Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår lilla lägenhet. Klockan var 14 och vi skulle ta en joggingtur på berget där jag bor (måste kanske nämna att jag bor på Gran Canaria i en by i bergen). Solen stack plötsligt fram och jag började tveka om det verkligen var värt att springa mitt på dan i värmen, men jag hade ju redan klätt på mig så vi gick ut. Vilda var lös på berget och joggade på avstånd bakom mig (vilket är helt normalt). Men jag kände hur trött värmen gjorde mig och vi stannade till i skuggan för att vila. Vilda beter sig som vanligt och gräver en grop. Jag observerar henne och tycker att hon får ett konstigt uttryck. Hon ligger i en liten underlig ställning och ögonen är typ halvöppna. Jag reser mig upp för att se om hon reagerar och kallar på henne. Ingen reaktion!!! Eftersom jag studerar till veterinär så är det första jag kollar hennes slemhinnor och upptäcker direkt att hon har syrebrist. Alla alarm i min kropp slås på. Jag vet att hon är i ett akut tillstånd och att om jag inte får henne till veterinären fort så kommer hon dö. Jag får panik, vi befinner oss ensamma på ett berg och jag vet att min Vilda på 20 kg är för tung för mig att bära och jag har inte med mobilen eftersom den e så tung och besvärlig när jag joggar. Men jag försöker ändå lyfta henne men eftersom hon är som en potatissäck och tung så ger jag fort upp och lämnar henne med extremt dåligt samvete i en miniskugga och springer gråtandes mot mitt universitet där de har ett veterinärsjukhus c:a 10 min bort (om man springer). Jag springer och gråter och vet att jag lämnat min lilla bäbis ensam på berget i gassande sol och att jag inte springer tillräckligt fort så kommer hon att dö. Jag får hjälp på sjukhuset och de kör mig tillbaka till berget för att hämta hunden. När vi är framme är hon inte kvar där jag lämnade henne utan har promenerat kanske 50 m i gassande sol fast hon var i så dåligt skick. Och hon hade kollapsat mitt i solen. Hon hade förmodligen trott att jag stuckit utan henne och trots hennes svaga kropp kämpat sig fram till hon ramlat ihop. Vi tar henne till sjukhuset och hon får vård snabbt och börjar få färgen tillbaka, hennes temperatur stabiliseras och hon får syrgas. Hon behandlas för värmechock, fast det känns fel. Jag menar jag brukar vara ute med henne under sommaren och då är det betydligt varmare och hon har aldrig haft problem innan. Eftersom jag har praktik på sjukhuset samma natt så stannar jag kvar på sjukhuset med Vilda och jag sitter i princip hela natten framför hennes bur och kontrollerar hennes andning. Trots behandlingen blir hon inte bättre. Efter ca 20 h på sjukhuset bestämmer jag mig får att gå hem och vila. Veterinären byts ut på morgonen och jag känner mig trygg med den nya tjejen. Efter 3 h sömn hemma ringer jag till sjukhuset för att se om hon är i samma skick som innan eller om hon blivit bättre. Veterinären säger att hon dog 1 h efter att jag lämnat sjukhuset och att hon försökt ringa mig på mitt gamla nummer. Det känns helt sjukt fel. Jag var säker på att hon skulle må bättre, inte vara död! Jag var vid hennes sida på sjukhuset 20h och hon dör 1h efter att jag gått hem. Jag vet inte om jag ska misstänka att den nya veterinären gjorde något fel eller om det var en slump. Jag som skulle skydda henne, jag borde stannat kvar på sjukhuset.
När jag har suttit och läst om andras historier om att de avlivat sina hundar pga sjukdom och att de handalde rätt och att det egentligen känns bra osv. kände jag inte igen mig. I Vildas historia finns fler jobbiga aspekter jag inte får rätsida på:
1. Vilda var frisk och dog inom ett dygn utan förvarning och utan att vi egentligen vet varför.
2. Jag känner skuldkänslor över att jag lämnade henne (även om jag vet att det var det enda rätta).
3. Jag vet inte om hon fick rätt vård på sjukhuset för veterinären som hade nattpasset hade bara 6mån erfarenhet och lyckades inte sätta in en ny nål för att ge dropp till min hund när den gamla nålen åkte ut (så vilda låg 3 h utan dropp fast hon hade extremt lågt blodtryck och vätskebrist). Och den veterinären som bytte av den gamla hon berättade att Vilda hade blivit lite bättre när jag gått och hon hade tagit henne ur buren för att städa (fast buren var ren när jag gick) och hon hade fått svårt att andas efter det och dött. Jag vet inte om hon dog just vid det ögonblicket som en sista ansträngning av att blivit urtagen ur buren. Hon var kanske så dålig att hon skulle dött iallafall?
4. Men den viktigaste aspekten är ju att hon är borta oavsett om hon dog av en blodpropp eller värmeslag eller om hon blev felbehandlad så måste jag ta itu med att hon har lämnat oss. Jag vet inte om jag kan leva utan henne. Det kändes som min mening med livet att göra henne lyckig. Och när hon var lycklig så var jag det också.
STORA KRAMAR TILL ALLA ER SOM MIST ER BÄSTA KOMPIS!
När jag har suttit och läst om andras historier om att de avlivat sina hundar pga sjukdom och att de handalde rätt och att det egentligen känns bra osv. kände jag inte igen mig. I Vildas historia finns fler jobbiga aspekter jag inte får rätsida på:
1. Vilda var frisk och dog inom ett dygn utan förvarning och utan att vi egentligen vet varför.
2. Jag känner skuldkänslor över att jag lämnade henne (även om jag vet att det var det enda rätta).
3. Jag vet inte om hon fick rätt vård på sjukhuset för veterinären som hade nattpasset hade bara 6mån erfarenhet och lyckades inte sätta in en ny nål för att ge dropp till min hund när den gamla nålen åkte ut (så vilda låg 3 h utan dropp fast hon hade extremt lågt blodtryck och vätskebrist). Och den veterinären som bytte av den gamla hon berättade att Vilda hade blivit lite bättre när jag gått och hon hade tagit henne ur buren för att städa (fast buren var ren när jag gick) och hon hade fått svårt att andas efter det och dött. Jag vet inte om hon dog just vid det ögonblicket som en sista ansträngning av att blivit urtagen ur buren. Hon var kanske så dålig att hon skulle dött iallafall?
4. Men den viktigaste aspekten är ju att hon är borta oavsett om hon dog av en blodpropp eller värmeslag eller om hon blev felbehandlad så måste jag ta itu med att hon har lämnat oss. Jag vet inte om jag kan leva utan henne. Det kändes som min mening med livet att göra henne lyckig. Och när hon var lycklig så var jag det också.
STORA KRAMAR TILL ALLA ER SOM MIST ER BÄSTA KOMPIS!