Hur ska jag göra med mitt avelssto?

eigollet

Trådstartare
Jag behöver lite råd inför kommande betäckningsäsong gällande ett av mina ston.
Stoet är 16 år och köptes in för 5 år sedan efter att ha varit med om en olycka som gett en bakbensskada. Hon har efter denna skada kronisk lymfangit på ena bakbenet som alltså ser ut som en lyktstolpe nedaförhasen ner till kotan. Hon visar inte några besvär av sitt fula ben och har hela tiden varit under regelbunden uppsikt av veterinär.

Nu till frågan: På förra årets fölvisning fick jag stora ögon från folk runt omkring inkl funktionärer som undrade "Oj, vad har hänt?!", när de fick syn på hennes ben. Jag förklarade såklart läget och sen var det inte mer med det.
Det kändes ju inte så kul och man kan ju undra vad de tänkte som inte frågade och då heller inte fick någon förklaring. Hela upplevelsen gjorde mig osäker på om jag vill åka med henne igen på något offeciellt sammanhang. Vilket skulle vara jättesynd då hon lämnat tre fina föl....

Det är en jättefin, trevlig och välstammad häst som mår bra trots sitt fula ben. Kan man förbereda arrangörerna på fölvisningen på hur hennes ben ser ut?Vad skulle ni göra?

Tacksam för funderingar!

Sv: Hur ska jag göra med mitt avelssto?

Jag hade helt sonika struntat i vad folk tänker och fortsatt åka på fölvisningar.

Bry dig inte så mkt om vad folk tycker och tänker. Finns alltid dumskallar.
Ditt sto lämnar fina föl, har inga problem av sitt ben så skit i vad folk säger! :)
Åk du på fölvisningar och var stolt i stället.

kl

Är hon inte halt och själv inte störs av benet så hade jag åkt om jag tyckte det var värt att visa fölungen.

Hade hon varit halt eller störts av benet så antar jag att hon hade tagits bort i stället, vilket förhoppningsvis alla andra normala människor säkert också antar, ja menar om du nu åker på en visning och folk ser henne springa runt i ridhuset utan att vara bekymrad så fattar väl alla att det är ett skönhetsfel inget annat.
Jag har själv haft häst som fått "elefant" ben och sen aldrig sett normal ut igen, så länge hästen inte lider så är det ju bara ögat som störs.

Tycker att du ska fortsätta visa henne och ungarna på fölmönstringen. Som Quick Star säger så ser väl folk att hon inte lider av sitt fula ben. Undrar dom är det ju bara för dom att fråga:).

Tack för era svar och funderingar, det kändes skönt att få lite stöd:)
Det kommer att kännas bra att visa henne med föl igen och ev frågor svarar jag gärna på.
Den dagen hon inte längre fungerar med sitt ben (eller av någon annan anledning) kommer jag att ta bort henne, men än så länge störs hon som sagt inte av det. Vi får hoppas att det dröjer några år till och fram till den dagen hoppas jag på fler fina föl.:)
Tack igen!

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 489
Senast: Och_Aye
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Alexandra_W
·
G
Hästvård En häst i stallet har fått en spark på sitt ena framknä. Vi såg inte såret först eftersom han är alldeles svart och det var inget stort...
Svar
4
· Visningar
4 442
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 735
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka