HUR ska jag klippa ponnyn???

K

Kola

Han tränas dagligen och har riktigt tät hårrem. I dagsläget blir han rejält svettig :smirk: , och jag ska klippa honom snarast. Men nu så funderar jag lite på hur jag ska klippa honom. :confused: Helklippning, men spara benen och sadelläget? :d Eller? :confused: Vet någon förresten någon sida med bra bilder på olika klippningar? :smirk:

:d Kola

Sv: HUR ska jag klippa ponnyn???

Det beror väl lite på hur mycket du vill täcka ponnyn, hur känslig den är i ryggen och hur mycket den svettas. Helklipper du ponnyn är det täcke på jämt som gäller och vid ridning måste/bör man ha ett skyddande ländtäcke. Jag helklippte min fjording jag hade förra vintern. Sparade bara ben och sadelläge. Hon var relativt okänslig samt svettades så man kunde vrida ur henne vid ridning. Så här i efterhand skulle jag sparat pälsen på ryggen. Det var ganska bökigt med alla täcken samt att jämt behöva ett ländtäcke/skrittäcke när man red ut.

På fredag ska min nuvarande häst klippas (halvblod). Henne kommer jag att täckesklippa (dvs spara pälsen på ryggen). Dels för att jag vill slippa en massa ländtäcken och grejor samt att hon är ganska känslig i ryggen och blir lätt spänd. MEN hon svettas så mycket att jag eg skulle behöva helklippa henne, men avstår pga ryggen och "bök" med ländtäcken (får iof använda ländtäcke ändå pga ryggen).

//Alice

Här är finns lite bilder och info om klippning: http://www.horseway.se/nyttigt.html
http://www.remont.se/article.asp?id=291

Jag har helklippt min kbl.travare som har väldigt tät päls. Hon blir svettig på en gång och blir mycket piggare när hon är klippt. Jag klipper som en jaktklippning fast utan "sadeln", då det blir en sån kant och halare med den kvar när pälsen är så lång. Jag klipper också halva benen ovanför knät.

Vilka bra länkar - tackar! :)

Jag vet inte om han är känslig för klippning, men han kan inte fortsätta att ridas om han ska bli så svettig som han blir nu, så det blir nog en jaktklippning. Jag tycker inte att det är besvärligt med täcken.

:d Kola

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 532
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
903
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 544
Hästvård Hej Allihop! Nu önskar jag att någon av er alla kloka Bukefalister kan hjälpa mig med detta- Min lilla häst måste klippas, jag ser...
2
Svar
25
· Visningar
3 920
Senast: Grannox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka