Hur ska jag stämma i bäcken (viltfixering)?

Philosophia

Trådstartare
Min ena jaktgalning lyckades för en vecka sedan, för första och förhoppningsvis enda gången i sitt liv, självbelöna sig genom att dra efter vilt. Mitt under "hundförbudstiden" och allt. Jag skäms så klart något vansinnigt. Det var under ett lydnadspass :o och jag hade faktiskt inte föreställt mig att hon skulle lyckas få syn rådjur 150 meter längre bort i en skogsdunge mitt i villaområdet.

Rådjuren försvann tack och lov fort utom synhåll. Hon stannade till när jag vrålade i (det var då hon tappade bort dem) men det tog några minuter innan hon slutade springa runt och leta efter dem och jag kunde fånga in henne.

Vi har väldigt mycket rådjur i skogen och jag märker nu hur hon aktivt har börjat letar vilt. Det brukar hon endast annars bara göra på Gotland när det är rabbisår. Jag är bekymrad över att hon ska bli så fixerad att jag i framtiden inte kan ha henne lös. Det går ju inte att ha en vinthund lös om den aktivt söker efter vilt. :crazy:

Till frågeställningen: Hur ska jag arbeta för att stävja fixeringen (förutom att i all framtid undvika all form av självbelöning)? Skvallerträning, kan det funka även om hon i dagsläget blir helt blockerad (i och för sig var hon inte totalt blockerad när hon drog eftersom hon faktiskt stannade först)? Ge henne uppgifter på promenaderna så att hon inte börjar leta vilt? Snälla ge mig tips!

Sv: Hur ska jag stämma i bäcken (viltfixering)?

Jag började ju med skvallerträning med mina två när jag tröttnade på att de i princip drog omkull mig så fort de såg en hare som satt still en miljard meter bort. Zala stod på bakbenen och skrek, Wahidah sprattlade runt och skrek och så hoppade båda runt sådär som du sett dem göra på släphareträningen. Mitt mål med skvallerträningen var först bara att få dem att uppföra sig så väl i koppel att jag inte behövde riskera att ramla och tappa dem, men, det blev så bra att jag kunde ha dem lösa.

Så tja, jag hade absolut satsat på skvallerträning i alla fall. Gärna i kombination med att ge henne andra uppgifter så att hon inte börjar leta efter vilt.

Håller med Ninni. MIn vinthund har låg jaktinstinkt, kanske därför de övergav honom på gatan oxå. Han vill bara leka och terrorisera pudeln när han inte vill lika mycket som honom. Pudeln har stark jaktinstinkt men är vältränad. Vinthunden håller honom på andra tankar samt att jag håller pudeln under arbete hela tiden. Han har inget offläge ute så jag har sett till att han ser lösgång som ett jobb. Jag slänger ut godis, lägger i träd, joggar ifrån dem, springer snabbt ihop med dem, kampar, han får apportera och så skvallrar han på människor och andra hundar.
Vad gillar din vinthund allra bäst? Mat eller leksak? Min vinthund vet inget bättre än en leksak och springa. SÅ när mitt ( lilla ) problem var att han utan lov sprang ifrån mig ca 20-30 m för att stanna lika långt ifrån främmande hundar och titta så visslade jag och toksprang åt ett annat håll och så fort han kom i full fart så kastade jag favoritleksaken. NU är han stensäker och stannar så fort jag säger stanna. Ser de vilt kopplade stirrar han bara medans Pudeln skriker och kastar sig i kopplet ;)

Jag haller med, skvaller traning och inkallning, inkallning, inkallning. Om inkallning "alltid" leder till att roliga saker hander, man far jaga rolig boll, godis serveras eller vad som ar favoriten kan sjalva inkallning bli sa laddad att den "over ride" allt annat. Gor man det ocksa flera ganger om dagen blir vanan att komma sattande djupt rotad och funkar bra bade att bryta pagaende beteende och att fa in hunden nar det behovs. Forutsatt att hon inte hinner allt for langt ... ju langre bort de ar desto svagare ar 'sakerhets bandet' till matte.

Nääää... Jag hade skrivit ett långt och fint inlägg och så råkar jag trycka på bakåtknappen på musen. Dumma moderna mus :(.

Men kort summering. Skvallerträna på allt vilt ni ser så att hon ständigt påminns om vad leken går ut på. Träna inkallningar med hög belöningsförväntan. Dvs inget torrt och trist godis utan använd så mycket lek som möjligt. Men viktigast: du måste ha en fungerande stoppsignal. Jag lägger på minst lika hög belöningsförväntan på stoppet som på inkallningen, och när hunden tycker det är ROLIGT så förklarar jag också att det inte är något alternativ att inte åtlyda kommandot. Det är inte tal om att skrämma hunden till lydnad, utan bara visa att du bestämmer i den situationen. Och sen underhåller jag skvaller, inkallning och stopp på i princip VARJE promenad. Det har gett en hund som är stensäker på vilt.

Svarar alla:

Det verkar råda konsensus om vad som behöver göras. Jag ska verkligen börja skvallerträna. Kruxet handlar nog mest om att få dem att ta godis/leksak när de får syn på vilt. Det känns nästan som om jag måste börja mata med godis redan innan de ser viltet för att ha en chans att bryta igenom. Eller ska jag kanske börja med något mindre laddat som fåglar?

Stoppsignal har jag varit dålig på, det ska jag lägga till.

Jag har tre olika av inkallningar: Hit, Här och Kom. "Hit" använder jag bara vid lydnadsträning. "Här" använder jag när de är lösa och jag vill att de ska komma och hålla sig nära mig. "Kom" använder jag (eller det var planen) vid inkallning (avbryt det du håller på med och kom hit omedelbart). "Här" är det som fungerar bäst och "Kom" fungerar helt klart sämst. Skälet tror jag är för att vid "Här" så får de fortsätta vara lösa och vid "Kom" så blir det koppel. Särskilt är det den som drog efter rådjuren som är skeptisk till "Kom".

Vad tycker ni, ska jag uppvärdera "kom" och jobba på det +skvallerträning eller ska jag använda det redan välfungerande "här" i kombination med skvaller och stoppsignal? Jag är lite osäker på vad som är bäst.

Jag tror absolut också på skvallerträning!

Angeånde inkallningssignal har jag hjärntvättat min jaktglada spets på ett inkallningsord. Detta ord leder ALLTID till belöning värt namnet. I början kallade jag in 50 gånger på en promenad, både i koppel och lös, klickade så fort hunden vände huvudet på signalen och belönade. När detta satt sig i ryggmärgen blev det underhåll och utmana i svårare och svårare situationer.

Förra veckan lyckades han stöta upp en hare bakom ryggen på mig, och bröt på mitt kommando efter ca 40 meters jakt, och vänder utan tvekan 90 grader och kommer i full galopp till mig. Jag tror inte han fattade vad som hände när han bröt, det var liksom en reflex på inkallningsordet.

Alltså: en inkallningssignal som verkligen är laddad, och som ALLTID belönas och hjärntvättas in. I vårat fall är det "SamiKom", men jag kunde lika gärna stå och skrika "KÖTTBULLE!" för det är vad ordet betyder för honom.

Tillägg: Det viktiga här är alltså betingningen/hjärntvättningen, skulle han få göra ett aktivt val mellan jaga hare och äta köttbulle skulle han välja haren.

Senast ändrad:

Angeånde inkallningssignal har jag hjärntvättat min jaktglada spets på ett inkallningsord. Detta ord leder ALLTID till belöning värt namnet. I början kallade jag in 50 gånger på en promenad, både i koppel och lös, klickade så fort hunden vände huvudet på signalen och belönade. När detta satt sig i ryggmärgen blev det underhåll och utmana i svårare och svårare situationer.

Förra veckan lyckades han stöta upp en hare bakom ryggen på mig, och bröt på mitt kommando efter ca 40 meters jakt, och vänder utan tvekan 90 grader och kommer i full galopp till mig. Jag tror inte han fattade vad som hände när han bröt, det var liksom en reflex på inkallningsordet.

Alltså: en inkallningssignal som verkligen är laddad, och som ALLTID belönas och hjärntvättas in. I vårat fall är det "SamiKom", men jag kunde lika gärna stå och skrika "KÖTTBULLE!" för det är vad ordet betyder för honom.

Tillägg: Det viktiga här är alltså betingningen/hjärntvättningen, skulle han få göra ett aktivt val mellan jaga hare och äta köttbulle skulle han välja haren.

Det är nog så mitt "här" fungerar, även om syftet inte har varit inkallning. Det var även "här" (Jag vrålade allt från Dafne, Helvete till Kom innan jag drog till med Här) som för ett par sekunder faktiskt bröt jakten (även om hon återupptog den, men då hade ju rådjuren redan hunnit undan). Jag vill nog ha kvar mitt "här" i den betydelsen det har idag, men jag ska definitivt uppgradera kom på motsvarande sätt.

Tack för alla tips! :bow: Jag ska verkligen ta till mig det här med skvallerträning och en bättre inkallningsträning. För jag vill verkligen inte att det ska sluta med att hon enbart får gå i koppel.

<snip>
Jag har tre olika av inkallningar: Hit, Här och Kom. "Hit" använder jag bara vid lydnadsträning. "Här" använder jag när de är lösa och jag vill att de ska komma och hålla sig nära mig. "Kom" använder jag (eller det var planen) vid inkallning (avbryt det du håller på med och kom hit omedelbart). "Här" är det som fungerar bäst och "Kom" fungerar helt klart sämst. Skälet tror jag är för att vid "Här" så får de fortsätta vara lösa och vid "Kom" så blir det koppel. Särskilt är det den som drog efter rådjuren som är skeptisk till "Kom".
<snip>

Jag tankte ocksa ut nagot sadant nar Miss Mandy och jag borjade var resa. Vad som har hant ar att "Here" med ganska gall rost som ar lydnads inkallning har blivit var "super" inkallning. Jag visslar nar hon ska komma och halla sig nara jag kan ropa kom, kom hit da, "What the heck are you doing?", eller precis vad som helst for att hon ska dra sig lite narmare och titta pa mig.
Den stora skillnaden ar att "Here" ALDRIG leder till att hon kopplas eller far avsluta nagot, det ar alltid lek eller godis ... som eventuellt kanske leder till en koppling, men sjalva "Here" ar alltid positivt, utan undantag.
Nar hon ar ute har pa garden ropar jag nagon gang nastan varje dag (igen ... hennes intensitet var i avtagande) och hon far gora en formell lydnads inkallning med godis eller lek och sedan fortsatta med vad hon holl pa med forut. Just inkallningen ar det basta i varlden for Miss Mandy. Nar "leave it" inte racker kan jag fortfarande kalla in.

Jag är ju skvallernörd, så jag ställer mig också till dem som rekommederar det. Men jag lägger till en sak.
Låt hunden jaga, men på dina villkor. Ett uppfyllt behov gör att hunden inte är lika benägen att göra saker på egen hand.
Jaktberikning helt enkelt.
Här blir ju du experten eftersom vinthunden jagar på syn och inte med näsan, annars skulle ju viltspår bli superberikning.

Tänker typ flyball, eller vad vet jag, pälsbit på ett fiskespö, eller nåt arrangeman som påminner om "lilla bytet" på MH. Alltså en pälsbit som rör sig snabbt, snabbt och som matte säger: Varsågod! till

Vilket sen gör det mycket enklara att säga: Den får du jaga, men inte den.

en inkallningssignal som verkligen är laddad, och som ALLTID belönas och hjärntvättas in. I vårat fall är det "SamiKom", men jag kunde lika gärna stå och skrika "KÖTTBULLE!" för det är vad ordet betyder för honom.
:laugh: Perfekt fungerande då ju. :D

Det verkar råda konsensus om vad som behöver göras. Jag ska verkligen börja skvallerträna. Kruxet handlar nog mest om att få dem att ta godis/leksak när de får syn på vilt. Det känns nästan som om jag måste börja mata med godis redan innan de ser viltet för att ha en chans att bryta igenom. Eller ska jag kanske börja med något mindre laddat som fåglar?

Nu har jag inte läst vad andra skrivit, men jag tycker absolut att du ska börja med sådant som är mindre laddat.
När det kom till harar så gjorde jag faktiskt så att jag började skvallerträna EFTER att de hade sett haren. Det var ju inte direkt så att de slutade bry sig om haren bara för att den försvunnit, men när den hade försvunnit kunde jag efter ett litet tag få dem att fokusera på mig istället för att fokusera på att försöka hitta haren igen, och sedan gick det snabbare och snabbare att få kontakt. När det gick att få kontakt direkt efter att haren försvunnit så kunde jag få kontakt precis när jag fick syn på haren (precis någon millisekund innan de hunnit fixera på den) och plötsligt kunde jag få kontakt även när haren studsade framför näsan på oss.

Nej, du ska inte börja med nåt mindre laddat som fågel, du ska börja med nåt i pricip ointressan för hunden, tex en grön plastpåse eller en barnvagn. Det där är vanligaste felet man gör när man ska lära hunden skvallra. Man lägger ribban för högt.
Nr 1 är: Ut och gå, klicka belöna för allt som hunden spanar in.

Det här är inget som jag har förstahandserfarenhet av, utan något jag har hört av någon som hört av någon, så en liten nypa salt är kanske på sin plats. Jag planerar dock att prova teorin, grundträning pågår.

I specialsök lär man hunden markera ett visst ämne (doft). För att göra det svårare så har man förledningsämnen, dvs dofter de INTE ska markera. Som förledningsämne kan man använda viltdoft av olika slag, vilket på sikt minskar hundens intresse för viltdoften. Så vitt jag förstod så finns det de som använder denna teknik på jakthundar för att få dem att inte gå på tex vildsvin. Funkar såklart dåligt som hunden jagar på syn, men kanske kan minska det där flera-minuters-snurrandet när rådjuren är borta iaf.

I övrigt gillar jag också skvallerträning!

Svarar alla:

Jag ser en fara med att börja mata innan hunden ser viltet. Du vill ju att hunden ska tänka "där är vilt = belöning hos matte!", inte "matte belönar = här finns vilt!"

Mina närmsta vänner hade en Hoffe förut som kunde låsa sig på mötande människor under promenaden. I början fick ägarna trycka ner godiset i halsen på hunden med våld (ja, jag överdriver en smula) för att hon skulle ta den. Men på rätt kort tid så började hon skvallra för att få sin godis. Så du kanske får göra något liknande i början?

Klokt tänkt att börja med något väldigt oladdat (plastpåsar är dock väldigt laddade eftersom hon jagar sådana på LC, men jag förstår att det bara var ett exempel ;)).

Däremot tänkte jag fråga om ett förtydligande. Efter att du skrivit att jag ska börja med något oladdat att jag ska klicka för och belöna allt som hon spanar in. De spanar ju på i princip allt som rör sig och det kan ju vara allt ifrån extremt laddade föremål som kaniner eller plastpåsar till hyfsat neutrala saker. Men ska jag ändå klicka och belöna även vid reaktion på laddade föremål?

Men ska jag ändå klicka och belöna även vid reaktion på laddade föremål?

Absolut! Allt belönas, men skillnaden mellan träning och allvaret är att hunden är kopplad. Klickat är klickat sas även om störningen är så stark att hunden försöker dra iväg. Har du klickat för att hon sett något ska hon få en belöning även om det drar i "springtarmen".

Sen kan du ju lägg upp träningen lite, var är det säkrast att du mest ser tråkiga saker. Inte typ fin äng/skogsväg i gryning som är närmast att se som E4:an för rådjur. Du kan nästan rigga en väg med tråkiga saker, som planera träning.
Sen håller jag med Disen, jag gillar inte heller att avleda med godis, utan först rätt beteende, sen belöning.

jag forsokte forklara hur jag gjorde harom dagen, slutade med att jag sammanfattade att "man belonar att dom hittat - inte reaktionen pa det dom hittat och formar pa sa satt en alternativ reaktion - hitta - handler - godis i stallet for hitta - vilja dra - dra"...

Men sa tanker jag och det har funkat for oss... :o betyder inte att det ar varken ratt eller funkar for alla...

Sarge ville dra pa ALLT. Faglar, bilar, radjur, kaniner... more or less, allt. Utom traktorer. Jag korde med langlina och snobollar som beloning, fick han jaga nagot var han glad, sen spelade det mindre roll VAD. (Nu ar snon borta sa vi kor pa pinnar..) Han larde sig fort - titta/hitta - kolla matte - fa jaga nagot matte kastar. Iofs ar han enkel, far han a) jaga nagot, om det sa bara ar min fot eller b) bita nagot aven om det bara ar ett grasstra sa ar han en glad hund.

Jag är ju skvallernörd, så jag ställer mig också till dem som rekommederar det. Men jag lägger till en sak.
Låt hunden jaga, men på dina villkor. Ett uppfyllt behov gör att hunden inte är lika benägen att göra saker på egen hand.
Jaktberikning helt enkelt.
Här blir ju du experten eftersom vinthunden jagar på syn och inte med näsan, annars skulle ju viltspår bli superberikning.

Tänker typ flyball, eller vad vet jag, pälsbit på ett fiskespö, eller nåt arrangeman som påminner om "lilla bytet" på MH. Alltså en pälsbit som rör sig snabbt, snabbt och som matte säger: Varsågod! till

Vilket sen gör det mycket enklara att säga: Den får du jaga, men inte den.

Men vad lustigt, jag måste ha missat några inlägg som kom innan de jag svarade på senare.

De jaktberikas med hjälp av lure coursing och whippetrace och jag märker helt klart att de blir mer nöjda och blir mindre galna när de får syn på vilt en bit in i LC-säsongen. I år kom vi igång ganska sent pga vädret och jag har definitivt märkt hur den äldre har klättrat på väggarna (är det inte dags nu?!).

I höst och vinter har jag tänkt att lägga till viltspår så att de får lite mer utlopp för jakten året runt. Även om de är vinthundar så är de ju samtidigt också vanliga hundar, med nos och allt.

I specialsök lär man hunden markera ett visst ämne (doft). För att göra det svårare så har man förledningsämnen, dvs dofter de INTE ska markera. Som förledningsämne kan man använda viltdoft av olika slag, vilket på sikt minskar hundens intresse för viltdoften. Så vitt jag förstod så finns det de som använder denna teknik på jakthundar för att få dem att inte gå på tex vildsvin. Funkar såklart dåligt som hunden jagar på syn, men kanske kan minska det där flera-minuters-snurrandet när rådjuren är borta iaf.

Jag är inte riktigt säker på hur du menar och hur jag kan översätta det till en hund som jagar med hjälp av synen. Det som är det svåra med hundar som jagar med synen är att det just är rörelsen som triggar dem. När de sedan kommer nära så kan de tagga av snabbt om de märker att det var "falsklarm". Så jag vet inte riktigt hur man ska lära dem att rörelsediskriminera. Men jag ska fundera på det! Det är möjligt att det fungerar. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka