Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

C

Cherryfrida1

HEJ! Lång sorglig historia de här.. vore kul om ngn orkade läsa iaf! :)

JAg har ett D-ponny sto på 11år som skadade sig för 2 år sedan. Ingen såg när det hände men vi antar att hon har blivit trängd i hagen av "hästkompisarna" o i ren panik tvingats kasta sig på ett träd med en gren som stog ut.
Vi hittade henne i hagen med ett sår som var ca 20x15 cm stort och 15cm djupt. Blodet pulserade ut o man kunde se en avbruten muskelslamsa hänga ut. Hon hyperventilerade o såg allmänt dåsig ut.

Vet kom ut snabbt som ögat o gav dropp o smärtstillande mm. kvällen slutade med att vi åkte hästambulans till Skara.
Där hon stannade en vecka för vård o medecinering.

O nu har två år gått, många tårar har fällts, men vi kämpar fortfarande på! Det är en pinne kvar i såret.. På kliniken rensade dom rent såret så gott de kunde när vi kom med ambulansen.
O efter det har de tagit ut två pinnar till. O fler finns det för såret varar fortfarande.

Så till dagens läge:
Hästen är i bra kondition, kan ridas utan hinder, vet. säger att hon inte lider vilket jag tror på.
Hon har ett sår på halsen som varar o blöder dagligen vilket tyder på att kroppen har ngt främmande föremål i sig. Hon är pigg o glad o har verkligen livslust.

Men nu måste jag ta ett beslut..
JAg har växt ur ponnyn nu o vill ha storhäst, men det går inte att sälja en skadad häst.
Jag har gjort rent såret varje dag i två år, börjar tröttna!
Jag är orolig för hästen, för många operationer är inte bra för henne.

I övermorgon ska vi åka med henne till en klinik, där ska de röntga henne o se om de ser ngn pinne.
Om dom ser pinnen o den inte ligger för långt in kan dom ta ut den.
Om den ligger för långt in, är det för känsligt vid alla nerver o vävnader o de kan inte ta ut den.

Ska jag triangelmärka henne? Vet. har sagt att det är OK.
Vad ska jag göra med henne sen.. kan tyvärr inte ha kvar henne o skaffa en till häst.
Skänka bort henne till rätt person..?
Snälla behöver lite hjälp, kom med förslag, du kanske vet ngn som tar sig an sånt här?

Är trött på att vara orolig nu :/
Ni får fråga om ja skrivit ngt fel, tog typ 30min o skriva allt ;)
mvh
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

att skänka bort eller sälja för en spottstyv skulle jag aldrig göra. risken för att ponnyn far illa av okunnighet eller hamnar på slakttransport utomlands eller inte får den vård den behöver som då troligtvis blir bra mkt. dyrare än ponnyn om den hamnar hos mindre nogräknad ägare (vilket inte syns utanpå) blir för stor för att vi skulle våga riskera det.

hur vet man att det är "rätt person" nästa ägare kanske oxå växer ur eller tröttnar och va ponnyn gratis eller jättebillig så har väldigt många människor en fallenhet att bry sig mindre.

varför inte låna ut ponnyn i stället ?

triangelmärka är heller inget vi gör (är pållen utdömd och den inte blir frisk så får den vandra vidare) eller jo, min mor har gjort det en gång med ett ungt sto som skadade sig så hon förlorade användbarheten helt som ridhäst men höll som "rent" fölsto. skadan hade inget med ärftlighet att göra (även det en "hagolycka") och hon hade väldigt god extriör samt mkt. bra stam. hon såldes sedan tillbaks till uppfödaren som fölsto med klaosul om att hon inte fick säljas vidare utan skulle avlivas om inte uppfödaren kunde ha henne kvar (det hade mor gjort med en gång om inte stoets uppfödare hade tagit henne)

dessutom är det väl så att om du T-märker så kan du inte längre få ersättning på försäkringen för vet. vård som rör skadan, det gäller ju även ev. ny ägare.
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

Är värdet på hästen högt så kanske du rent ekonomiskt bör triangelmärka henne för att få ut försäkringspengarna. Men är hon inte värd så mkt så är det ju synd att triangelmärka henne om hon är fullt ridbar. jag skulle hellre sälja hästen billigt utan att vara triangelmärkt så hästen kan tränas o tävlas om det är det den gör i nuläget o trivs med det. Men är det en hobbyhäst som ändå inte tävlas så kan du ju triangelmärka henne o sälja/skänka henne för då kan hon ju ändå ridas.

Blev lite rörigt i inlägget, men det jag vill komma fram till är att mkt handlar om hästens värde om jag vore i din sits. Om hästen tex är värd/försäkrad i 100.000 så kanske det rent ekonomiskt är ohållbart att skänka bort hästen för att ingen vill betala för den även om den är i tävlingsskick. Men är den "bara" försäkrad i tex 20.000 så kanske det inte spelar nån större roll för då kanske du kan få ut den summan ändå om det är en trevlig häst för övrigt.

Ett alternativ är ju att lämna ut hästen på foder, då kan du ju ha lite större koll på att såret sköts osv, och kanske lämna henne till någon du känner och känns lämplig.

Mvh Maria
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

Jag håller med om ditt resonemang ang att skänka/sälja billigt, isåfallså ska det vara nån man vet vem det är så man vet var hästen hamnar.

Men ang triangelmärkning, säg att hästen är försäkrad 50.000 o hon kanske får ut 70% på försäkringen (är ju olika för olika bolag o om det är sto eller valack osv) då kan hon ju sälja hästen för de pengar hon "förlorar" när hon inte för ut hela beloppet. Hästen är ändå fullt ridbar hos nya ägaren bara att den inte får tävlas, och blir alltså ingen häst som bara går i hagen o skrotar.

Mvh Maria
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

det jag sett och upplevt i min omgivning med T-märkta pållar är att dom säljs för billigt, ingen betalar "skäligt" för en sådan häst som då plötsligt löper allt för stor risk att fara illa.

om jag skulle ha en häst som skulle kunna T-märkas så hade jag valt att inte göra det utan behållt hästen ändå. om inte den möjligheten eller viljan att behålla finns så hade jag valt att döma ut. en häst blir inte T-märkt om inte det finns fog för utdömning dvs. förlorad användbarhet. sedan blir det reservationer i försäkringen...

det va inte det faktum att hästen skulle få "gå i hagen och skrota" jag tänkte på, en häst med förlorad användbarhet mår troligen bättre av det än att som många T-märkta hästar användas för hårt då ingen längre vet varför den en gång märktes (eller ens bryr sig då pållen ändå va så billig :crazy:) och hur ställer sig nästa ägare till att betala alla ev. operationer och övrig vård av ett 2 år gammalt sår som fortfarande varar och blöder då det troligen blir dyrare under ett år (för då täcker ju inte försäkringen det längre) än vad priset på ponnyn va ? kommer det att skötas ? eller kommer resonomanget att vara att "det läker nog" "vänta och se" ?

hur många T-märkta hästar (om det inte är kanonstam, rätt ålder, kön och inte ärftligt) säljs över 10.000 ? inte många. dom som ligger ute på annons på priser över ligger läänge. jag känner heller ingen som fått mer eller heller betalat mer.
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

Jag får inte ihop det här, Skara har väl ingen djurambulans? En pinne som sitter kvar efter 2 år?
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

Jag får inte ihop det här, Skara har väl ingen djurambulans? En pinne som sitter kvar efter 2 år?

http://www.ambulansen.eu/

Och främmande kroppar kan ta en halv evighet innan de stöts ut av kroppen eller inkapslas. Det är som TS beskriver inte alltid möjligt att operera ut dem heller.

Till TS - tycker INTE du ska T-märka och sälja/skänka bort, utan hellre i så fall låta ponnyn somna, om du inte kan ha den kvar.

För en T-märkt häst har inget veterinärvårdsskydd för det den blev utdömd för, och det där är av allt att döma något som kommer kräva fortsatt veterinärvård under en lång tid.
 
Sv: Hur ska jag göra, triangelmärka eller vänta.. ?

Ohhhh tack för svaret. Man lär sig nått nytt varje dag genom Buke :bow::bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 817
Senast: vtok
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp