Hur ska jag tänka ??

S

sazza

Har ett jätte fint diplomsto e.Solos Carex ue.Nactus som jag ev. ska betäcka i framtiden. Hon har mycket bra rörelser och är en trevlig individ.

Jag har planerat att ha avkomman till mig själv som framtidshäst inom dressyr.

Stoet har som pluss en god extriör och bra grundgångarter. Men det jag vill ha mer av är ridbarehet då stoet är lite skarp.

Vad skulle ni tänka och vad ska man lägga för hingst ?

Tacksam för alla svar, men vill inte ha debatter.

Sv: Hur ska jag tänka ??

Dalwhinnie är svart hingst och duktig att dressyr. finns på www.flyinge.se.
Jag gillar mest är Belamour 1151,Cashmir 1192,Maserati 1204,Scandic 95342 och Wladimir O.A. 1138 :laugh:

Lite hur du ska tänka beror på vad du vill ha ut av avkomman mer än temperamentet. Det beror också på vilka positiva egenskaper du föravidare från stoet till avkomman.
Om det är rätt häst jag har tittat på så har hon en sjua på benen vilket gör att man kan få vara lite observant på varför hon har det så hingsten inte har samma svagheter.
Hon har också en ganska dålig galopp vilket innebär att hingsten bör ha en bra galopp.

Som exempel en hingst som Nobel som lämnar trevligt temperament överlag till sina avkommor, har bra på benen på dem också men "bara" ett blup på 109 på galopp. Det är inte dåligt (medel är ju 100) med kanske inte bra nog för ditt sto.
Ett annat exempel Lambourgini som också ger bra temperament har högt på galopp med bara 102 på ben. Så i hans fall får anledningen till att ditt sto fått sju på benen avgöra om han är lämplig.
De hingstar som redan är föreslagna är så nya i svensk avel att de inte ännu visat vad de nedärver. Så det kan helt klart vara idé att hålla sig till lite äldre mer beprövade hingstar.

Kan ju bara säga att mitt stos avkomma efter Lambourghini föddes korrekt och behövde inte korrigeras. Mitt sto har 7 på benen för hon är lite hjulig och trång i bak och lätt uttåttåad i fram, men sätter ner hovarna jämnt.
Dessutom blev han mer högställd än mamma och fick luftigare gångarter.

tack för svar..

Jag vill kunna behålla gångarterna och hennes modell av häst. Att välja ett mer beprövat blod tror jag på. Min tanke har gått till Donnerhall. Är han inte känd för sitt goda temprament ?

Sen har jag funderingar kring Hiphop ? vad har han lämnat ?

De är tänkt att det ska bli en kommande häst till mig själv... Jag vill kunna tävla dressyr upp i klasserna men ser att ridbarheten är viktigast.

Ska kollal upp hingstarna n gett mig som tips !

Nu tänker jag galet...

Var Tip-Top jag har funderingar kring.... Vad vet ni om honom ?

Tänkte väl, fick inte ihop det;)

Tip-Top exporterades till USA för tio år sen och har inte varit i avel i Sverige på flera år.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 086
Senast: gulakatten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18