Sv: Hur ska jag sätta igång honom?
Då har du fått lära dig lite tokigt
Det finns inga universella regler för vares ig uttrycken "gå på tygel" eller "gå i form", rent generellt brukar man mena att det ena är en synonym till det andra, dvs - samma sak. Dock bör det påpekas att det inte finns någon enda tingest som motsvarar något utav uttrycken. Att gå i form eller på tygeln är en process och inte ett statiskt tillstånd. Beroende på ryttaren och hästens utbildning, ålder, kapacitet samt kondition så går hästen alltid i NÅGON sorts form, och mer eller mindre på tygeln. (personligen tycker jag att uttrycket på tygeln är förlegat och inte bör användas då det är ett mycket begränsande uttryck).
Till ts: A och O för att hästen ska bygga upp en grundkondition, anser jag är att den får gå i en kuperad och väl tilltagen hage. Genom att den kan röra sig över större ytor och får vara ute minst 10 timmar (helst 24
) om dagen, tillsammans med hästkompisar, kommer den att på eget bevåg bygga en grundkondition. Ytterligare krävs det att hästen har en balanserad foderstat som ger möjlighet och energi nog att bygga muskler.
Det finns många bra böcker som du kan läsa. Gör det! (gå till ditt närmsta bibliotek och sondera terrängen)
Skaffa en tränare, som kan övervaka och ge råd!
Om hästen är körd innan så är det ett perfekt sätt att bygga muskler på. Du kan börja med att tömköra (kan du göra på ett fält, att trampa i snö är super för kondisen - men jobbigt så gör det inte för länge i början) - det är även ett bra sätt att avgöra utbildningsnivå på, eftersom man relativt enkelt avgör hur hästen reagerar på förhållande, framåtdrivande och sidförande hjälper.
Ytterligare ett bra sätt att arbeta med hästen - och lära känna den, är att exempelvis göra "the seven games". NH över lag är ett väldigt trevligt sätt att arbeta med och lära känna hästen på.
Sedan tycker jag som övriga, dels klarar hästen väldigt bra att gå barfota när det är snö ute, (oftast är det ju inte blankis över allt). Så ut och gå promenader. Att traska omkring i ett ridhus kännsi nte vettigt alls (promenera omkring) utan tömkör och gör lite NH. (finns massvis av böcker om det också)