Hur ska jag göra?

U

uppochned

jag har nyligen lämnat min häst till ett försäljningsstall och får idag veta att de vill att jag ska ta hem den omgående för att den är istadig. vi har skrivit ett kontrakt som löper en månad i taget, men det står inget om regler vid tidigare uppsägning för någon part. jag tror att min häst testar ryttaren. jag såg henne rida den första gången och det såg jättebra ut då. Men nu bråkar den tydligen. När jag haft den har den också kunnat konstra lite ibland, därav en av anledningarna till att jag ska sälja. Men inget som gjort den helt oridbar. Och jag har aldrig blivit avslängd. Jag tror att den här ryttaren har betydligt mer erfarenhet än jag och kan rida honom mycket bra bara de kommer förbi att den testar henne. jag sa upp stallplatsen i samband med att jag skickade iväg min häst så jag har inte någon plats att ställa den heller nu på en gång. Hur gör man i en sådan här situation? Jag var så glad att jag ställt dit min häst, för ryttaren är duktig och det var ett bra stall. Nu känns allt bara hopplöst.

Sv: Hur ska jag göra?

Han kanske tycker att den är så pass svår att han inte vill ta ansvar för att sälja den till nån som kanske inte klarar av den?

vad är det för försäljningsstall som inte är tillräckligt professionella att hantera det? Då får dem väl låta kontraktet gå över till en tillridning/problemlösning. Har problemet förstärkts hos dem så får dem ta ansvar för det.

Har inte försäljningsstallet förklarat vad själva problemet är? Att en häst är "istadig" kan ju betyda hundra olika saker.
Det är ju ärligt av dom om dom erkänner att dom inte klarar av hästen. Men är det ett försäljningsstall så borde dom vara vana vid alla möjliga slags hästar- både lättridna och svårridna. Kanske är det så att de inte tror att hästen går att få såld i dagsläget?

Svåra hästar är ju oftast svåra att sälja och risken är ju att dom kommer tillbaka efter en tid när nya ryttaren inte klarat av dom och samtidigt börjar att leta fel på dom... Är hästen exp.röntgad och besiktigad? Om inte, skulle jag föreslå att ni gör det så har ni koll på att det inte är något fel på den, röntga även ryggen så att den inte har närliggande tornutskott, sk. "kissing spines". Om den är helt fri på bes och röntgen så minimieras risken att få en reklammation av en ev köpare om man dessutom uppger ärligt hur hästen är att rida, humör etc... Lycka till!

VAd står det i kontraktet? Ska hästen skickas tillbaka om den är istadig eller visar annat konstigt beteende? Annars får den vara kvar månaden ut, eftersom kontraktet inte löper ut förrens då.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 277
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV