OliviaLillans
Trådstartare
Min islandshäst korsning med shettis är väldigt envis och busig, men blir verkligen en bästakompis och gör allt för en när man har visat vem som bestämmer. Som ni förstår är hon ju inge jättebra barn ponny. Men min kusin på 8 år vill gärna börja rida och i morgon ska bli första gången för henne. Jag vill verkligen att hon ska förstå att hästar inte är farliga och att Lillan då är envis men väldigt snäll. Jag vill lixom att hon ska få en perfekt första ridtur och inte bli rädd på något sett.
Lillan kan dock bli lite rädd för vissa saker så som människor hon inte känner till en ko. Bilar är ingen fara. Så jag tänkte att jag skulle rida med på en c ponny, kan jag då rida och ha Lillan i grimskaft? Eller förvärrar det situationen? Eller ska jag ta en mysig lugn barbacka ritt och hon sitter framför mig? Hur ska jag göra så hon får lära sig på bästa sätt att hästar inte är farliga men man ska ha respekt för dom.
Eftersom vi har hästarna på sommarbete har vi tyvärr inte tillgång till någon paddock...
Tips och ideer på hur man kan göra vid en sådan uteritt?
Hon har hoppat innan även gjort en mindre galopp...Dock på en stabil Bponny för ca 3-4 år sedan....
Lillan kan dock bli lite rädd för vissa saker så som människor hon inte känner till en ko. Bilar är ingen fara. Så jag tänkte att jag skulle rida med på en c ponny, kan jag då rida och ha Lillan i grimskaft? Eller förvärrar det situationen? Eller ska jag ta en mysig lugn barbacka ritt och hon sitter framför mig? Hur ska jag göra så hon får lära sig på bästa sätt att hästar inte är farliga men man ska ha respekt för dom.
Eftersom vi har hästarna på sommarbete har vi tyvärr inte tillgång till någon paddock...
Tips och ideer på hur man kan göra vid en sådan uteritt?
Hon har hoppat innan även gjort en mindre galopp...Dock på en stabil Bponny för ca 3-4 år sedan....