Hur ska jag förhålla mig till bitande katt?

purity_666

Trådstartare
Jag hämtade en ny kattherre förra veckan. Han är vanlig huskatt, 1.5 år. Han är ganska framåt, ligger kvar när man kommer, har inte gömt sig, kommer fram och sådär. Hoppar upp på databordet o kollar vad jag gör.

Han är rätt social, kommer fram och stångas, ska med in på toaletten och spatsera på badkarskanten. Men grejen är att han bits, hårt och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig.

Han kan lägga sig bredvid och jag kliar under hakan, allt är frid och fröjd. Sen klappar jag honom och då riktigt hugger han i handen. Kan ta tag i handen med tassarna också så han får bra grepp. Andra gånger kan han hugga direkt när man klappar honom.

Jag har frågat förra ägaren om det är så han är, om han busar, tröttnar, har ont, tycker det är obehalgigt när man rör vissa delar. Men hon säer att han bara har bitits när han var yngre, så jag antar att det är osäkerhet. Det är ok för mig att klia på vissa ställen, inte på andra. Och jag hoppas det går över för det gör ont.

Men hur ska jag förhålla mig till honom? Inte klappa alls när han buffar eller kommer och lägger sig bredvid? Känns ju jättetaskigt att bara ignorera att han kommer och lägger sig nära. Men som det är nu hugger han ju rätt som det är och jag börjar blöda, inte trevligt.
Jag har inte korrigerat bitandet på nåt sätt, sagt aj nån gång men det är väl allt.. knuffat undan honom när han hängt tag i handen också.

Men hur tycker ni jag ska göra? Inte röra honom på ett tag? Bara röra honom under hakan där han verkar tycka det är ok? Korrigera bitandet på nåt sätt?

Sv: Hur ska jag förhålla mig till bitande katt?

alltså jag är så att jag tror att man kan säga till en katt precis lika bra som man kan säga till en hund dvs genom att lära dem "NEJ! eller "fy" m.m.
du ska INTE ta bort handen eller sluta klappa honom för det är ju som med vilket djur som helst, de testar vem som är ledaren.

för att få en katt du kan lita på som inte bits tror jag att du måste visa vem som bestämmer innan han tar övertaget speciellt nu när han är ny.
sätt gränserna och visa reglerna direkt, var konsekvent och ha strikta rutiner så kommer han känna sig trygg.

om han kommer och lägger sig och du klappar honom och han bits, säg direkt "nej" eller "fy" men välj ett av orden och använd.
tex, "nej" och ev puttar du emot han på nosen lite för att förstärka att "nu slutar du bita mig det accseppterar jag inte".

de första gångerna kommer han troligen bli sur och springa iväg men det får han accsepptera om han ska bo hos dig får han ju rätta sig efter vad du vill och tycker och du vill ju inte ha en katt som biter dig i händerna.

med katter som är svåra att lyfta/rivs m.m
brukar jag ta upp och hålla lite i tills de lugnar sig, direkt när de lugnat sig släpper jag ner dem även om de bara suttit still en sekund.
då har jag endå visat att det accseppterar jag inte, utan att göra dem illa alltså eller låta dem få som dom vill varje gång.

sen ska man ju självklart låta en katt som vill vara ifred vara ifred men om de kommer självmant och sen bara "går på" tycker jag att vi människor kan visa att vi inte accseppterar det.

eller tänker jag helt fel?

det har gått väldigt bra med de katter jag har när de upptäckt vem det är som är ledaren då är de kanonsäkra och trygga och litar på en. kommer alltid och lägger sig i knät utan att bitas.

En av våra katter bits när han gosar för att han tycker de är så mysigt

Instämmer med Gullan86.
Och även om han fortsätter bitas, fortsätt med din Gullan86 taktik (om du vill använda den..).

Jag hade ett marsvin som dog för inte så känge sedan..
När hon vad liten så bet hon mig hela tiden när jag gosade med henne. Jag fick tipset av en ''expert'' att knäppa till henne löst på nosen.
Efter ett tag blev hon väldigt snäll, och hade slutat att bita mig. (:
Vet att det är två helt olika djur, men i den banan fungerar det nog lite på samma sätt.. Tror jag..

Jo min andra katt kärleksbiter också, men det är på ett helt annat sätt. Han tar mer fingret i munnen och bara håller det där.

Den här katten gör riktiga utfall och hugger verkligen, fäller ut klorna o tar tag i handen.

Så ni tycker det är ok att tillrättavisa honom fast han är såpass ny?
Bära honom kan man göra, eller jag har mest lyft ner honom från saker och det har gått bra. Men just att klappa är problemet.

Min lille huligan har oxå huggit mej rejält ett par ggr, första gången blev jag så förvånad så jag kom mej inte för att göra nåt, men andra gången när han verkligen högg till tog jag honom i nackskinnet och fräste åt honom.
Visst blev han lite sur och lommade iväg, men han har inte bitit mer än på lek en ända gång sedan dess och vi blev kompisar väldigt snabbt igen efter min tillrättavisning.

Katter fostrar ju varandra genom att markera för smärta: nu bet du till för hårt. Så Aj kan vara bra, eller ännu effektivare, att fräsa på katt-vis.

Du kan kanske klappa genom att använda en träsked? Såg det tipset nånstans. Gällde visst skyggisar, men iaf.
Träsked, för det känns både lent och behagligt.

Vadå hur ny är katten hos dig?
Upplever du honom osäker?
Kanske inte ska börja uppfostra honom så hårt innan han hunnit komma till ro. Menar inte att du ska låta honom bita, men ta det lugnt, försök undvika i första hand, men biter han till hade jag sagt ett bestämt Nej. Inte fräst eller huggt i nackskinnet om han är helt ny och osäker. Det beror ju på om katten verkligen testar dig för att han vill bestämma, eller om katten testar dig för att han är osäker.

Min ena hona bet av osäkerhet. Kunde inte fya henne alls, hon blev bara rädd då. Trygghet, massa kärlek och korta klappstunder allt på hennes villkor har fått bort hennes bitande totalt. Å andra sidan har vi en katt på katthemmet här som testar alla nya med att bitas, han är lite som en hund med tufft psyke. Men du ser nog på din katt om han är osäker.

Det löser sig säkert med tiden!
Känn av din katt.

ursäkta mina lässvårigheter, nu ser jag ju att du endast haft katten ca en vecka... ge det lite tid du så löser det sig nog automatiskt eftersom förra ägaren inte haft det problemet :)

Om katten säger åt dig att han inte vill bli klappad, då är det väl bara att låta bli att klappa honom? Eller? Jag klappar inte mina katter där dom inte vill bli klappade. Du får väl lyssna på vad han säger!

Lydig tjänare är lycklig tjänare!:cool:

Jag hade hållt handen still, sagt nej och sen letat reda på en busmus som han kunde få bita i bäst han ville. Kattungar kan ju ha svårt att skilja på vad som är rätt och fel, men om man inte gör så stor affär av det utan bara tar en leksak istället brukar det inte bli några problem. Vi har fött upp katter och inga av dem bits. Man kan ta dem på magen eller ta deras leksak fast de är mitt uppe i leken utan fara för att de ska bitas.

Samma taktik borde gälla denna vuxna katt, bara att det kanske tar lite längre tid. Var bara konsekvent. Jag förutsätter att han inte har ont någonstanns för det kan ju oxå göra att han löser det genom att bita ifrån.

katter är inte flockdjur, de har inte "ledare".

Men rangordning har de, det är väldigt tydligt när man ser flera katter tillsammans.

Jag upplever det inte som några problem att sätta upp regler för sin katt, precis som man gör med andra djur.

Men rangordning har de, det är väldigt tydligt när man ser flera katter tillsammans.

Jag upplever det inte som några problem att sätta upp regler för sin katt, precis som man gör med andra djur.

håller med dig man borde ju kunna lära en katt precis samma "regler" som en hund tex jag tycker iaf inte att katterna har "rätt" att bita folk i händerna bara för att det SKA vara så och det alltid varit så att man säger inte till katter utan låter de vara ifred istället.

då är det ju på kattens villkor, alla gör som de vill, vill de ha det så att katten när som helst kan bita till när det inte passar dem så är det ju upp till var och en men ja gillar inte den osäkerheten som det innebär speciellt om man har barn och så sen.

jag gillar hellre att "testa" gränserna lite och visa för katten att det är inte rätt och det är i mitt hus du bor då kan du inte göra hur som helst spciellt inte klösa och bita mig det känner inte jag som en tacksamhetsskest när jag ger katten mat och tar hand om den.

det är ju svårt när det är en ny katt men det måste ju vara som med hästar, att de testar den nya personen och då gäller det att från början visa att NEJ jag accseppterar inte att du biter mig i handen, katten blir kanske lite sur första gången man säger till den, såklart den blir för den fick ju inte som den ville, den fick inte behandla sin nya matte som en låtsas leksak som går att tugga massa på.(köp leksam om den inte har med).

hur gammal var kissen? den kan ju vara mkt lekfull med så testa o leka med den och direkt efter kan du inte räkna med att kunna klappa den på magen:angel:
men kanske nån timme efter men då har den iaf fått avreagera sig.

men jag tror att om man visar vart gränserna går så känner sig katten mkt tryggare med var den har sin ägare.
och det viktigaste med alla djur är ju att vara konsekvent, alltså aldrig accsepptera att kissen biter i dina eller någon annans händer.

jag skulle nog inte ta tag i nackskinnet, ev om kissen hoppar upp på bordet och den inte får det men ja skulle hellre putta ner den och säga, "NEJ" då vet de att de inte får kliva på bordet.

allt detta funkade jättebra med vår sista kisse nu som vi tyvärr avlivade idag pga tumörer:cry:saknar honom så.
efter att ja visat vem som bestämmer i detta huset(tog hand om honom i höstas han är en hittekatt vuxen)
så låg han ALLTID i mitt knä och klöste/bet mig aldrig aldrig igen som han testade att göra precis när han kom.
saknar honom:cry:

Rangordning har de. Det behöver du inte berätta för mig, jag lever också i ett flerkattshushåll.
Det enda jag kommenterade var ordvalet, katter har inte ledare. Katter är inte hundar.
Att det inte går att sätta gränser för en katt har jag aldrig påstått.

När det gäller katter får man helt enkelt börja felsöka i en annan ände, det är inte "brist på ledarskap" det rör sig om.

Rangordning har de. Det behöver du inte berätta för mig, jag lever också i ett flerkattshushåll.
Det enda jag kommenterade var ordvalet, katter har inte ledare. Katter är inte hundar.
Att det inte går att sätta gränser för en katt har jag aldrig påstått.

När det gäller katter får man helt enkelt börja felsöka i en annan ände, det är inte "brist på ledarskap" det rör sig om.

Håller nog med där. Snarare är det väl så att någon kattägare någon gång i kattens liv uppmuntrat ett beteende som tex "att det är okej att leka med händer" :devil:.

Det gäller att vänja den vid att det inte är okej och ersätta det med något som är det, som att tex leka med en leksak istället.

Håller nog med där. Snarare är det väl så att någon kattägare någon gång i kattens liv uppmuntrat ett beteende som tex "att det är okej att leka med händer" :devil:.

Det gäller att vänja den vid att det inte är okej och ersätta det med något som är det, som att tex leka med en leksak istället.

ja eftersom katter är rovdjur som är födda att jaga och leka med födan så är det ju ett naturligt beteende för dem som de måste få utlopp för på nåt sätt.

sen är kanske just denna kissen inne i en utvecklande period av sitt jaktbeteende.

Javisst, men man behöver ju inte öva den instinkten med hjälp av sina händer! Oavsett ålder på katten.

nej exakt det jag skrev tidigare:)

hur går det för trådskaparen?

Jo han börjar väl mjukna lite, men hugger fortfarande. Men nu kommer han och lägger sig tätt intill och rör jag bara huvudet så gör han inget, klappar jag resten av honom, speciellt bakkroppen så hugger han. Men jag tror inte han har ont för när han står får jag klappa och klia på rumpan, men inte när han ligger.

Han bet folk i sitt förra hem också, men när han var liten bråkstake. Så antagligen är han väl osäker fortfarande.

Förut när han högg efter min hand hann jag se att han var på gång så då satte jag bara fingret mot nosen och sa nej. Då stannade han upp men låg kvar tätt intill.

HAn kommer ju fram och gnider sig mot mig och stångas så han vill bli klappad, men ändå beter han sig knasigt. Men det har bara gått en vecka ju, så jag ger det tid och tvingar mig inte på honom, men bitas får han inte.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 122
Senast: Sasse
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 856
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?