Hur ska jag hantera det?:(

skuggan_

Trådstartare
Jo det är såhär att min häst har en obotlig benskada(har varit på travkliniker) Så han kommer väl då avlivas min fina pojke:cry: Hur ska jag komma över det?:confused:

//en lessen ägare

Sv: Hur ska jag hantera det?:(

Tog bort min fina pojke för två månader sedan. Han hade en ligamentsskada i hoven, som inte kunde läka ut. Det var JÄTTEJOBBIGT att fatta beslutet, men det var ännu värre att gå o vänta på att fatta ett beslut som jag visste jag skulle behöva fatta. (Förstår du hur jag menar??)

För länge sedan fattade jag beslutet att inte vara rädd för den här sortens beslut. Jag vill inte vara en sån djurägare som håller mitt djur vid liv, av den anledningen att jag inte vågar fatta ett sådant livsavgörande beslut.

Det finns två frågor att besvara i den här situationen: 1. Lever djuret ett värdigt liv? 2. Om inte, kan jag /går det att göra något så att djuret får ett värdigt liv?
Om svaret är nej på frågorna, så fattar man rätt beslut om avlivning. Det är inte att leka Gud eller något, det är att vara ansvarsfull som djurägare.

Och visst, känslomässigt är det inte det minsta lätt. Jag kan gråta fortfarande ibland. Men det är ju bara jag som lider. Min pojke (han på min avatar) har det utmärkt, så det var rätt beslut för honom att fatta.
Tänk på hur din häst uppfattar det. Dina sår kommer att läka, såsmåningom.

Kram!

Skickade du han på slakt? eller krimerade du honom? Hur mkt kostar det?:confused:

Han fick åka till slakt. Pappa tog ledigt från jobbet för att köra sin 30+ dotter och häst. För det är inget man ska göra själv, för det är en enorm stress.
Så det kostade i princip ingenting. Fick pappren med mig direkt, för försäkringen och det betades ut samma dag de fick intyget på att han var borta.

Du kommer aldrig komma över det. Däremot kommer du bara minnas alla bra stunder efter en tid och det är ljuvligt!

Man kommer aldrig 'över' det, däremot går man vidare och minns bara de glada, ljusa stunderna och kan tänka tillbaka på hästen med glädje och leenden.

Det känns som en klen tröst nu, men det värsta är det du upplever nu, tiden mellan 'beslut' och 'genomförande'. Det är det absolut värsta, och hur konstigt det än låter nu så det blir lättare efteråt.

Hur man kommer över det så finns det inga allmängiltiga knep, det är olika hur man hanterar sorgen. Men låt det ta tid, och framförallt tillåt dig att sörja. Tillåt dig att gråta, förbanna, skrika, sitta och titta på gamla bilder och störtgrina etc etc. Man FÅR vara ledsen, man FÅR vara knäckt, man FÅR känna sig som om man aldrig kommer att vara glad etc.

När tiden går kommer du märka att det sakta men säkert blir mindre tårar, mindre ont och mindre sorg, och en dag sitter du där och ler åt någon glatt minne.

Jag har fått ta bort flera hästar, varav två ungston i år. Och det blir INTE lättare med tiden, däremot är det lättare när man vet att det blir bättre sen, fast det inte känns så.

*kram*

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 640
Senast: MiniLi
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på

Hästrelaterat