Hur ska jag klara mig genom detta?

GoldSkipper

Trådstartare
Jag har en tik på foder, har haft henne i åtta månader (hon är 10 mån) och är verkligen fäst vid henne, hon är det bästa jag har, och nu har jag självklart börjat känna av henne, jag är täppt, nyser och har ont i halsen men är inte sjuk.
Jag har pratat med läkare då jag tyckte det var väldigt märkligt om allergin kom såhär sent, men det är tydligen helt möjligt...

Självklart ska jag testa mig men HUR SKA MAN ÖVERLEVA om jag tvingas lämna tillbaka henne till uppfödaren? Känner mig som världens hemskaste människa, hon är inte överdrivet mammig, hon älskar alla, men kommer hon bli lycklig? Kommer hon känna att jag övergivit henne? :cry:

Fy fan säger jag bara! Vill inteinteinteinte!

Sv: Hur ska jag klara mig genom detta?

Hur är det med pollen? Både hassel och al figurerar nu. Eftersom det sätter sig i hundens päls när hon är ute så är det inte omöjligt att det är det du känner - om det är så att du inte tidigare har känt av hund.

Sedan reagerar jag på att du skriver att du har ont i halsen. Ont i halsen har ingen koppling till allergiska symtom (vare sig från pollen eller pälsdjur).

Ont och ont, det kliar liksom, kan inte det vara ett symptom? Det hade ju varit väldigt bra om det INTE var det! :bow:

Det är snö här nu så jag tror inte det är pollen... Men så klart jag hoppas på det! Får gå och testa mig som sagt!
Nej, har inte tidigare känt av hund... :( Hon är i fällperiod nu med, kan det påverka?

Varför fick du ingen medicin av läkaren..??

Prova att bada hunden iaf varannan vecka, med milt schampo (jag kör Espree anti-allergenic) och se hur det funkar. Min sambo är allergisk, men klarar sig bra med att vi badar hundarna och håller välstädat hemma.

Vare sig blodprov (RAST) eller pricktest är särskilt tillförlitliga.

Dammsug ofta med en dammsugare som har filter o inte släpper ut hundens hudceller i luften, våttorka ofta. Låt inte hunden vara i möblerna, speciellt inte sängen, byt lakan ofta. Tvätta händerna när du gossat med hunden, låt den inte slicka dig i ansiktet.
Pollen från träd kan komma oavsett om det är snö på marken. Testa Clarityn el dylikt.
Prata med uppfödaren så att denne vet vad som händer.

mvh

Har allergitabletter, men det känner jag inte att jag vill knapra hela livet.. Kan inte vara sunt? Det är inte så allvarlig allergi men vill ju inte gå runt och vara täppt, när jag tänker tillbaka på de månader som gått har jag även varit mkt mer sjuk och trött än normalt, kanske inte beror på hunden men man vet ju aldrig.
Jag pratade med läkare på telefon :)

Hunden badas regelbundet och borstar ur fällpälsen utomhus, även städat hemma.

Nu var ju inte riktigt det här frågan eftersom jag ska testa mig, men vill förebereda mig på det värsta; att lämna tillbaka tiken. Kommer hon att må bra ändå? Hur tänker hundar? Har deras matte svikit? Eller glömmer dom snart?

Typiskt.. Jag gör som du säger, har googlat mig fram till diverse tips (samt pratade ju med läkaren som nämnde det som du gör). Uppfödaren är informerad.

JAg som är dunderallergisk mot all dess jävla pollen kan sträcka min hand i luften, de är luftburet som kommer. Jag är redan dunderallergisk, kommer och går och har gjort nu i 3 veckor.. och jag städar noga hemma osv. Alltid när jag vart ute jag blir allergisk, så även om de är snö kan de komma via luften :)

Tyvärr känner jag av det mest när jag är hemma, det blir bättre när jag har varit hemifrån en stund. Vilket oroar mig.

Nu kanske det låter som att jag bestämt mig för att vara allergisk men efter mycket funderande fram och tillbaka känns det som att allt stämmer och att det troligtvis är så. Men som sagt, det var inte det jag ville ha ut av tråden utan jag vill ha åsikter och reflektioner över hur en hund hanterar att byta hem, eller ja, flytta hem till sin uppfödare igen. Kommer den ihåg sin uppfödare? Kommer hon att känna sig som hemma? Hon var elva veckor när hon flyttade (insåg att jag skrev att hon var två månader men snarare tre nu när jag tittar i papprena) och var avvand från mamman sedan åtta veckors ålder.

Hundar som omplaceras/byter hem kan bli lyckliga hundar, även om de känner igen en när man hälsar på.

Eftersom du gör allt man kan göra så kan vi bara hålla tummar o tassar för att det skall bli bättre.

Jag hoppas verkligen det. Hon är en hund som lätt tyr sig till nya människor, kan ligga i vem som helst knä och slockna på två röda, vilket känns tryggt. Samtidigt följer hon mig oftast när jag byter rum, men kan även gå och lägga sig i köket om jag sitter i vardagsrummet etc. Det känns dock mer som att hon vill vara där "flocken" är, (eftersom hon nöjer sig med vem som) inte att hon nödvändigtvis måste vara där jag är.

Var bor du då? Hassel kommer tidigt, oavsett om det är snö eller inte. I sydliga delar redan i början av februari. Sedan kan pollen fjärrtransporteras.

Jag skulle inte sätta mina pengar på allergi mot hund. Åtminstone inte i första hand. Du har klarat dig igenom valpperioden utan problem och valpar är väldigt allergiframkallande. Det finns de som tål vuxna hundar bra, men som får klåda och utslag direkt av valpar.

Mitt förslag: Fråga uppfödaren om han/hon kan ta hunden en vecka. Sedan tar du allergitabletter och bosätter dig på ett ställe där du inte utsätts för hundallergen. Kvarstår problemen efter en vecka så vet du åtminstone att det inte är hunden.

Obs! Vad testet inte svarar på - om problemet upphör - är om det är hunden. Eftersom du byter miljö helt och hållet (vilket du måste göra för att komma från hundallergen som även finns i din bostad) så kan dina problem lika gärna bero på något annat i din hemmiljö.

Har även läst om motsatta fall - de som klarar valpar bra men inte vuxna, det känns väldigt individuellt? Det jag inte får ihop är att jag känner mest hemma och det blir bättre när jag går ut - kan det vara damm eller så menar då? Känns märkligt då jag aldrig haft så välstädat hemma som det sista.

Fortfarande inte detta jag ville ha ut av tråden dock... Jag har knep för att utesluta olika allergier och kommer att vara helt säker innan jag bestämmer mig för något.

Nä, men jag satt och skrev innan jag såg ditt senaste svar om att det inte var det du ville ha ut av tråden.

Valpar ÄR mer allergena än vuxna hundar. Det är inte individuellt.

I varje fall så gör du så klart som du vill. Men jag är själv allergisk mot hundar och en hel drös med andra saker och känner inte alls igen mig i din beskrivning av dina symtom. Låter mer som en långdragen förkylning av den typ som astmatiker lätt får (man hamnar i ett limbo efter en förkylning där man varken är sjuk eller frisk, bara täppt i näsan, småslemmig och allmänt hängig).

I ditt första inlägg så skriver du dock inget om att du känner dig bättre när du går ut. Det är i så fall det enda som skulle tala för att du är allergisk mot hund.

Men vill du inte ha mina råd, så är det bara att läsa. Skriva ned dem får jag göra oavsett vad du tycker. ;)

Det är väl klart att din sociala hund klarar sig utmärkt i en annan familj! Se, där kom det svaret. Bara att skeppa iväg henne :).

Jag om ursäkt om du uppfattade det som att jag var otrevlig, men jag har ältat och ältat och mår verkligen dåligt över detta, därför att det svårt att "argumentera" för något man försöker reda ut. Du får gärna berätta om dina symptom om de är olika mina? Hade varit intressant att höra, jag VILL självklart att det ska vara något annat men det känns som att jag har uteslutit det mesta.

Det är väl klart att din sociala hund klarar sig utmärkt i en annan familj! Se, där kom det svaret. Bara att skeppa iväg henne :).

Även om hon kanske är stressad en vecka tror du att hon vänjer sig? Är det jag som är för fäst vid henne? Känner en hund inte samma..? Bara att skeppa iväg, haha nja, men bra om hon kan ha ett bra liv och glömma mig så snart det bara går.

Självklart ska jag testa mig men HUR SKA MAN ÖVERLEVA om jag tvingas lämna tillbaka henne till uppfödaren? Känner mig som världens hemskaste människa, hon är inte överdrivet mammig, hon älskar alla, men kommer hon bli lycklig? Kommer hon känna att jag övergivit henne? :cry:

Det var det här du ville ha svar på? Jag antar att det blir uppfödarens sak att hitta en hem till tiken. Blir det ett bra hem, som vi måste förutsätta, kommer hunden klara det alldeles utmärkt. Självklart kan hon vara "lycklig" utan dig. Hon kommer inte känna sig övergiven av dig utan anpassa sig snabbt till den nya familjen och matten/hussen.

Hur du kommer må vet bara du. Saknad är en sak, det kan man känna länge, med du behöver inte ha dåligt samvete det minsta. Du gör ju det du måste göra, om det blir omplacering, och så att det blir bra för dig och hunden.

Jag har både placerat om (det smärtar fortfarande, fast hunden haft det toppen från dag ett), och tagit en omplacering. Omplaceringen var två år och fann sig också till rätta på momangen.

OT så är jag själv allergisk mot ditten och datten. Damm, kvalster, något pollen och ganska troligt hund. Eftersom jag ändå måste ta piller och astmamedicin struntar jag i att jag är allergisk mot hund. Jag menar inte att du ska ignorera dina symptom, beskriver bara hur jag har det. Min allergi och astma har funnits med sedan barnsben så jag är van. För dig är det nytt, då det känns säkert jobbigt.

En hund tänker inte som vi. Klart den kan vara fäst vid sin ägare, men den fäster sig vid en ny snabbt igen. Och nej, en hund känner inte samma, för en hund är en hund och inte en människa med stor intellektuell och kognitiv förmåga. En hund mår bra om de får mat, kärlek och motion.

Min extremt mammiga tik har flyttat hem till min mamma och hennes sambo, det har gått jättebra. Visst blir hon glad när jag kommer och hälsar på (rätt sällan, 120 mils resväg) men hon har funnit sig tillrätta där. Så om din hund är översocial, vilket min verkligen inte är, så kommer det säkert gå jättebra OM du skulle behöva omplacera henne. Men jag håller tummarna för att du slipper det!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 935
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 615
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 720
Senast: Saeta
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 651
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka