Hur ska jag rida min smala häst?

O

ocke

Hej

Jag har för bara någon dag sedan börjat ta hand om en stor varmblods kille då ägaren rest bort. Han har tidigare gått på lösvikt och ridits lite då och då så han har inte mycket till muskler. Dessutom upptäckte jag när täcket togs av att han är fruktansvärt smal. Jag kan räkna hans revben, hans ryggrad är tydligt markerad och han är ordentligt insjunken på många ställen på kroppen. Det jag har gjort hittils är att jag ändrat hans foderstat som nu ska få honom att få tillbaka sitt hull och se ut som en häst igen! Jag vill göra allt för att han ska må bra! Frågan är bara hur jag ska göra med ridningen. Ska jag låta honom stå, ska jag gå promenader, ska jag rida, ska jaag tömköra eller ska jag longera? Och om han ska ridas hur ska han då ridas och varför?

Jag har inga som helst erfarenheter av för smala hästar så ge mig alla tips jag kan få! Väldigt tacksam för svar!

Sv: Hur ska jag rida min smala häst?

Om han är så pass mager så ska han absolut inte ridas eller arbetas alls. Möjligen att du går promenader med honom - mest för mysets skull och för att få lite mer aptit. Men inget hårt arbete - han behöver all energi till att lägga på sig igen.

Men min undran - vad säger ägaren om att du lägger om hans foderstat?

Kolla upp så hästen är frisk, har bra tänder, är avmaskad och så vidare.
Ändra foderstaten försiktigt och så är nog promenader/tömkörning det bästa sättet att aktivera honom på, speciellt innan du vet i vilket skick han är i för övrigt.

Kontakta vet. tycker jag, mixtra inte för mycket på egen hand, och skynda långsamt!

Fast jag undrar varför ägaren inte gjort detta själv, och hur kommer det sig att du ska få ta hand om den? Hur länge gäller detta?

Om han är så pass mager så ska han absolut inte ridas eller arbetas alls. Möjligen att du går promenader med honom - mest för mysets skull och för att få lite mer aptit. Men inget hårt arbete - han behöver all energi till att lägga på sig igen.

Men min undran - vad säger ägaren om att du lägger om hans foderstat?

Tack för dina råd.
Ägaren är en bra människa och kommer inte ha något emot att jag ändrar foderstaten. Ägaren vill hans bästa!

Kolla upp så hästen är frisk, har bra tänder, är avmaskad och så vidare.
Ändra foderstaten försiktigt och så är nog promenader/tömkörning det bästa sättet att aktivera honom på, speciellt innan du vet i vilket skick han är i för övrigt.

Kontakta vet. tycker jag, mixtra inte för mycket på egen hand, och skynda långsamt!

Fast jag undrar varför ägaren inte gjort detta själv, och hur kommer det sig att du ska få ta hand om den? Hur länge gäller detta?

Tack för ditt svar! Jag kommer lägga ridning på hyllan och ta det här väldigt försiktigt. Jag har hand om den här hästen under två veckor då ägaren är bortrest.

Problemet till det här har legat i okunskap och den nuvarande ägaren har inte ägt hästen mer än tre veckor. Jag har tyvärr ingen förklaring på hur det har blivit såhär men nu är ägaren informerad och alla runtomkring honom jobbar för att han ska må bra!

Jag vet att hästen är fullt frisk!

Då hoppas jag att foderstat och övrig planering hålls även när ägaren tar över igen.

Har jag fattat det här rätt?
Ägaren som äger hästen nu har ägt hästen i tre veckor, men åker bort sedan? du ska altså ha hand om hästen i två veckor nu?

Hur såg hästen ut när den här ägaren tog över honom? Var han lika smal då eller hur menar du? För jag har svårt att tro att hästen blivit så smal och omusklad som du säger på bara någon vecka pga för lite mat och okunskap. Isf måste hästen ha varit i dåligt skick innan också..

Och OM så är fallet, hur vet du att hästen är fullt frisk?

det känns som att det var för många frågetecken för att kunna hjälpa till..

vad har hästen fått för mat innan, och vad ger du han nu?

Jag skulle nöja mej med att gå nån promenad med hästen, absolut inte rida.

Sen undrar jag oxå lite över varför du ändrat foderstaten? Har den nya ägaren inte upptäckt att hästen är för smal och behöver mer mat?
Kommer den att fortsätta med "din" foderstat och har du erfarenhet av vad hästen i det skickat behöver?

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.