Z
zazzabella
Jag har hämtat hö två gånger från "min höbonde" i år första gången jag hämtade hö räckte det juni-augusti och den andra gången räckte det september-november. Det är så att "min höbonde" har slått allt hö och sedan lagt ihop allt tillsammans på höfläkten för att torkas och har sedan efter det balat höet. Så allt hö är liksom blandat med varandra. Jag har ju än så länge hämtat hö två gånger i år och det har räckt i ca 3 månader vadera gång. Men nu kommer det räcka ca 1 månad, mer hästar och mer hö behövs ges. Det känns lite jobbigt och inte så billigt att ta analys varje gång jag hämtar hö. Så jag tänkte att man borde ju faktiskt kunna jämföra de två analyserna jag redan har tagit och utgå från dom? Eller måste jag göra en analys varje månad när jag hämtar "samma" hö?
När jag hämtade hö i juni tog jag den första analysen på det höet, det fick följande värden. Höanalys 1, juni-augusti:
ts 84%
7,4 MJ
26 Smrp
2.5 Ca
2 P
0,9 Mg
Den andra gången jag tog en analys på "samma" hö fick följande värden. Höanalys 2, september-november:
ts 84%
7,7 MJ
24 Smrp
2 Ca
1,8 P
0,7 Mg
Hur tycker ni att jag ska göra? Hur ska jag räkna och så?
mvh bella
När jag hämtade hö i juni tog jag den första analysen på det höet, det fick följande värden. Höanalys 1, juni-augusti:
ts 84%
7,4 MJ
26 Smrp
2.5 Ca
2 P
0,9 Mg
Den andra gången jag tog en analys på "samma" hö fick följande värden. Höanalys 2, september-november:
ts 84%
7,7 MJ
24 Smrp
2 Ca
1,8 P
0,7 Mg
Hur tycker ni att jag ska göra? Hur ska jag räkna och så?
mvh bella