hur ska jag övertala......?

K

krk

Tja, jag undra om det är någon som vet hur jag ska övertala pappa om en sak. Jag letar medryttarhäst(vilket jag gjort i ett år), och nu har jag äntligen hittat en medryttarhäst. Problemet är bara att han tycker det är för långt iväg, vilket jag inte tycker. Jag vet att det kanske är en lite konstig fråga, men det är ju så när man vill något sååååå himla mycket.
Några tips?:confused:

Sv: hur ska jag övertala......?

Hur långt bort är det? Kan du ta dig dit med cykel, buss eller genom att promenera eller bygger medrytteriet på att din pappa kan skjutsa dig dit?

det är 2,5 mil och jag kan ta mig dit med buss

Går bussarna såpass ofta att du kommer orka med det? Vad kostar det för dig att ta buss varje gång du ska dit?

Ja har min häst ca 1,2 mil från mig dit jag kör näst intill varje dag ibland flera gånger per dag.

Hur ofta ska du "ha" hästen och är det bara ridning eller också skötsel alltså morgon fodring o utsläpp eller diverse?

Frågan på hur du ska övertala honom vågar ja inte svara på när jag inte vet anledningen till att han tycker det är för långt :)

Alltså tycker han det är för dyrt eller att det tar för mycket tid tex.
Eller vill han helt enkelt att du inte ska åka iväg så långt själv kanske.

2,5 mil är faktiskt en ganska så lång väg även om man har bil. Jag väljer inte ens sånna stall med bil längre om det inte är ett extremt väldigt bra stall.

Visst verkar det inte så farligt i början men det är lätt att tröttna på vägen dit och hem med buss som faktiskt tar ett tag.

Jag hade nog letat vidare efter medryttarhäst närmare även om det är svårt att hitta.

Sen beror det ju iofs hur många dagar i veckan det gäller, är det bara en eller två kan man väl stå ut med vägen men flera gånger i veckan är det inte en rolig sträcka att åka med buss.

Stallet verka så himla bra. En sak jag vet är att pappa är rädd för att jag inte hinner med läxorna. Bussarna går ca en gång i timmen.

Beror ju på som sagt hur många dagar i veckan det gäller. Jag hade inte valt ett stall så långt bort igen, om det som sagt inte passar hästen perfekt. Då får jag väl offra mig men inte annars.

Det där med läxorna handlar endast om planering och prioritering. Gör så mycket du kan i skolan, plugga på bussen till stallet osv.

Och som andra säger, är det bara ett par gånger i veckan kan du säker orka med det.

Men ett förslag är ju att ha en provperiod på 1 månad eller 2. Så kan du visa för din pappa att du klarar det, och på den tiden känner du nog av om detta är något du orkar med och klarar av. :)

Smart med provtiden, jag ska fråga om det. Det blir väl 4-5 dagar i veckan som jag får vara i stallet.

det är 2,5 mil och jag kan ta mig dit med buss

Jag har haft medryttarhäst 3 dagar/veckan 3mil bort, alltid åkt kommunalt. Nu har jag en annan medis 2,5 mil bort 2,5 dagar/veckan.
Jag har aldrig haft problem med skolan.
Självklart tycker man att det är jobbigt vissa dagar, men det är värt det!
Jag föredrar små stall så lite därför åker jag långt då det är dåligt med såna där jag bor.

Be om att få testa någon månad för att bevisa att du klarar det.

Ni fattar inte hur envis pappa är, jag får inte änns om jag har en test tid, det enda han säger är att: Nu blir det ingen m.häst punkt slut, slut pratat om det nu. Hur ska jag lyckas få honom att gå med på? Snälla kom på något smart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar