Hur ska jag träna honom?

L

lie

nu har jag haft min häst sen i november. vi köpte honom av en proffstränare för att han inte fick upp han i några tider. så pappa köpte honom till mig, super snäll häst, 6 år och perfekt läromästare till en 16 åring som mig.. när han kom så hade han stått i ca 3 veckor, han hade tävlingskondition. han fick mest ta de lugnt och så nästan ända fram tills nu..och nu vill jag få upp han i tävlingskondition.. låter det här som ett bra schema?
måndag:jogging i skogen, 8 km
tisdag. vila
onsdag.köra heat på en racksträcka eller i en backe.. först värma upp han lite och sen kanske 3 repor i backen lr på racksträcka,heat?

torsdag.vila
fredag.vila
lördag.skritta ut på han och rida i skogen, balansövningar?
ellerjogga han i skogen?

jag är verkligen förvirrad och hoppas nån vill hjälpa mig?
i början kanske ja ska låta han gå 2 dar i veckan lr?

för tillfället så kör jag honom 2-3 dar i veckan men inga snabbjobb.. högt 30 tempo..

jag tycker att du kan köra din häst fler dagar...men vissa dagar kan du ju bara skritta men just för att bygga upp konditionen å uthålligheten.....jag tror inte på att köra för mycket backar å intervall då man lätt tråkar ut hästen..
jag tror på långa sträckor i lungt tempo i början sen varierad träning..inte bara körning utan även ridning ut å ha kul ibland bara...men det e min personliga åsikt...
men det har funklat på dom hästar jag har tränat å dom har kommit till start... :)

Försök få tag på en pulsmätare)läs: köp en pulsmätare, det är en investering du aldrig kommer att ångra!!) Testa sedan hästen och...tada! Nu vet du hur du ska träna!! :)

För att kommentera det du skrev...om hästen hade tävlingskondition och bara vilade tre veckor och du sedan har underhållit honom med träning så bör han inte ha tappat så mycket av konditionen. Därför låter 8 km väl lite, iaf om det är tänkt för att du ska förbättra kondisen.
Onsdagen kan jag eg. inte säga något om då jag inte vet varesig hästens skick eller banans beskaffenhet, men en pulsmätare är den bästa värdemätaren för att få ett bra individuellt jobb. Varken för hårt eller för snällt.

Om det är meningen att du ska förbättra konditionen, styrkan, uthålligheten så bör du nog träna din häst lite mer. Två vilodagar efter varandra är väl inte nödvändigt? Bättre med fler träningsdagar. Långa skrittpass är nyttig träning, något annat som verkligen är konditionshöjande är galoppträning i sand, intervaller varierat mellan skritt/galopp. Lite egna tips bara... man måste själv försöka hitta det som passar ens häst.

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 338
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 295
Senast: Enya
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 945
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 947
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama