Hur ska jag hantera min "nya" älskling

E

erikahaglund

Hur ska jag hantera min \"nya\" älskling

Har nyss blivit medryttare på en knabstruper. Han är jättetrevlig att rida och verkar tycka att det är roligt att komma ut :)
Det är markhanteringen som är problemet. Eftersom han går på sommarbete nu har vi ingenstans att binda upp honom utan får stå på vägen och göra iordning. Det är inget problem i sig, det kommer nästan inga bilar å så. Problemet är att han inte står still. Med sin ägare står han hur snällt som helst, han har varit hos henne i hela sitt liv i princip. Med mig hittar han på allt möjligt, backar, går framåt, snurrar runt, äter från marken eller från träd. Dessutom är han nafsig av sig, inte så att han biter hårt, utan oftast tar han bara tag i tröjan. Nån gång har jag känt tänderna. Men jag blir ju osäker speciellt när jag ska kratsa hovarna, vill inte att han ska ta sig en tugga av min rumpa helst :crazy:
Om jag rycker tag i grimman ordentligt och ryter till så ger han sig en stund, men börjar efter några minuter igen. Måste dessutom ta i rätt hårt, på gränsen till att slå honom för att det ska funka och det känns inte riktigt OK. Hur jag ska få honom att sluta nafsa utan att slå har jag ingen aning om. Han vet så väl att han inte får nafsa för ibland när han nafsat drar han upp huvudet och backar nått steg utan att jag ens rört på mig.
Allt det här är väl testningsgrejer eftersom han inte gör så med sin ägare men hur ska jag få honom att sluta utan att behöva bete mig som en gestapo-polis?

Re: Hur ska jag hantera min \"nya\" älskling

Hoppas det här kan hjälpa lite. Bli inte arg för då har hästen övertaget genom att du visar dig svag i och med att du blir arg.När hästen nafsar så kan du knuffa till den.Det att den inte står still har jag inget annat än att du kan prova med att gå till bakdelen och knuffa undan den så att hästen vändet ett halvt varv sen leda tllbaka till stället du stod på innan.Tålamod och envishet kan man komma en bit med.Lycka till och kom ihåg att inte bli arg.Min häst struntar fullkomligt i mig om jag blir arg det är så jag lärt mig tålamod.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 080
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 194
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar