Hur ska jag göra?! Hjälp!

C

CicciOfc

Hej!
Har haft mitt vb i ca 4 månader, jätte snäll o underbar att ha o göra med, när de gäller ridningen går allt jätte bra i skritt o trav, galoppen kämpar vi på med då han ha svårt o fatta rätt galopp, kors galopp är också vanligt. Någon som kan ge mig ett tips på hur jag kan göra för att få honom o fatta rätt galopp?
En annan sak är att han ofta försöker springa iväg när han tycker det blir jobbigt, och tar ner huvudet o bara drar, leker mycket med tyglarna men de funkar inte.
Hade ett vanligt två delat bett förut men har nu bytt till ett äppelbett
(två delat) de hjälpte jätte bra i början men nu är vi tillbaka där vi börja.
Har ni något tips? har funderat på hackamore, men vet inte om de kommer göra saken bättre
Vill helst slippa hjälptyglar!

Stort Tack om ni kan hjälpa mig!!:D

Sv: Hur ska jag göra?! Hjälp!

Kænner igen det dær med att dra ner huvudet och dra på speciellt i galopp.
Jag har inget konkret råd då jag kæmpar sjælv men jag førsøker att inte kræva før mycket med en gång vissa hæstar behøver lite mer tid på sig och det blir bættre om de får den tiden.
Æven om det kanske inte kænns så før stunden så vinner man på det i længden.
Går mycket fortare framåt i træningen om man skyndar långsamt.

För detta krävs träning, träning och åter träning...finns inga genvägar oavsett hur mycket man önskar det ;) Hästen har inte fått upp styrkan för att orka galoppera vilket gör att han korsgalopperar (kan en del göra ändå, men otfast tecken på trötthet) samt att han drar iväg och måste ha farten med sig för att orka.

Tömkör du något? Det är ett tips ifrån mig, tömkör och öva in röstkommando för galopp och få honom arbeta på töm. När du rider och såhär i början så får de bli fatta, bryt av, fatta, bryt av...Bara galoppera ett par steg och sen bryta av DETTA STÄRKER galoppen!! Efter mycket träning så kommer du komma till den dagen då du helt plötsligt sitter och kommer på dig själv galoppera ett helt varv :love:

Vag gäller bett så tror jag inte att du ska betsla upp om det är så att det fungerar i skritten och traven, och det bara är galoppen för då ska du göra som ovan och sen sen. Dock förespråkar jag gärna hackamore OM man vet vad man göra...Min kille blev som en helt annan häst utan bett i munnen..

Lycka till!

När det gäller galoppen och fattningar så kan det vara så att hästen drar ner och fram huvudet och slår sig fri därför att den behöver använda sin hals för att hålla balansen. De flesta travare har väldigt svårt med balansen i galoppen i början. Rid i skritt och trav på banan och rid massor med övergångar och lösgörande övningar. Eftersträva en lydig, avspänd och positiv häst. Galoppen tränar du ute i skog och mark där det finns plats. Fatta i svängar så lär han sig snart att det blir lättare att fatta rätt galopp. Låt hästen använda sin hals i galoppen. I början är det ju bara meningen att han ska lära sig vad hjälperna betyder, hur han ska använda sin kropp och att det faktiskt är roligt att galoppera! Var mjuk och lätt på handen och låt hästen ha huvudet vart han vill. Formen får du jobba med när hästen är galopperad lite mer.

Angående bett så hade jag nog växlat mellan äpplebettet och ditt gamla bett. Kanske även ett tredelat tränsbett att byta till ibland. Vad har du för nosgrimma?

Mvh JV

Okej tack!

Nej jag tömkör inte, longerar lite då o då och håller på mycket på marken, Med Horsemanship bl.a longerar o tränar Horsemanship ca 3 dagar i veckan o rider 3-4.
Ska prova med att galoppera korta sträckor, har en väldigt liten paddock, och lite o galoppera på så de gör det svårare för honom att börja galoppera ordentligt, men sen i sommar så kommer vi ut på ängarna och då kan jag ju släppa honom lite mer.
dom som hade honom innan red i repgrimma nån gång o sa att dom tyckte det funka bättre, men då föredrar jag Hackamore. Men jag ska fundera på det

Tack för tips! :)

Hej!
Ska prova och byta mellan betten, har promenad träns och där har jag de vanliga tvådelade bettet, så de används av min skötare då o då.
Ska prova o rida i det i bland och se om det blir bättre, annars så försöker jag med ett tre delat.

Tack för tipset! :D

Hej!
Ska prova och byta mellan betten, har promenad träns och där har jag de vanliga tvådelade bettet, så de används av min skötare då o då.
Ska prova o rida i det i bland och se om det blir bättre, annars så försöker jag med ett tre delat.
Tack för tipset! :D

Glömde säga att jag har en hög nosgrimma ;D

Okej tack!

Nej jag tömkör inte, longerar lite då o då och håller på mycket på marken, Med Horsemanship bl.a longerar o tränar Horsemanship ca 3 dagar i veckan o rider 3-4.
Ska prova med att galoppera korta sträckor, har en väldigt liten paddock, och lite o galoppera på så de gör det svårare för honom att börja galoppera ordentligt, men sen i sommar så kommer vi ut på ängarna och då kan jag ju släppa honom lite mer.
dom som hade honom innan red i repgrimma nån gång o sa att dom tyckte det funka bättre, men då föredrar jag Hackamore. Men jag ska fundera på det

Tack för tips! :)

Det är perfekt nu med vintern att ut och pulsa i snön, är jätte tungt om de inte är vana men de lyfter på fötterna och är tvingade att få lite "action" på fötterna, lyfta dem och ta i. Så om du har någon större ställe att göra det på så är det perfekt.

Annars rekommenderar jag dig starkt att börja med tömkörning, ta hjälp av någon i din närhet som kan, eller tom ta en kurs :idea: Jag lovar att det kommer ge resultat, för du kan bygga muskler och få hästen att jobba på ett helt annats vis än i bara longering som blir mer statiskt enligt mig.
Men ta hjälp för det är mer än att bara ta tömmar och köra på för att du ska få ut något utav det. :)

Samma sak med hackamore, ta hjälp och instruktion om du inte använt det innan, och om hästen inte är riden med det innan så låt den ta tid på sig att förstår hjälperna med det..Lycka till!

Är du helt säker på att hästen förstår vad du menar när du gör galoppfattning? Är hästen tillräckligt lösgjord, musklad och balanserad för att kunna fatta galopp korrekt.
Passar utrustningen? Är hästen genomgången och ok utan låsningar osv? Fattar den rätt i longerlina?

Hästar springer sällan ifrån arbete, de springer ifrån obehag. Återigen, passar utrustningen och är hästen kollad och ok, tänderna kollade?
Förstår hästen vad den väntas göra och är den tränad nog att göra det du ber den om?

Varför joxar du med bettet i hästens mun? Vad vill du åstadkomma med det? För det är inget annat än obehagligt för hästen. Förstår varför den sliter åt sig tyglarna. Du kan byta bett6 i all evighet, du kommer inte bli av med problemet innan du lär dig rida med mjuk och stilla hand.

En ryttare kan inte förvänta sig att hästen lyssnar för små skänkelhjälper innan h*n rider med en stilla skänkel som ibara inverkar när ryttaren vill något.
En ryttare kan inte förvänta sig att hästen lyssnar på små tygeltag innan h*n lär sig rida med stilla hand som inte stör hästen i tid och otid.
En ryttare kan inte förvänta sig att hästen ska lyssna på små vikthjälper innan h*n sitter stilla i sadeln, i balans, mitt över hästen.

Ju mer still (passiv) man lär sig rida desto känsligare kan man få sin häst. För hur ska hästen annars kunna urskilja småsignalerna från skänkeln som alltid ligger o skaver, juxandet med tyglarna och kanske dessutom en ryttare som sitter lite snett eller i obalans.

Hårda ord kanske men varför är det så vanligt att man gnäller på att hästen gör si och hästen gör så. Analysera VARFÖR den gör som den gör och var självkritisk. Ingen ryttare är perfekt men man kan inte å+tgärda sina brister och bli bättre innan man insett att man har brister...

Han behöver antagligen stärka sig så han orkar bära upp sig ordentligt.

Ut i skogen och gå över stock och sten/rid över bommar och cavaletti,
klättra, tömkör osv.

Ang galoppen, vänta med den tills han fått mer styrka i kroppen.
Det blir svårt för honom att orka fatta rätt galopp och hålla den innan dess.
Börja sedan med att jobba med fattning-avbrott-fattning.
När han travar lugnt och balanserat fatta galopp, låt han gå ett par steg och bryt av.
Fatta igen när han travar i balans, bryt av osv.
Det är stärkande förutsatt att hästen jobbar i en bra form och bär sig på sina bakben.

Senast ändrad:

Hej hej!
När min polle hade svårt för galoppen (i unga år) ställde jag honom utåt. alltså skulle jag fatta vänster galopp ställde jag honom lite åt höger med huvudet. Detta gör att pollen hellre väljer vänster galopp för att det blir jobbigt att fatta höger. och tvärtom! Rider du i ridhus så är ett tips att fatta galoppen när du kommer till en hörna då hästen e lite böjd redan. har funkat på alla kusar som jag vet har haft galopp problem. Testa! Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 587
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar