Hur ska jag köra in min häst???

W

Wante_93

Jag har en haflinger på 8 år som heter Wante jag vill köra in honom men har är bakrädd....:(
Hur kör jag in honom på bästa sätt???:confused:

Sv: Hur ska jag köra in min häst???

Då tycker jag att du skall lämna in han till någon som kan träna honom. Du kan ju börja med att tömköra så han förstår lite. Sedan lämna in han.

Mvh
Emma

Hej!

Jag tycker du ska ta hjälp. Gärna av någon som både kan hjälpa dig med att köra in hästen OCH träna dig, så att du sedan kan köra honom själv också. Berätta gärna hur det går!

Lycka till!

Håller med föregående talare. Lämna in hästen till någon som vet vad denne gör och som du sedan kan ta lektioner hos. Då kommer din häst att bli ordentligt inkörd och du får en stabil körkompis..

Har du inte stor erfarenhet själv eller en kunnig i din närhet. Så lämna bort han på inkörning. Men tala om att han är bakskygg.

Vi körde in vår bakskygga häst för 2 år sedan(D-ponny, då 17 år). När han skulle sättas i vagn lämnade vi honom till ett"proffs" som satte honom i par med en stor lugn häst. Men innan vi lämnade honom dit hade vi förberett mycket genom att tex. longera med pessoasele, tömköra först utan skygglappar och sedan med. Vi red även med skygglappar eftersom det var det han tyckte var läskigast.
Vi har iof mkt erfarenhet av både körning och ridning men vi ville inte sätta honom i vagn själva. Tycker också att du ska lämna bort honom men du kan ju förbereda en hel del själv så går det snabbare hos inköraren = billigare:)
Lycka till!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 591
Senast: Derivata
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka