Hur ska jag göra då?

mian1

Trådstartare
Vi har samma problem varje gång jag ska lära hästen något nytt och det har varit lika dant hela tiden. Visst har även tränare vi anlitat talat om för mig att hon behöver extra lång tid på sig för att smälta nya moment, men hur gör man då?

Varje gång vi ska göra något nytt, hur pyttit och obetydligt det än är, protesterar hon. Först genom att stå stilla och se tjurig ut. Pjåskar man då och gullar med henne så slår hon med framhoven i marken, säjer man istället åt henne så lyfter hon med båda framhovarna och "hoppar" på stället, men hon går varken framåt eller bakåt. Om hon första gången får ett hum om vad som ska utföras så brukar nästa gång bli att hon kickar och piper lite för att visa att hon helst inte vill. Gång tre eller fyra funkar det för det mesta och då är det som om hon aldrig gjort annat.
Enligt mina NH-böcker så testar hästar hela tiden tills de gjort rätt och därför ska man berömma i rätt ögonblick osv. Min häst gör ingenting för än hon är helt säker på vad som förväntas av henne. Då är det ju svårt att berömma och det tar ibland en otrolgt lång tid innan hon lär sig något nytt.

Galopp är en sån grej. Säjer man galopp så galopperar hon, men när jag ska försöka lägga till en galoppskänkel så stannar hon istället och försöker bita mig i fötterna. Skänklarna får man absolut inte flytta på, det är nytt och nytt är inte bra!
Hon gillar bommar, att kliva över och emellan. Men den dagen vi la upp bommarna så att de kom 10 cm över marken så tvärvägrade hon! Det tog två gånger innan hon helt lös travade brevid mig och klev över bommarna hur fint som helst. Om vi sedan la dem ännu högre så var det inga problem.

Kan man komma runt problemet med vägran och protester? Det är inga elakheter eller bråk utan mer som om hon blockerar sig.

Och hur ofta ska man öva det där nya? Jag tränar gärna samma sak varje gång tills vi kan det (med ett par dagars mellanrum för annars blir det ännu värre). Ska man träna ofta eller mer sällan på nya moment för att de ska lära in dem bra?
 
Egentligen har jag ingen lösning på ditt problem, bara ett par kommentarer. För det första låter det som att du ändå har en metod för att få din häst dit du vill: Du förstår att hon behöver tid på sig och du går långsamt framåt och övar tills hon förstår vad som förväntas. Det är ju jättebra!

En häst som blir blockerad kan reagera på olika sätt. Din häst stannar och går inte framåt. Andra stegrar, kastar runt, sticker. För mig är det alltid viktigast att hästen alltid går framåt! Även om den för övrigt inte gör vad jag ber den om, så måste den framåt - hellre i full fart än inte alls. Detta för att en häst som åtminstone i alla lägen går framåt är lättare att få kontakt med och påverka än en som inte alls går fram, stegrar el.dyl. Det innebär också att så snart hästen blir blockerad eller protesterar, så kan du bryta det felaktiga beteendet med att rida framåt, vilket betyder att häsen lyssnar på dig och lyder och det är något positivt! Då har man en positiv utgånspunkt att börja om i igen.

I ditt läge skulle nog jag i första hand försöka pränta in "framåt"-hjälpen i hästen. Så att oavsett vad som händer i övrigt, eller vad häsen utsätts för som "blockerar" den, så kommer den alltid gå fram.

När det handlar om att lära in nya moment, så brukar jag följa devisen "korta stunder ofta". D v s hellre en kort stunds övande av ett visst moment varje dag än att nöta länge vid ett och samma pass. Vid minsta steg i rätt riktning: mycket beröm och avbryt gärna övningen för den dagen. Om man känner att man "kör fast" och inte får hästen dit man vill en dag, så kan det vara bättre att istället göra något annat, som man vet att hästen kan, den dagen (ger en positiv upplevelse) och istället pröva på nytt nästa dag. Men det är en avvägning hur länge man ska fortsätta pröva vid varje tillfälle förstås.
 
Med ex. bommarna så kan man få henne framåt genom att göra annat. Istället för att kliva över bommarna kunde vi gå runt och emellan.
Andra gånger blir hon otroligt störd om man ber henne att gå framåt. Då hon vill titta på något nytt, först bestämma sig för vad det är och sedan fortsätta. Hon blir inte rädd och vill fly eller "växer fast i marken" utan hon vill kolla in, oftast gå fram till det nya. Det brukar jag uppmuntra för att hon ska hålla sig lugn och inte se spöken överallt. Får hon inte sin tid på sig att undersöka det nya så blir hon otroligt störd. Skyndar jag henne eller driver på genom att snurra en tygelände så kan hon kicka eller pipa och sen blir resten av ridturen orolig. Hon har svårt att släppa det där hon inte fick titta klart på. Det är ju också en form av blockering även om hon både lyssnar och går framåt så ligger det där störningsmomentet kvar och spökar i hästhjärnan.
 
Det låter mycket som att hon är osäker på DIG. Hon väntar sig att du ska visa exakt vad hon ska göra, i och med att hon är - som du säger - en häst som inte vill göra nåt förrän hon är helt säker. En annan har ju en knaskuse som slår knut på sig för att göra rätt, vilket i och för sig har resulterat i att vissa kommandon absolut inte betyder det dom borde betyda ;)

Riktigt hur du ska komma runt det har jag inte ett rakt svar på, speciellt inte kvart i två på morgonen med ögonen rinnande efter en allergisk reaktion på nåt.

Alternativ ett är att barska till sig och säga "Nu gör du det här!". Tror dock det inte är så lyckat i och med att du dels är lite osäker, dels för att jag vet att din pålle inte är den som drar sig från att vara lika barsk tillbaka ;)

Alternativ två är att prova ta det ännu lugnare. Försök bryta ner allt i extremt små moment, och låt det gå än mer tid mellan varven. Försök smyga in det i det vardagliga livet, så hon inte blir på sin vakt när matte tar på sig den där koncentrerade "Nu ska vi lära oss nåt nytt"-minen.

En grej som jag sysslade lite med Malte ett tag, för att få honom att våga visa framfötterna, var att dra fram en massa grejer, ge en massa konstiga kommandon och signaler och berömma vad han än gjorde. Det resulterade i att han lärde sig plocka upp saker, sparka på saker, vinka, halvt buga och lite annat trams. Helt enkelt experimentera å det grövsta för att locka fram nya saker från hästen - vad det än månde vara. Det blev inte alltid så lyckat, men kul var det ;)

Efter det så har Malte varit mer än villig att prova nya saker, på egen hand eller med mig, skit samma om det blir fel eller ej - han har kul! :D

Hmm... Fick du ut nåt av det där dravvlet blir jag impad ;)
 
Skäller man på henne så kan man lika gärna ge upp direkt. Först blir hon otroligt förorättad, sen alldeles apatisk. Tiden då hon "gav igen" är förbi, i alla fall mellan oss två. Men samtidigt så är jag inte nån "riktig hästtjej" som skriker och daskar hästen i rumpan och ska jag låtsas vara sån blir det inget kul vare sig för mig eller hästen. Jag skriker ifrån ifall det verkligen är nåt att bli upprörd över, sen får det väl vara som det är ifall jag skulle vara onödigt pjåskig ibland. Höjer jag rösten så vet jag i alla fall att hon lyssnar och att hon vet att nu är det verkligen allvar. Ska jag gapa och skrika jämnt så slutar hon att lyssna.

Visst väntar hon på att JAG ska visa. Du kan tänka dig vad grannarna skrattar då jag springer runt och hoppar över bommar medan hästen står brevid och tittar på. :crazy:
Fast när hon förstått så springer hon efter mig och hopar hon också, lös utan lina.
När hon gör rätt är det inget lyckligt "hurra jag klarade det" utan snarare en mallig min och " det här har väl jag kunnat hela tiden". Hon är ingen spontan häst med snabba reaktioner utan mer som en betonggris till lynnet.

Men att vara barsk tror jag inte att jag vinner något på. Dels skulle förmodligen jag tappa intresset om jag skulle behöva vara surkärring och dels skulle hästen ogilla det. Det är ingen valack som man säjer till, hon är STO och henne ber man. Ju snällare man ber desto snällare är hon tillbaka. Tar man t.ex. ett tag om hoven och drar så kommer man inte kunna få upp den hoven utan lyftkran. Klappar man henne lite på knät och säjer "lyft" så lägger hon själv hoven i min hand och håller tills jag säjer "tack".
 
Det jag kommer att tänka på är, varför inte öka hennes motivation till nyinlärning med lite godis som beröm?
Jag menar inte att locka eller lura hästen att göra något, utan att efteråt ge något gott som förstärkning till ditt "bra".
 
Det var det första vi försökte, precis i början när vi köpt henne. Det blir inte alls bra! Har även gjort ett försök senare då jag blev inspirerad av en video om klickerträning. Hästen gillar det inte alls. Hon blir irriterad av godismatandet och vill till slut inte ens ta godisen. Hon anser att man antingen står still och äter eller också tränar.

Hon är faktiskt inte ovillig att lära sig saker, men hon är väldigt, väldigt långsam i sitt inlärande. Roligast tycker hon att beprövade saker är, att finslipa sådant som vi redan kan. Kanske är hon lat?

Så godis vill hon inte ha, men när hon är duktig och har gjort rätt vill hon vila en stund (en ganska lång stund) bli kliad i pannan och fundera över vad hon lärt sig. När vi rider och hon gjort något bra, något nytt, så brukar hon få stanna och bli kliad under sadelgjorden eller i öronen.

Annars känns det väldigt stillastående med inlärningen. Jag vet inte längre vad jag ska lära henne. Bommar och flytta omkring börjar bli löjligt. Även när man försvårar med trånga slalompinnar och presseningar. Leda runt om stallet eller i träningshagen är heller inga problem. Hon följer jättefint om det inte är det där med att leda iväg henne ensam, men det fårvi ju öva på. Sadla och tränsa lös går bra, sitta upp går hyfsat för hon brukar vara lite otålig. Så snart jag skaffat mig en pall ska vi öva uppsittning från pall istället. Ridningen känns helt körd. Hon går jättebra att luffa med, hon kan kommandona även om det ännu inte funkar att enbart ge skänkelkommandon. Hon sticker inte, slänger inte av, men den där förfiningen har vi inte, jag vet inte hur man gör. Har försökt få andra att provrida henne för att få någon annans synvinkel på vad man kan göra, men tyvärr finns det ingen som vågar trots att hästen är jättesnäll. :(

Kanske är det lite vintertrist också, men det är svårt när man plötsligt kör fast och ännu svårare blir det när hästen är så väldigt eftertänksam.
 
När jag började lära min häst skänkeln så lät jag den först bara pendla med lite försiktigt, trava är en vikning på höfterna och galopp har vi inte kommit till ännu.
Om du struntar i skänkeln ibörjan och bara sätter dig i galopp (inner höft fram) och sedan ger det kommando som du brukar använda från marken, funkar det inte då?
Sen kan man börja gunga med med skänkeln lite senare, om man nu vill ha skänkeln med över huvudtaget.
Att använda skänkel kan ju få hästen att känna sig väldigt trängd och det kanske är därför hon stannar?
 
Hon avskyr när man rör på fötterna eller underbenen! Vet inte varför, men så har det varit sen första gången vi började rida henne. Dessutom är hon jättenoga med var skänkeln sitter. Måste ha långa stigläder för att skänkeln ska hamna tillräckligt långt bak. Två centimeter längre fram (nästan) och hon bara backar. Tog ett ganska långt tag att komma på det där och jag trodde jag skulle bli tokig då hon gick framåt när jag sa "framåt", men bara backade om jag skänklade.

Sitsen är viktig, men även röstkommandona. Galopp är att sitta lite djupare och som sagt skjuta fram ena höften lite. Fast höger eller vänster galopp kan hon inte på kommando, men jag tycker att hon varierar och inte bara faller in i ena sidans galopp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 216
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp