Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

OliviaLillans

Trådstartare
Min islandshäst korsning med shettis är väldigt envis och busig, men blir verkligen en bästakompis och gör allt för en när man har visat vem som bestämmer. Som ni förstår är hon ju inge jättebra barn ponny. Men min kusin på 8 år vill gärna börja rida och i morgon ska bli första gången för henne. Jag vill verkligen att hon ska förstå att hästar inte är farliga och att Lillan då är envis men väldigt snäll. Jag vill lixom att hon ska få en perfekt första ridtur och inte bli rädd på något sett.
Lillan kan dock bli lite rädd för vissa saker så som människor hon inte känner till en ko. Bilar är ingen fara. Så jag tänkte att jag skulle rida med på en c ponny, kan jag då rida och ha Lillan i grimskaft? Eller förvärrar det situationen? Eller ska jag ta en mysig lugn barbacka ritt och hon sitter framför mig? Hur ska jag göra så hon får lära sig på bästa sätt att hästar inte är farliga men man ska ha respekt för dom.

Eftersom vi har hästarna på sommarbete har vi tyvärr inte tillgång till någon paddock...

Tips och ideer på hur man kan göra vid en sådan uteritt?
Hon har hoppat innan även gjort en mindre galopp...Dock på en stabil Bponny för ca 3-4 år sedan....
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Ta en tur i skogen men du leder hästen?
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

En perfekt första ridtur får hon säkert om du leder henne till fots på en tur i skogen. Att ha hennes häst som handhäst låter enbart farligt. Även om den hästen är väldigt van vid att gå som handhäst och du är mycket van vid att ha den hästen som handhäst så tycker jag att det är bättre att du leder henne till fots. Då kan du rätta till hennes sits och hennes händer när det behövs och enkelt visa hur hon ska hålla och sitta. Jag hade iallafall inte velat ha en ovan ryttare på en häst som jag har som handhäst och särskilt inte när den är rädd för saker och ting. Risken är så stor att det händer en olycka.
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Om det är ett barn och det är första gången så tycker jag inte att det är okej att fara ut med en häst som man kan förvänta sig bli rädd för saker redan innan egentligen..

Hästen ska ledas med vuxen person på marken om det är en förstagångs ryttare på, alltid tycker jag. Inte handhäst eller sitta två på ryggen för blir ryttaren osäker/rädd är det säkrast att man håller sig på marken som stöd, likaså om hästen mot förmodan blir rädd är det bättre att man är på marken och förhoppningsvis kan hantera situationen.

Så jag hade hellre då valt hagen eller någon lämplig stig i skogen.

Hur man lär barn att hästar inte är farliga men även lär dem att de måste respektera hästarna görs bäst på marken där barnen även lär sig deras kroppspråk tycker jag. Och säkerheten..barn/ovana skräms lätt om hästarna gör något oväntat tycker jag och det tar lång tid innan de känner sig trygga med hästar igen, så absolut en stabil individ till häst är också viktigt.
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Hon är ju inte helt nybörjare men heller inte så rädd av sig, som sagt har hon både hoppat och galopperat även ridit två, så jag tror jag ska höra med henne och sätta upp henne på en tryggare men betydligt mycket större ponny, så får hon bestämma, efter att hon känner sig trygg...?
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Gå bredvid på marken. Det låter INTE som om hon är redo att rida själv utan en vuxen på marken.
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Fast hon är bara åtta år. Det är ett fåtal åttaåringar som jag hade ridit ut med överhuvudtaget och då ska det vara en åttaåring som har ridit dagligen i minst ett år, helst längre och som klarar av att hantera sin häst själv i alla gångarter själv på ridbanan och som är duktig. Då hade jag kunnat tänka mig att skritta en runda med hennes häst som handhäst om både jag och hästen var vana vid det. I alla andra fall hade jag lett hästen på en promenad med barnet på ryggen. Det är ju inget som hindrar att hon styr själv och avgör gångart och hastighet ändå men att du har ett grimskaft så att du kan ta över om det skulle bli fel. En åttaåring är ganska liten och kan inte klara ut några situationer själv och särskilt om hon inte har ridit på några år. Om en häst blir rädd och hoppar till så är risken stor att barnet åker av och blir rädd för hästar. Det är ju också så att om du leder hästen så får hästen trygghet av dig och då blir den inte lika rädd för saker och ting lika lätt.
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

led hästen och gå på marken bredvid.

då kommer du också vara mer avslappnad och då kommer tjejen ha en roligare stund.

mitt tips är också att spendera mycket tid på marken innan och efter ni ska rida med att rykta, spola och fläta och allt sånt. små tjejer älskar sånt lika mycket som att de älskar att rida.

jag tog ut min pojkvänns systers dotter och hon bara ville krama hästen hela tiden. till och med när hon red så böjde hon sig ner för att "give him cuddles"


uVgUKM0.jpg
 
Sv: Hur ska jag göra vid uteritter med barn?

Hon är ju inte helt nybörjare men heller inte så rädd av sig, som sagt har hon både hoppat och galopperat även ridit två, så jag tror jag ska höra med henne och sätta upp henne på en tryggare men betydligt mycket större ponny, så får hon bestämma, efter att hon känner sig trygg...?

Jag ska se vad hon säger och hur hon vill ha det...Ska berätta lite för henne så får hon känna efter hand hon ska få sitta på båda hästarna osv..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp