Hur ska jag träna upp ryggmusklerna?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Zebranie
  • Startdatum Startdatum
Z

Zebranie

Hej!

Jag sköter ett ponnytrav sto som jag tränar och tävlar med. I våras såg hon helt ok musklad ut. Under sommaren fick hon en hovböld och dte var inte föräns ca. sista veckan på sommarlovet jag kunde börja träna henne igen och under tiden har hon tappat musklerna i ryggen helt och hållet. På utställningen i slutet på sommarn anmärktes ryggen som vek, men nu är dne vekare :( ... Hur ska jag träna henne för att få mer ryggmuskler? Har någon något tips? Tackar och bugar för allt jag får in :bow:

Hare bra alla ponnytravkuskar och kusar och lycka till på banorna 2007 :banana:
Även storhästkuskarna och kusarna, lycka till :bump:

Sv: Hur ska jag träna upp ryggmusklerna?

Jag tror att musklerna kommer tillbaka bara din häst får vara frisk och tränas kontinuerligt. Hade en häst en gång som tappade hela ryggmuskulaturen under några veckor då den var riktigt sjuk. Började rida och köra igen när hon var frisk och hon musklade sig ganska snabbt. Annars är klättring under sadel ett bra sätt att få igång ryggen igen, själv använde jag snodd en del.
Lycka till!

Snodd? Vad är det? Jag rider henne i bland.. Men vi som sköter travskolans ponnyer får inte rida så mycket... MAn tack för svaret :bow:

En snodd används för att spänna in hästen, heter egentligen halsförlängare och används mycket på travhästar då de gärna bygger en underhals av olika anledningar. Använder man den rätt så ska hästarna, förutom att tugga på bettet och böja på nacken, även trampa mer under sig vilket innebär en ökad aktivitet i ryggmuskulaturen.

Okkay då e jag mned på vad dte är :) har bara hört halsförlängare tidigare... Själv har jag ingen och i det stallet vi sköter om vi tycker hästen behöver ev. exta utrustning får vi köpa själv...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka