Hur ska jag klara mig genom detta?

Sv: Hur ska jag klara mig genom detta?

Även om hon kanske är stressad en vecka tror du att hon vänjer sig? Är det jag som är för fäst vid henne? Känner en hund inte samma..? Bara att skeppa iväg, haha nja, men bra om hon kan ha ett bra liv och glömma mig så snart det bara går.

Hon behöver inte ens vara stressad en vecka. Hon kan stolpa in i den nya familjen och bo där som hon aldrig gjort annat. Jag tror det handlar mer om din oro. Vilket är förståeligt :) Försök låta bli förmänskliga hunden, de fungerar inte som vi människor.

Jag hade en tik på foder som jag hade i 7-8 månader. Av olika anledningar blev hon tvungen att flytta, men det gick jättebra! Hon har fått ett toppenhem där hon trivs hur bra som helst. Det var nog värre för mig än för henne. Jag lämnade bort henne för 5,5 år sedan och saknar henne fortfarande. Hon lär knappast minnas mig.

Delvis knapplån!

Tack ska ni ha, det var det här jag verkligen behövde höra. Ja, jag hade hellre sett att jag fick utse ett nytt hem åt henne men det blir ju upp till uppfödaren. Jag kommer må riktigt dåligt om det blir en flytt för henne men så länge hon får det bra så kan jag nog hantera saknaden. Tack för att ni skriver detta, man tänker så mycket när man inte har någon att bolla med.

Det jag tolkar som typiska symtom på pälsdjursallergi är, förutom nästtäppa (som du ju har) klåda och värmekänsla i ansiktet, svullnad runt ögonen och klåda i ögonen, utslag och andningssvårigheter. Detta gäller oavsett om det är hund, katt eller häst som jag gosar med. Men det är så klart möjligt att det är individuellt. Mina hundar känner jag inte av alls, men mina föräldrars Jack Russell känner jag av, liksom katt. Hundar med väldigt mycket päls tål jag inte alls, utan får andningsproblem om jag inte profylaxar med antihistamin.

Du har inte haft någon jobbig förkylning i vinter, typ luftrörskatarr, mykoplasma eller TWAR, och har drabbats av en segdragen inflammation i luftvägarna? Astma, som jag har, är ju en kronisk inflammation i luftrören, och de besvär som du beskriver tycker jag passar bättre in på det. Det kan sitta ta månader innan det går över.

Jag hoppas att du inte missförstår mig, jag vill bara inte att du ska råka omplacera hunden i onödan. Det vore ju förfärligt snopet om det skulle visa sig inte vara hunden.

Som flera skriver så kommer det inte att vara några problem för hunden att bli omplacerad om det är så att det är allergi du har.

Tack för dina erfarenheter :)

Nej, jag ska verkligen vara 110% säker innan jag gör något, det är självklart för mig. Har haft körtelfeber men det är väl inget som sätter sig så? Dessutom har jag varit bra emellan...

Får se vad farbror doktorn säger när jag väl vågar mig dit... Vet inte om jag vill ha svaret egentligen.

Nämn åtminstone körtelfebern för läkaren. Viruset kan ligga och vila i kroppen och blossa upp på nytt, även efter en period när man har känt sig bra. Och trött i kroppen känner man sig länge efteråt.

Jag håller tummarna för det bästa! :)

Jag som själv har tagit två omplaceringar (1 och 6 år när jag fick dom), lever/har levt ihop med ytterligare tre omplaceringar (6 mån, 8 mån och 2 år när dom flyttade hit) och har ytterligare två omplaceringar i familjen (1 och 2 år när dom omplacerades) kan säga direkt att en omplacering är inget en hund lider av så länge den kommer till ett bra hem. Min äldsta hund, nu 6 år gammal, tog jag som omplacering när han var drygt 1 år. Han var extremt mammig på sin förra ägare, och hade grav separationsångest. Och tja, nu är han mammig på mig istället. Men separationsångesten är något som faktiskt växt bort!

Låter som att det bara är mitt hjärta som krossas, och även om det inte är så lattjo så är jag väldigt glad för det! Såklart hon kommer till ett bra hem, det är en enkel hund så det borde inte vara något problem att hitta en bra familj! Men nu mår jag lite bättre och hoppas att det fortsätter åt det hållet så jag kan avfärda det hela som en väääääldigt långvarig förkyldning.. Man slutar ju inte hoppas :)

Senast ändrad:

Delvis knapplån!

Tack ska ni ha, det var det här jag verkligen behövde höra. Ja, jag hade hellre sett att jag fick utse ett nytt hem åt henne men det blir ju upp till uppfödaren. Jag kommer må riktigt dåligt om det blir en flytt för henne men så länge hon får det bra så kan jag nog hantera saknaden. Tack för att ni skriver detta, man tänker så mycket när man inte har någon att bolla med.

Jag har haft 3 omplaceringshundar, 1 var 7 månader när jag köpte den och de andra 2 var 5 månader. Det har gått hur bra som helst redan från början.

Du har inte haft allergisymtom under valptiden. Eftersom hunden nu är 10 månader: Har du nyligen bytt till vuxenfoder? Är det samma fabrikat och innehåll som valpfodret? Om inte så kan det kanske vara det du får allergisymtom av.

Att jag tänker på detta är att en före detta granne som hade hund reagerade när hunden t ex fick godis som innehöll fisk av någon träningskompis. I det fallet var matte var allergisk mot fisk.

Tillägg: Jag har själv en omplaceringshund som kom när han var 9 månader. Han var och är som din glad för alla mäniskor. Det fungerade alldeles utmärkt från dag 1. Han är 11½ år nu. Vi har vid ett par tillfällen med långa mellanrum träffat hans första matte, men henne var han inte så förtjust i, ville inte gärna hälsa på henne.

Senast ändrad:

Hasseln är nog på gång nu. Min jätteallergiska dotter går också och snörvlar just nu. Jag har också tagit mig an en omplacering på grund av allergi och det har funkat utmärkt. Hundar lever här och nu och går inte och grubblar över det som varit. Han är nöjd med livet och är glad när han får sin dagliga motion, mat och kärlek.

Ja jag har precis bytt foder... Har faktiskt tänkt på att hon fäller mer sen bytet också, vet inte om det är för att det är fällperiod eller om det är fodret... Ska absolut testa att byta till samma fabrikat som innan, var så jäkla dyrt bara men om det är det som gör det är det ju alla gånger värt det!!!

Delvis knapplån; tack för alla exempel på lyckliga omplaceringshundar!

Det är inte så att din hund är på väg att börja löpa? Min sambo får ta allergimedicin när vår tik löper, annars får han klåda och utslag. Sen när hon har löpt klart och är duschad så kan han sluta med den igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 615
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 720
Senast: Saeta
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 651
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka