jag att det är bäst att först hålla kisse inne i minst ett par veckor så den hinner landa och kommer att se huset som sitt nya hem. Sedan kan man släppa ut den korta stunder och hålla uppsikt över den så att inget händer, t.ex. att en fientlig katt attackerar och skrämmer bort den och så att man ser hur den reagerar på trafiken. Efter ett par månader borde han känna sig trygg i omgivningarna och verkligen se huset som sitt fasta revir och har dessutom hunnit växa till sig ... man släpper ju inte ut små barn ensamma, samma sak med unga katter, de är inte alltid så betänksamma och riskmedvetna som en äldre katt. Sedan kan det vara bra att kastrera katten innan han släpps ut så att han inte tar och vandrar iväg.
Men om du tror att du kommer bo till så att det inte finns uppenbara risker med trafik, elaka människor, rovdjur etc. så lycka till med att ta hand om din utekatt! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
956
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
4
· Visningar
598
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar