Hur ska jag göra med Pannluggen ?!?!? HJÄLP

B

Borin

Jag undrar ensak, jag har en D-ponny. och ha har världens hårväxt, de växerfort och mycket, han har mycket hovskägg, (jag är ivanliga fall inte så mycket för det, men han har så pass mycket så går inte att ta bort och ser faktiskt bra ut på han) men svansen och manen kan jag hålla ordning på, och måste klippa han året om.

Nu undrar jag, vad tycker du jag ska göra med pannluggen?!?!?
När jag köpte hanvar den avklipt s hör:
19076220.jpg

och jag tyckte inte att de va någoe vidare snyggt, vissa ponnysar ee söta i de men han va inte så fin.
men nu har den vuxit ut och ser mer ut så här
22255066.jpg

lite längre, och jag fick en fråga på en hoppträning om han såg något under den långa pannluggen, och de har ja aldrig tänkt på.
kan de va så att den ee förlång och manar framför ögonen ?

Vad tycker du är snyggast?? vad ska jag göra med den :S:P?

TACK för svar

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag göra med Pannluggen ?!?!? HJÄLP

på min pålle sätter jag alltid upp en liten toffs i pannluggen så den inte ska vara i vägen när vi rider! Vad du än gör så klipp INTE pannluggen för den ser hur fin och gosig ut som helst!

Jag undrar ensak, jag har en D-ponny. och ha har världens hårväxt, de växerfort och mycket, han har mycket hovskägg, (jag är ivanliga fall inte så mycket för det, men han har så pass mycket så går inte att ta bort och ser faktiskt bra ut på han) men svansen och manen kan jag hålla ordning på, och måste klippa han året om.

19076220.jpg

och jag tyckte inte att de va någoe vidare snyggt, vissa ponnysar ee söta i de men han va inte så fin.
22255066.jpg

lite längre, och jag fick en fråga på en hoppträning om han såg något under den långa pannluggen, och de har ja aldrig tänkt på.

TACK för svar
Han har ju jättefin tjock pannlugg, var rädd om den. Jag klipper min ponnys pannlugg strax under ögat. Den raka linjen som blir försvinner på någon vecka. Den långa pannluggen skyddar ju också mot flugor och sånt.

på min pålle sätter jag alltid upp en liten toffs i pannluggen så den inte ska vara i vägen när vi rider! Vad du än gör så klipp INTE pannluggen för den ser hur fin och gosig ut som helst!

okej:) tack så mycket, hehe ne ville inte häller klippa, han passade inte i det. men undrade lite när jag fick den frågan :P
okej hehe ja de kan man ju oxå göra :D fick ett svar om att den blåser bort när de springer och att denskyddar mot insäkter så behåller den :D

Han har ju jättefin tjock pannlugg, var rädd om den. Jag klipper min ponnys pannlugg strax under ögat. Den raka linjen som blir försvinner på någon vecka. Den långa pannluggen skyddar ju också mot flugor och sånt.

okej, tack så hämst mycet :D tack för du svarade, jag har besämt att ja inte ska klippa den iaf :D hehe okej, ja jo jag hörde de av en annan, och att den blåser bort när de rör på sej :D taack så mycket för hjälp!

Hej.
Du kanske kan rycka den tunnare och ca 2 cm kortare, kanske blir det bra? (Han var dock charmig i den luggen)
MVH Elin

okej =) tack för svar, men tunnare vill jag nog inte ha hehe den e fin som tjock, men vill inte ha den rak, kanske rycka isf ja :D men tror ja behåller den, har ju fått de bekräftat att den inte ee ivägn och e bra skydd för flugor (fast jag har ju flugluva i hagen)

Min förra häst hade lång och tjock lugg som var jättefin. Jag brukade göra en bena och fästa under pannbandet som typ ett diadem :)

Verkar det som han inte ser nått? Annars ser jag ingen anledning att klippa den för att han kanske inte ser. Beter han sig som vanligt så låt den vara! Vill du få undan luggen gör en fläta som du drar år sidan så försvinner den! Precis som flera andra sagt, den är ju ett utmärkt skydd mot flugorna =)

tack för alla svar :D
ja jag har bestämt att ja ska behålla den, men behövde bara lite bekräftan att den blåste bort, för de trodde ja oxå tills den där tjeje på hoppträning fråga de.. haha knas hon är.

men tusentack :D

*kl*

Varför klippa överhuvudtaget?
Känner många hästar som har pannlugg ner till nosen och de har inget ont av det, tvärtemot faktiskt. synd att klippa när han har sån hårkvalite. Jag skulle vara rädd om de testarna om jag var du:D

Det där är inte så spec. mycket pannlugg, det är klart den ser något :)

Tycker också du ska behålla pannluggen. Tycker just pannluggen ska vara naturlig på alla hästar, och din häst var supersöt i lång lugg!

Rycka????

titta i hästens hårbotten efter du ryckt den, det gjorde jag första gången jag ryckt min häst. jag tyckte hon var lite bångstyrig och så när jag drog henne i håret, kollade ner och hårbotten var helt sårig och dan!!!! sen dess har jag aldrig gjort om det.

Nej, klipp den inte! Jag tycker att han var übersöt i den långa, tuffsiga pannluggen! :D

19076220.jpg

22255066.jpg

TACK för svar

Antingen så klipper du den en bit med en sax som gör att det blir naturligt flikig (sån som frisören har när de skall klippa ur håret) eller så flätar du luggen när du rider! :D Funkar jättebra på en kompis shettis som har världens lugg! :)

KL
Det är tabu att klippa den lilla hästens pannlugg:mad: han är ju så gullig som han är:bump:

hehe okej ja klippa hade ja ju inte tänkt ;) men tack för hjälpen :D ska spara den :D

Rycka????

titta i hästens hårbotten efter du ryckt den, det gjorde jag första gången jag ryckt min häst. jag tyckte hon var lite bångstyrig och så när jag drog henne i håret, kollade ner och hårbotten var helt sårig och dan!!!! sen dess har jag aldrig gjort om det.

jajag rycker ju manen, för den är SUPER tjock, och om sen ska vara så kort ja vill ha dne så står den rakt ut :P haha men den tunnar jag ur jätte mkt. och de blir ju lite sårigt men de får han tåla :P men de ee pannluggen, men ska sparaden ;) har fått hjälp med det :D

var bara tvungne och få det bekräftat att den inte var i vägen så han såg nåt :P haha

Jag som alltid har haft hårfagra hästar tycker att den där pannluggen var som ett stubb!;)

Men hästen din är jättefin!

Du behöver inte vara ett dugg orolig, han ser jättebra med den luggen.

Kika på de här Nordsvenska hingstarna så förstår du! :D
http://www.nordsvensk.eu/images/gallery/Skrimsblessen man.jpg
http://www.karoliner.nu/kurirritten/pic/hastarna/hast_opus.jpg

Om man kikar på raser som ofta har lång och tjock pannlugg så som Nordsvenskarna, Islänningarna, Friesern mfl. så ser man att luggarna ofta bara får vara eller så flätas dom eller fästs åt sidan på huvudlaget.

Nästa gång någon påstår att din häst inte ser med den pannluggen så tänk på andra, mer hårfagra, raser så slipper du bli orolig!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en islandshäst som är tretton år. Under somrarna tappar hon sin pannlugg nästan helt och hållet, hon har då endast en liten tuss...
Svar
5
· Visningar
1 880
Senast: Softicut
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 870
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
H
Hästvård Jag har gått och tänkt fram och tillbaka i flera dagar nu angående en häst vi har tittat på. Skulle vilja ha lite råd från er om hur ni...
Svar
1
· Visningar
825
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur