Hur ska jag göra?

I

Indigo

Jag har precis flyttat ifrån min sambo sedan 2,5 år tillbaka och därmed även gård och stall. Mina två hästar, ett avelssto och hennes sex månaders fölunge, står tills vidare hos en kompis.
Problemet är att jag inte har något fast jobb, jobbar extra och får akassa och därmed inte har råd att ha båda hästarna kvar.
Fölungen skulle egentligen säljas ivf, men eftersom han buköppnades pga förstoppning för sex veckor sedan så hade jag bestämt mej för att spara honom.
Eftersom jag helst inte (eller absolut inte) vill sälja Mamma Mu så funderar jag på om det ens är möjligt att få sålt fölet.
Vad tror ni?? Går det att sälja ett buköppnat föl?
Alternativet jag funderat på är att försöka låna ut mamman till någon som då får ta nästa föl (hon är dräktig igen). Fast det känns inte bra.

Hjälp mej!

Sv: Hur ska jag göra?

Jag vet inte hur fölet är i skick efter operationen eller om den är avvand ännu. Men en ide kan ju vara att låna ut fölet under vintern, kanske längre som sällskap till något annat föl.
Vet av erfarenhet att det kan vara svårt att hitta sällskap till föl. När jag behövde för några år sedan slutade det med att måste köpa ett annat föl. Fanna inga att låna eller hyra någonstans.

Han är inte avvand än, det sköts upp pga OP. Han mår väldigt bra med tanke på omständigheterna, och har gjort det hela tiden. I pricip så märks det ingen som helst skillnad.
Att låna ut honom är kanske ett alternativ. Problemet är bara att jag har en djävulsk räkning från seminstationen som ligger och väntar och därför skulle behöva lite "cash".
Har bearbetat min kära mor om detta och det kanske löser sej ändå, men det känns ändå svårt att få det att gå ihop.

Förstår inte varför man utsätter sej för sånt här :)

Ja låter lite knivigt men jag tycker det låter som du skulle behöva gå ut och leta jobb så du har råd med dina hästar det verkar ju vara det mest logiska. För det är ju ditt ansvar som djurägare och räkningen kan ju inte vara en överaskning eller ???

Nej självklart är ju inte räkningen en överaskning. Jag har haft jobb tills förra veckan, att jag skulle sluta då var bestämt sedan innan och jag håller precis på och förhandlar om nytt jobb plus att jag även söker andra och jobbar extra så mycket jag kan. Överaskningen däremot var att jag blev tvungen att flytta ifrån min sambo så plötsligt och därmed måste betala för stallplats mm.
Det är just för att jag faktiskt har ett ansvar som djurägare som jag undrar vilken den bästa lösningen är, både för mej och djuren.

Liknande trådar

Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 115
Senast: Amanda_F
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 359
Senast: ginnies
·
Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 240
Senast: Tagliabue
·
S
Hästmänniskan Är det någon som varit i samma situation eller någon som har tankar kring detta? Vi har ett sto född -95. -02 skadade hon sig och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 791
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar