Hur ska jag sätta igång honom?

V

vojlock

Hur ska jag sätta igång en häst som inte varit riden på MINST ett halvår?

Vi vet inte så mycket om hästens bakgrund förutom att han har dragit vagn i skogen.
Var och provred och då skötte han sig jättefint, han gick i en bra form, så han måste nog ha blivit riden en del genom åren (vi skrittade och travade bara lite för att känna på honom).

Sv: Hur ska jag sätta igång honom?

Glömde skriva att det är en nordsvensk.

Ut och skritta i kuperad terräng och efter några veckor kan man lägga in trav och så småning om även galopp.

Problemet är att det är is på vägarna och han har inga skor.

Ni kan väl låta en bra hovis sko honom med broddar då? Annars brukar det funka rätt bra utan skor fast det är lite halt, vet inte om du menar blankis? Isf är det bäst att ha honom broddad. Om det är lite snö kan ni väl rida på sidan av vägen eller i skogen där det inte är is. :laugh:

Saken är att vi hyr honom och ägaren vill ha honom oskodd.
Eftersom han inte har blivit riden på LÄNGE så vill vi inte rida ut i skogen utan att ha lärt känna honom bättre först.

I såfall kan ni väl skritta där tills ni lärt känna honom tillräckligt för att rida ut. :p

jo...men finns det några övningar jag kan göra inomhus som stärker hans muskler och hans kondition? Hur länge ska rida honom? Kan jag rida honom i form redan nu?

Pröva att gå ut och gå med honom i skogen om du/ni är osäkra på hur han kommer bete sig eller om ni har möjlighet, rid med sällskap. Om hästen är pigg så brukar det bästa vara att gå ut i skogen och klättra.

Det kommer vi göra så fort isen/snön har smält, frågan är vilka stärkande övningar man kan göra i manegen?

serpentiner, volter osv. trav bommar kan du börja med efter att ha skrittat i en vecka och travat i några dagar. du kan jobba med att få den på tygel genom att röra på bettet, men låt den inte gå i form för mycket.

man får inte en häst att gå på tygeln genom att röra på bettet :crazy: Man jobbar den bakifrån och framåt!

En häst som stått ett halvår ska sättas igång långsamt.
Lång tygel ca 30 minuter de första veckorna.
Sen öka tiden, och såsmåningom (efter ett par veckor lr så) börja jobba korta pass i form.
Stora volter (20+) och inte massa snäva vändningar.

Det är också viktigt att inte sitta och nöta i ett ridhus. Vill du inte rida, så gå promenader istället.
Det är viktigt att använda sig av olika underlag.

Hur fort man vill gå fram är olika från person till person.
Normalt sätt brukar man säga att det ska ta lika lång tid att få igång en häst(till full ridning), som den har vilat.
Personligen skulle jag ta skrittarbete MINST 1 månad, sen inslag av trav några minuter/ridpass.
Det är ju sånt man inte ser/märker som man måste tänka på - dvs senor, skelett, leder. Går man för fort fram kan de paja.
Själva konditionen och flåset brukar inte ta så lång tid att få igång, men det är viktigt att inte gå för fort fram bara för att man märker att hästen "orkar".

den tuggar på bettet och lyssnar om man rör på bettet, så om man bara skrittar och vill få hästen uppmärksam på en utan att få den i form så rör man på bettet. brukar jag göra i alla fall. röra på bettet och ställa i svängarna kan man göra för att få hästen att lyssna och slappna av utan att ta steget och få den på tygel. menade att man kan jobba hästen till lodplan men undvika att få den att jobba för mycket med ryggen då den inte är tränad.

Jag tror du kommer klara det bra att sätta igång honom. Tänk bara på att inte pressa honom för hår i början, då musklerna inte finns där. Börja med promenader för att både lära känna honom och för att bygga tillit och även grunden till en kondition. Börja sedan rida föriktikt på inhägnaden och sedan när du känner honom lite bättre ta uteritter. Jag tror du kommer känna att han kommer orka mer och mer, men glöm inte att ge honom vila ibland, annars byggs inga muskler. Hoppas allt kommer gå toppen! :)
Jenny

jag har fått lära mig att när hästen går på tygel så har den eftergift i nacken och går med huvudet mot lodplan och tuggar på bettet. när den går i form jobber den med ryggen.

Då har du fått lära dig lite tokigt :) Det finns inga universella regler för vares ig uttrycken "gå på tygel" eller "gå i form", rent generellt brukar man mena att det ena är en synonym till det andra, dvs - samma sak. Dock bör det påpekas att det inte finns någon enda tingest som motsvarar något utav uttrycken. Att gå i form eller på tygeln är en process och inte ett statiskt tillstånd. Beroende på ryttaren och hästens utbildning, ålder, kapacitet samt kondition så går hästen alltid i NÅGON sorts form, och mer eller mindre på tygeln. (personligen tycker jag att uttrycket på tygeln är förlegat och inte bör användas då det är ett mycket begränsande uttryck).

Till ts: A och O för att hästen ska bygga upp en grundkondition, anser jag är att den får gå i en kuperad och väl tilltagen hage. Genom att den kan röra sig över större ytor och får vara ute minst 10 timmar (helst 24 :p) om dagen, tillsammans med hästkompisar, kommer den att på eget bevåg bygga en grundkondition. Ytterligare krävs det att hästen har en balanserad foderstat som ger möjlighet och energi nog att bygga muskler.

Det finns många bra böcker som du kan läsa. Gör det! (gå till ditt närmsta bibliotek och sondera terrängen)
Skaffa en tränare, som kan övervaka och ge råd!
Om hästen är körd innan så är det ett perfekt sätt att bygga muskler på. Du kan börja med att tömköra (kan du göra på ett fält, att trampa i snö är super för kondisen - men jobbigt så gör det inte för länge i början) - det är även ett bra sätt att avgöra utbildningsnivå på, eftersom man relativt enkelt avgör hur hästen reagerar på förhållande, framåtdrivande och sidförande hjälper.

Ytterligare ett bra sätt att arbeta med hästen - och lära känna den, är att exempelvis göra "the seven games". NH över lag är ett väldigt trevligt sätt att arbeta med och lära känna hästen på.

Sedan tycker jag som övriga, dels klarar hästen väldigt bra att gå barfota när det är snö ute, (oftast är det ju inte blankis över allt). Så ut och gå promenader. Att traska omkring i ett ridhus kännsi nte vettigt alls (promenera omkring) utan tömkör och gör lite NH. (finns massvis av böcker om det också)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 691
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar