Hur ska jag göra?

Spirit

Trådstartare
Jag har fått erbjudande att ta över ett nybetäckt travsto, jag ska ta hand om henne tills hon fölat & fölet är avant och får sedan behålla stoet och ägaren tar tillbaka avkomman. Stoet är 6 år endast sutten på men ej riden. Tanken är att hon skall bli en rid/kör häst och aldrig starta mer, har spungit in ca 40.000:-.

Jag har aldrig själv haft med föl att göra men jag har en mamma som jobbat på stuteri när hon var ung. En nära väninna som har fött upp ett föl. Det finns böcker och jag tror jag kan få backup från ägaren.

Jag är sugen och jag har en 16 kvm box över i stallet som fungerar som verkstad i nuläget, det är lätt att slänga ut sambons saker i en annan hörna :devil: Och han själv är sugen. :D

Men jag har visserligen inte tillräckligt med hö hemma för ännu en häst säsongen ut, men annars får jag köpa hem hösilage, och jag vet ett ställe där jag kan släppa på fölbete.

Vad tycker ni? Ska jag eller inte?

Sv: Hur ska jag göra?

Låter som att du ha alla förutsättningar, tycker jag!
Plats, tid(?) och hjälp från erfarna!

Go for it! :)

OM du har tänkt igenom det så att du verkligen vill ha stoet, och har tid med henne, sedan när hon ska ridas in osv.

Om du tar henne, så försök att köpa på dig hösilage redan nu, för det brukar bli dyrare framåt våren, när fodret tar slut hos en del, och det blir många som vill köpa.
Det är ju oxå bra om du slipper byta foder strax innan fölningen.

Lycka till!

Häls. Embla, som väntar på sin första fölis... :love:

Tycker du om hästen och anser att du har råd och tid, så varför inte. Boxen blir jätte bra, men som sagt va köp på dig foder.

Jag jobbar mellan 7-4 dagligen men vår granne som oxå har hästar är snart mammaledig, och kan hjälpa till, skall även passa hunden så han slipper vara ensam på dagarna.

Men jag skall åka och titta på stoet, och prata med ägaren och se om vi kan komma överens.

Jag köper isåfall genast hem hösilage och fodrar med det i vinter och fodrar med mitt hö till våren, har ca 400 balar kvar.

Tack för uppbackningen, får se om det blir någonting utav det hela, ägaren kanske inte gillar mig :cry:

nybetäckt?? Nu??

Jag gjorde en sån deal med en förra året, men då hade hon fölet och jag skulle ha fölet till ettårsbetet var slut....det som ägaren "tjänade" som jag "gav" för stoet var ca 25 000, men jag skulle ha henne till avel.

om ditt sto är nybetäckt?? så kommer det att "kosta dig" 1,5 år...(alltså det som nuvarande ägare "tjänar" på att slippa föda sitt dräktiga sto) och då kan du räkna ut vad hästen kommer att kosta dig....

Om hon är betäckt denna månaden vet jag inte, men enligt mellanhanden så var det "nattagammalt" och skulle föla i sommar.? Jag har ännu inte pratat med ägaren personligen, skall ringa han ikväll & få mer exakt information.
Jag är medveten om kostnaden.
Frågan är hur länge jag skall ha fölet hos mig innan det skall återlämnas till ägaren.

Nu ser jag inte detta som en möjlighet att få en gratishäst, eftersom det kostar med fölston samt ett jätte ansvar. Dvs, stoet kommer att kosta en rejäl slant i slutändan.

Kan återkomma med mer info när jag själv vet mer än bara stoets namn & att hon är dräktig.

Nattgammalt = december?

11 månader framåt blir november...

Inte direkt sommarföl??? :confused: :confused:

/// ghost

Jag vet. Därför skall jag skaffa bättre info av ägaren själv. Detta är bara andrahandsinfo.

Den som berättat detta för mig känner ägaren men är ingen höjdare på hästar.
Han hade frågat om hon visste någon & hon i sin tur frågade mig och jag fick hans nummer.

Ska bli intressant

fölet kan lämnas åter när det är ca 6 månader...se till att få ett datum med i avtalet så du inte blir ståendes med det i 1,5 år....

Låter väldigt konstigt om någon skulle betäcka ett travsto nu.
Vad är det för hingst / hingsthållare ? De flesta hingsthållare har sitt sista betäckningsdatum i mitten på augusti (travare)

Ofta blir det betydligt dyrare än man tänkt sig att hålla ett dräktigt sto och ha kvar fölet under "diperioden". Om stoet är betäckt nu kommer hon ju inte att kunna gå på bete när fölet är litet och det krävs massor med mat och ett hö med mycket höga värden.
Räkna noga på kostnaderna och sätt den summan i förhållande till vad du tycker stoet är värt för dig. Om du inte redan känner hästen och verkligen vet att det är just den individen du vill ha skulle jag tro att du kan få en lika bra häst för mindre pengar, men det kan ju bara du själv bedöma.

Kolla noga upp vem som ska stå för vilka kostnader och gör upp ett skriftligt avtal.
* försäkringar
* vaccinationer av stoet under dräktigheten
* vaccinationer, hovvård, avmaskningar osv av fölet medan det står hos dig
* tidpunkt för avskiljning
* gör klart skriftligt vem som ska stå för risken om stoet mot förmodan skulle dö under tiden hos dig. (skulle ju vara hemskt om du stått för alla kostnader och inte får något alls för det om något oförutsett skulle hända)

Det är ju en upplevelse i sig att se ett nytt liv komma till värden, men det kostar .

Lycka till hur du än gör !!!

Suzanne

www.sodrasjoanden.com

Hej, nu har jag pratat med ägaren.

Stoet skall föla i maj/juni nästa år. Hur mellanhanden fick det till natta gammalt förstår jag inte. :confused: Hon har ca fem & en halv månad kvar.

Jag skall åka och titta på henne på onsdag. Skulle vara en välhanterad häst men ngt speciell i humöret (stoig). Ägaren själv hade inga problem, men andra kunde uppleva henne som "jobbig".

Hon hade även en knäskada som enbart märktes när hon tog i på snabbjobben, men är opererad och har vilat i 1 ½ år. Skulle inte vålla några framtida problem. Men dock kommer jag ändå besikta henne så jag inte står med en häst som aldrig kommer hålla för något, det är jag inte intresserad av.

Men jag får se om det blir någonting utav det hela. Jag har tänkt över detta en del och är lite sådär om jag verkligen har någon tid till ett fölsto...

Tycker det är bra att ni kommer med argument som visar att det faktiskt inte bara är guld och gröna skogar med föl. För det är en del saker som jag faktiskt inte hade en tanke på.

Speciellt om fölet skulle dö någon vecka efter förlossningen, vem betalar för det? Jag har inte råd att betala ev. skadestånd. Tror inte ägaren är så shysst att han klappar mig på huvudet & säger:
"att det är sånt som händer".
När han betalt dyra pengar för fölet.

Jag får se hur utgånget blir på Onsdag när jag skall titta på stoet.

Förhoppningsvis är väl stoet försäkrad och har en föl och fosterförsäkring som gäller 30 dgr efter att stoet fölat. Sedan kan man försäkra själva fölet.
Då ersätter ju det tex om föl el sto skulle avlida före, under el efter fölning.

Är du intresserad av just detta stoet, eller är det för att du "får" henne?
Om du inte räknar besväret/det roliga med föl och fölning/uppfödning så kan du ju faktiskt köpa dig ett annat varmblod för ungefär samma pengar som du lägger ut på detta sto. Och då har du många att välja mellan i stället....
Ett dräktigt sto kräver en hel del extramat....

Jag anser att du ska ta dig en ordentlig funderare på hur intreserad du är av just denna hästen.

Jag är intresserad av stoet i sig själv. Fölet är jag egentligen inte intresserad utav, men det hade varit intressant att själv få vara med från början.

Men det hela beror en del på hennes kroppsbyggnad, har hon den typiska långa ryggen så vill jag inte ha henne, utan hon skall vara av god ridhästmodell. Pga jag är en lite tungviktare.
Jag letar även efter lämplig häst på annonser. Men det är ingen panik ännu. Än så länge är det ingen fångrisk på ponnyn jag lånat.

Tack för tipset om försäkringarna.

Stoet är inte försäkrat, jag har frågat.
Jag kommer att omedelbart försäkra henne om det nu blir av.

Tänk på att det blir en massa extra kostnader för mat mm innan fölning. Eftersom det inte kommer att bli ditt föl tycker jag att ägaren till det blivande fölet ska stå får dom extra matkostnaderna som stoet behöver. Kommer bli mycket extra protein om man inte har super hö. Extra avmaskning till fölis och mamman tillkommer ju också. Veterinär undersökningar kanske behövs. Sen ska ju stoet sprutas strax innan fölning.

Jag skulle aldrig lägga ut extra pengar som inte ens kommer att gå till mitt föl! Men om hon går med på att betala dom kostanderna så visst! Lycka till :idea:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 090
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 645
Senast: Kingsland89
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24