Hur ska jag göra?

L

Lindale

Jag tar gärna emot tonvis med förslag från folk som har någon aning om vad jag ska göra med min häst när hon beter sig på det här viset:

Hon vägrar gå på en volt utan skjuter ut ytterbogen, lägger huvudet på sne inåt och gör som en framdelsvändning istället. Hon gör detta mest i höger varv och mest i traven. Hon vägrar fatta höger galopp utan galopperar istället sidvärtes i vänster galopp... Men samtidigt kan hon gå kanonbra i vänster varv! Det blir ett jättekonstigt ridpass...

Någon som har något bra tips på hur jag kan göra under detta lilla problem? Skulle underlätta mycket i träningen ;)

Sv: Hur ska jag göra?

Är du säker på att hon inte har någonstans?

Om en häst har smärta någonstans så brukar det visa sig många gånger när hästen går på en volt......

Hon var halt för ett tag sedan, efter en skada på höger bakkota. Men den är helt bra nu och hon har gått jättebra i dressyren, ibland. Men sedan kommer sånna här dagar då ingenting fungerar, och jag vet inte vad det beror på.

Red för tränare ett par gånger, men sedan bytte vi stall och eftersom vi inte har någon paddock så blev det inget mer med det. Nu rider jag dressyren på ett stort fält istället. Funderar på att återuppta kontakten med tränaren, om hon går med på ett fält, eller kanske en massör? Tror ni hon kan vara stel i musklerna? Vi lät henne bli masserad ett par gånger, och hon njöt väl inte precis men blev väldigt mjuk :)

Antingen är hon brunstig :angel:
Eller så är hon kanske inte helt igång än, så hon tycker det är jättejobbigt att gå på volt?

Det bästa är nog att ta hjälp av en tränare, som kan se var problemet ligger.
Hoppas det löser sig!

Mitt tips är att du känner igenom hästen, kanske att den är spänd någonstans ? Sitter utrustningen som den ska? Sitter DU snett?

Men skulle jag gissa så är den antagligen bara dåligt musklad i den sidan den har svårare att gå i, och då är det ju bara att träna! Kräv inte för mycket i början. Rid på stora volter där hon inte behöver böja sig alltför mycket, hellre att hon ställer sig lite i ena sidan än att hon går emot ellerhur? Efter hand som hon får muskler kan du sedan minska volterna. Jobba också mycket med lösgörande rörelser såsom framdelsv. bakdelv. o skänkelvikningar etc. Och till sist; tömkör eller longera!. Det är jättebra att se hur hästen rör sig från marken.

Lycka till nu :)

Har samma problem med min häst, dock inte alls lika tydligt och detta beror på att hon inte orkar. Min gissning är att hennes förra ägare inte riktigt orkat ta "striden", utan låtit henne gå mest i vänster varv. Vi har tränat ihärdigt men försiktigt under de tre veckor hon varit hos mig och jag märker redan skillnad. Instämmer med EnKiwi, börja med stora volter och lösgörande rörelser, men var noga med att variera ridningen så att det inte enbart blir jobbigt för dig och hästen.

Min häst är likadan, men han har bara blivit tränad i vänster varv hela sitt liv, så det är inte så konstigt. ..

Tack för alla bra tips!

Ja hon är ju jättebrunstig just nu kanske jag skulle nämnt :P Men hon har betett sig såhär även när hon inte är det.

När hon börjar springa åt sidan så brukar jag sakta av till skritt och eventuellt stanna, och sedan börja om igen, tar några varv på "fyrkantspåret" och går sedan in på en volt igen. vet inte om det är rätt taktik för det blir ju inte så mycket jobb för musklerna, men hon lugnar ner sig några grader :P

Hon kanske är för svag för att göra något annat än det du i dag erfar?
Att ta ut en massör gör inte hästen starkare eller mer balanserad.
Men du kan av en sådan få hjälp att veta vilka muskler som är under/överutvecklade osv.
Att sedan kunna ge hästen förutsättningar för att kunna utföra det du önskar på ett balanserat sätt kräver att du som ryttare förrstå hur du ska förändra hästen.
Skador medför att kroppen avlastas och man kan därför behöva rehabilitera hästen så att den blir liksidig.

Markarbete, tömkörning och skogsturer är ofta bra för att stärka hästen och samtidigt göra den balanserad, mjuk och smidig.

Hästen gör alltid så gott den kan, sedan är det upp till oss att välja en harmoisk väg så att även hästen känner lycka.

Hej!!
Tömkör och longera så att hon kan bära sig själv på volten innan du sitter upp. När hon är stark nog att gå lugnt i form så kan du börja nöta fr ryggen. Det är smidigt och snällt mot hästen.
Är hon inte tillräckligt stark så kan det bara bli en kamp med missförstånd, då hon säkert vill göra det du ber henne om men inte orkar helt enkelt. Är du ändå sugen att ta det uppsuttet så börja med att rida på en stor 8. Halvt igenom och rida slalom är oxå ett tips. Var noga med halvhalter och mjuka ledande innertag.
Tänk på att det tar tid att sätta muskler el muskla om!!:)
Lycka till!!

Om hon har varit skadad så kan det ju hända att hon belastat andra benet/sidan under denna tid och med det fått spänningar på den "friska" sidan.

Prova att flytta vänster skänkel bak en bit, när du ska svänga i höger varv, så att hon får bakdelen med sej.

Hej!
Återigen tack för alla tips! Det är så underbart med människor som hjälper till :)

Jag blev otroligt glad i söndags för min lilla flicka gick i HÖGER galopp! :D Äntligen :D Dagen innan hade jag ridit mest i trav och skritt och jobbat mycket med halvhalter, tempoväxlingar och ridit serpentiner. Då blev hon riktigt mjuk och fin i båda varven. Det är så kul när det går bra!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej, Min häst har fått diagnos hovledsinflammation men veterinären hittade inget fel varken på ultraljud eller röntgen. Han var inte...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 877
Senast: zooii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross