Hur ska jag lära om hästen att ta skänkel?

S

Sibblebix

Jag behöver tips på hur jag ska lära hästen att ta skänkel framåt och sidvärtes, grundskänkel helt enkelt då denna häst fått en usel grundutbildning. Hon har blivit riden men enbart med rösten då hästen använts till dressyrkörning mestadels. Detta är nu ett problem när jag vill rida med skänkel och inte sitta och smacka konstant.

Så jag vill ha eran hjälp då jag själv är ganska oerfaren. Hästen är ett 5-årigt kallblodsto, vilket innebär att hon även är tjurig och dominant. Har ni några bra tips på skänkelövningar för nonchalanta hästar?

Tack på förhand :)

Sv: Hur ska jag lära om hästen att ta skänkel?

Behöver man vara tjurig och dominant för att man är ett kallblodssto?
Ta hjälp av en tränare tycker jag.

Behöver man vara tjurig och dominant för att man är ett kallblodssto?

:D Absolut inte.

Jag håller med om att TS bör ta hjälp av en tränare, i synnerhet som h*n skriver att h*n är oerfaren. Det går inte att lära sig rida via ett Internetforum.

Jag menade självklart inte att alla kallblodsston är tjuriga och dominanta, men denna dam är det. Hon ska bara gå som skogshäst och vi står mitt ute i bushen vilket medför att det blir ganska dyrt och omständigt att ta ut en tränare. Jag har ridit i 20 år så jag kan rida, men har aldrig ridit in en häst som haft flera stycken bankande tanter på sig så hon blivit skänkeldöv innan hon ens lärt sig skänkeln...

Så, med lite mer detaljerat så..

Hur kan man träna in skänkeln helt enkelt, med enklare övningar som går att göra i skogen?

Men om du ridit i 20 år är du ju knappast oerfaren?

Även om hästen bara ska gå som skogshäst är det viktigt för säkerheten att den lyssnar på sin ryttare. Och en skolad häst är tusan så mycket roligare att rida, även i skogen, än en oskolad.
Jag förstår att det kan vara besvärligt att ta ut en tränare, men du har kanske någon i din bekantskapskrets som kan komma och hjälpa dig?

Lär hästen att lyssna på dina sittben istället för skänkeln:idea: Hästar är otroligt känsliga och om du bara ger denna häst tid så kommer den säkert att börja lyssna på dig. De där tanterna har ju "skrikit" (bankat med skänkeln) åt henne att gå framåt när det egentligen hade räckt med en "viskning" (sittbenen).
Alltså, använd dig av sitsen, rama in hästen med benen utan att banka med skänkeln. Visa med dina axlar vilken riktning du vill bogarna ska röra sig när du ska svänga, så får du med dig hela hästen.

Senast ändrad:

Jag menade att jag är oerfaren när det gäller att rida in och skola hästar :)

Men tack för tipsen, jag ska tänka på det. Hon har redan börjat lyssna bara genom att jag inte ger mig när hon börjar tjura, exempelvis när man lägger på en lätt skänkel och med sitsen visar att vi ska trava, förr stod hon pall och började tjura. Nu är hon iaf uppmärksam när jag gör något även om det kräver en till inramning för att det ska hända något!

Låt hästen pussla så kommer den förstå till slut.

Framåtdrivande är "enkelt", har den redan ett kommando för framåt så lägger du till en lätt samsidig skänkelhjälp varje gång så kopplar hästen till slut.
Från stillastående, lägg till en ensidig lätt skänkelhjälp för att be den flytta bakdelen. Låt hästen jobba ifred. Väljer den fel alternativ så bestraffa inte men gå tillbaka till utgångsläget och släpp inte signalen så att säga, bort med skänkeln direkt när hästen gör en antydan åt rätt håll.
Tålamod är nyckeln.

Sen kan jag tycka att om man har inställningen att hästen är tjurig och dominant så är man kanske inte rätt person för att utbilda den hästen. Förrän man ändrat attityd till hästen! ;)
En häst blir som man gör den, tjurar man med hästen så tjurar den tillbaka. Ledarskap, lydnad, respekt, det förtjänar man. Det är mao inget man kan kräva av hästen. En häst "tjurar" inte utan anledning.

Jag skulle börja från backen med den hästen och lära den att gå undan för tryck i sidan.
Lägg till det i den dagliga hanteringen och flytta hästen från båda håll både stillastående och under rörelse en stund innan du sitter upp och rider. När hästen flyttar undan för ett lätt tryck från backen så sitter du upp och gör på samma sätt från ryggen. (kanske med en medhjälpare på backen de första gångerna, för att förtydliga vad du menar)
Från början gäller det att vara konsekvent och inte kräva för mycket, ett steg åt gången räcker fint och blanda inte ihop flera olika signaler samtidigt.

Samma sak gäller vid framåtdrivande skänkel, om hon redan nu lyssnar bra på rösten så går det nog ganska lätt. Det gäller bara att få henne att koppla ihop att skänkeln och rösten betyder samma sak. Ge röstkommando samtidigt som du lägger till ett lätt tryck med skänklarna (eller vad du vill att hon ska svara på, enbart sätet tex.) och när hon går fram släpper du trycket direkt och berömmer. När det går bra så kan du lägga till rösten aningens efter skänkelhjälpen och tillslut så borde du kunna ta bort den helt.

Så det är bara att konsekvent jobba på och vara tydlig och tålmodig, vissa hästar fattar snabbare än andra.

Att du upplever henne som tjurig och dominant visar bara på att hon inte förstår vad du menar, förmodligen så blir hon frustrerad. En häst naturliga reaktion är att gå emot tryck, inte ifrån det.

Om hästen är riden med rösten så är det ju inte speciellt komplicerat att lära in skänkelhjälperna :)

Använd bara rätt kommando sammtidigt som säte och ben, så kommer hästen snart förstå vad du menar.
Träna många (kortare) pass skritt-halt-skritt, smacka samtidigt som du använder benen för att få fram hästen.
Smacka inte i tid och otid utan BARA när du vill att hästen ska starta öka gångart. Ökningar av steget tar du när hästen kan hjälperna.
Var även noggrann med korrekt eftergift i handen, så du inte ger hästen dubbla signaler, och beröm med rösten när hästen gör rätt.
Fokusera bara på framåtdrivande och förhållande hjälper, resten tar du när det sitter perfekt.

Sen "tjurar" ju inte hästen, anldningen till att den protesterar är för att den inte förstår.
Då gäller det att du är extra tydlig.

som det verkar nu så förstår inte hästen vad skänkeln betyder så först och främst måste den lära sig det. men den visste att smackning betydde framåt så då kan du ta hjälp av det. varje gång du skänklar så smackar du. succesivt så minskar du med smackningarna och sedan behöver du inte använda det alls. smackningen är bara en liten hjälp så att hon ska förstå:)

jag skulle börja från marken om jag skulle lära henne att flytta undan för skänkeln. du går bredvid henne, med träns och sadel på. man kan säga att det blir som att du tömkör henne fast med vanliga tyglar. sedan när ni går så petar du lite på henne i sidan och får henne att gå ifrån dig, försök att hålla ett litet stöd i tygeln på den sida som är ifrån dig:)

lycka till!

Jag håller på att utbilda en kallblodsdam som också stundvis kan verka tjurig och dominant för den som inte skapat en relation till henne, nyckel för mig har varit tydlighet har jobbat endel för marken, och speciellt nu när vi kommit en bit då vi över just sidvärtes och skänkelvikningar för min tränare, så har jag gått tillbaka ett steg och tagit det från marken igen. senast idag tragglade vi flytta för tryck från marken genom lätta pet med pisken bara för att jag vill få henne känslig och lyhörd.

är hästen van vid att jobba med röstkomando så är det enkelt att baka ihop det med skänkelövningarna.
viktigt är att det inte gå för fort fram och lika viktigt är det att veta vilken kapacitet man själv har. än så länge så använder jag inte skänklarna alls när jag vill fatta galopp utan bara rösten just eftersom jag vill få det rätt från början, och där kommer min tränare in i bilden.
även om jag kan galoppskänkeln så vet jag inte till 100% hur jag ska lära in det hos hästen så rätt skänkel blir rätt galopp. och är man det minsta osäker så behöver man hjälp av en duktig tränare.

Lycka till :)

Handlar det om att hon inte vill gå frammåt eller att hon inte känner dina hjälper?

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 671
Senast: Mabuse
·
Ridning Hade Equiterapeuten ute häromdagen då jag under en längre tid känt att hästen inte använt bakbenen utan haft dem mesta vikten fram...
Svar
19
· Visningar
3 005
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama