Hur ska jag hantera min 10.åring efter kör-olycka? (långt)

LelleLilla

Trådstartare
Åh, jag har ett jätte tråkigt problem! :confused:
Det är så att jag har en Fjord-vallack på 10 år. Han har alltid varit en underbar rid och framförallt kör-häst. Helt orädd och trafiksäker, barnkär och allmänt trevlig. I flera år, även innan jag köpte honom har han gått med sin gamla ägare inne i stan inne på olika tillställningar som Jul, nyår, midsommar osv. som parhäst och dragit en remmalagsvagn för att köra barn och liknande. Jag har ägt honom i ett par år nu och jag har flera gånger tidigare lånat ut honom till tidigare ägaren vid sådanna här tillställningar just för att han är en sån klippa att ha med sig.

Förra veckan hade förra ägaren återigen bett om lov att låna honom till Julskyltningen och jag sa förståss ja. (är väldigt god vän med ägaren och litar fullt på honom som kusk.) Jag kunde tyvärr inte var på plats själv den här söndagen (det brukar jag vara) utan överlät ansvaret till kusken. Men något gick snett den här eftermiddagen och båda hästarna skrämdes i sken (man tror att det var något ljud som skrämde dem), parstången lossnade från vagnen då den körde på en betongupphöjning och hästarna skenade genom staden, flera kilometer. När man äntligen fick tag på hästarna var båda helt slut och chockade. Min häst hade dels krockat med en bil och fått ett ganska allvarligt skärsår på höger framben som just nu behandlas, men beräknas bli helt läkt så småningom.
Nu till min fråga.. Hur ska jag bära mig åt när jag så småning om vill försöka börja köra min häst igen? Det enda jag hittils märkt är att han är lite känslig under magen för beröring. Kan tänka mig att remmar från parselarna hängt och slängt därunder under skenfärden som gjort honom rädd ? Dessutom tycks han reagera lite på höga ljud.. Men jag vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt när jag väl kommer till att sätta honom för skaklarna igen. Har tänkt att tömköta honom i början, sen kanske försiktigt prova ställa för utan att spänna för och ta det hela lungt. Eller ska man helt börja om som om man skulle köra in honom på nytt ? Snälla, vore tacksam om jag fick lite råd, tips och förslag från någon som kanske varit med om liknande eller bara vet mkt om hästhantering eller inkörning/körning! Skulle bli så grymt besviken om det visade sig att min fina körhäst inte går att köra mer..:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag hantera min 10.åring efter kör-olycka? (långt)

Hej.

Jag tycker att du borde ha placerat frågan på körforumet eftersom det finns många erfarna kuskar där.

Det är helt omöjligt att säga hur din häst kommer att reagera men eftersom han har varit en så trygg körhäst under så många år är det inte alls säkert att han förknippar den läskiga skenturen med att vara satt för vagn.
När hästen är helt återhämtad fysiskt skulle jag prova att sätta honom för eran vagn hemma med de rutiner ni använder men jag skulle ha med minst två medhjälpare som är lugna, erfarna och som känner hästen väl.
Det är även bra att spänna för så att det är lätt att få loss hästen om han får panik.
 
Sv: Hur ska jag hantera min 10.åring efter kör-olycka? (långt)

Det är ju omöjligt att veta hur din häst kommer reagera nästa gång du tar fram selen.

Men jag skulle börja om från början och se om hästen reagerar på något eller inte. Börja med selen, sen tömkörning. Sen kanske du kan ha med honom bredvid någon som kör för att se om han reagerar på vagnen eller något annat.

Du får testa dig fram helt enkelt.

/M
 
Sv: Hur ska jag hantera min 10.åring efter kör-olycka? (långt)

Tack ska ni ha för tipsen ! Just nu har jag mest problem med att skadorna han fått inte vill läka och vi måste nu kalla ut veterinären en tredje gång för att få rådgivning. Men jag har så smått börjat pyssla med selen och annat och imorgon är det tänkt att jag ska försöka mig på att tömköra lite lätt med medhjälpare en sväng. Hör gärna av er om ni har något mer förslag. :)
 
Sv: Hur ska jag hantera min 10.åring efter kör-olycka? (långt)

Jag tycker du ska börja om helt från början och kolla av läget helt enkelt!
Om du märker att han börjar reagera eller tycka att något är mentalt jobbigt så backa ett steg och jobba där ett par gånger så att han blir trygg igen.
Men det kan lika gärna vara så att han inte bryr sig för 5 öre!
Dock kan det ju kännas säkrare att låta han dra något lätt efter sig först, som är lätt att koppla i från innan man tar och sätter honom framför vagnen, inget kul om han skulle reagera då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp