Hur ska jag få till bra galoppfattning på en ridtravare?

S

sarah86

Jag har ett varblodsto som blivit travtränad men aldrig startat, rider henne och försöker träna på att få till en bra golopp fattning.
Rider jag på en volt i högervarv fattar hon den bra, men klarar än inte av vänster varv.
Rider jag på gärdet som är fyrkantigt brukar jag fatta galoppen i hörnet innan en långsida, då går det också bra, men samma där att hon har svårt för vänster.
Däremot om jag försöker på en långsida vill hon bara rusa iväg och vill inte alls, hon vill trava sig jätte snabbt in i gallopen.
När man väl fått henne i galopp springer hon väldigt fort och man får samla ihop henne för att få kort galopp.
Någon som har några bra tipps för att träna så hon får en bra galopp???

Jätte tacksam för svar..:laugh:

Sv: Hur ska jag få till bra galoppfattning på en ridtravare?

Vad har det å göra med att hon e travare..? :P Vet många halvblod som haft det problemet. :D;)

Antagligen för att väldigt många, nästan alla travare har det problemet i början av sin ridhästkarriär.

TS: Rid mycket fattningar. Fatta galoppen, galoppera några språng och bryt av. Fatta därefter ny galopp. Det är fattningen som avgör hur galoppen blir. Fattningar stärker galoppen, inte att harva runt i galopp. :)

Har hon svårt för att fatta vä. galopp utan ryttare också? Då kanske hon har
någon låsning någonstans?
Annars kanske du skulle träna in ett ljud som hon fattar galopp på från marken och använda dig av det i sadeln. När hon fattar galopp på ljudet när du rider så ger du henne galopphjälp samtidigt med ljud för att sedan ta bort ljudet helt. Detta för att du kanske är lite sned i kroppen och försvårar för henne.
Några idéer bara ;)

Lycka till!

Bra idé! tänkte inte alls på det.

TS: Börja med att ta ut en kiropraktor/ET som kan se om hon har ev. låsningar i SI-leden, det försvårar galoppen/galopperna för hästen.

Jag har en bra övning som kanske skulle kunna hjälpa dig att stärka galoppen. Rid på ett fyrkantsspår, på banan eller i ridhus eller på ängen. På ängen får du vara mer konsekvent, lägg ut koner så att du verkligen håller fyrkanten. Gör en 10-15m volt i trav vid "varje bokstav" försök få hästen att gå i balans i en bra takt, energisk, men hästen får inte springa. På den sista fjärdedelen av volten, fatta galopp och rid ännu ett varv på volten och bryt sedan av där du fattade galopp. trava fram till nästa volt och upprepa. Att du fattar galoppen ut mot fyrkanten kan hjälpa dig om du till exempel har en vägg eller ett staket som stänger till då inbjuder det hästen till att fatta rätt galopp,har du ingen vägg på yttersidan får du vara mer bestämd på att du ramar in hästen med ytterskänkeln, yttertygeln. Du kan även lätta i innertygeln för att bjuda inner bakben att träda framåt, om hästen går förböjd är det lättare att du låser det bakbenet som fattar galoppen och hästen fattar förvänd galopp. vid avbrottet är det viktigt att behålla balansen, det får hellre gå några extra galoppsprång än att hästen tappar balansen och rusar in i traven.

Jag har även detta problem med en travare jag rider. Han fattar galopp i höger varv men inte vänster. Tyvärr har jag ingen lösning :( Så väntar på bra svar här :D

Hej. Det är första gången jag skriver här på forumet, har dock läst ganska mycket. Mitt kallblodstravar-sto galopperar helst i höger galopp. I början när jag red henne gick hon in i vänster galopp om man travar-travar in henne i den men sedan blev galoppen värsta sprinten runt ridbanan. Har också provat en del tips, liknande de som står här i denna tråden, det brukar funka 1-2 ggr, sedan överlistar hon det och tar höger i stället. Höger var lugnare men inte så värst samlad. Så struntade helt enkelt i vä galopp ett tag. Tränar galoppfattningar och avbryt, kan nu gå på fin samlad galopp i volt i höger varv. Kan även gå i höger galopp på volt i vänster varv. Det sista jag har försökt med är att rida en åtta och byta galopp och det funkar något så när , hon byter över till vänster eller till korsgalopp och får massor av berömm efter dessa försök. Annars tränar vi jättemycket muskeluppbyggande och balans med öppnor, slutor och andra sidvärtesröresler i olika varianter. Och samling, ökning, samling, byte av gångarter osv.

Hon tar vänster fint och naturligt när hon är lös i paddocken, och även i longeringslina, men springer lite fortare in i den och galoppen blir oxå snabbare. Troligtvis är hon höger"hänt" och behöver träna vänster sida mer. Orkar inte bära sig med ryttare och försöker då rusa iväg istället. Så jag ser det som ett långsiktigt projekt. Och att den högra galoppen funkar med galoppfattning från skritt, i bästa fall från halt nu oxå, och att det går att sakta ner till kort trav eller skritt direkt, utan slängtrav är en stor vinst tycker jag.

Ställ hästen (rätt mycket) åt höger när du ska fatta vänster galopp, på så sätt får den lite mer "rörelsefrihet" i vänster bog.
Lätta lite på vänster handen i själva fattningen, det kanske då blir lättare för hästen att "suga tag" i galoppen.
*försöker komma ihåg lite tips vi fick från våran ridlärare när vi hade lektion i galoppfattning :P*

Tar din häst höger galopp när du försöker fatta vänster? Eller blir det bara slängtrav?

Anledningen till att hästen springer väldigt fort är troligen för att den inte har tillräckligt mycket muskler för att orka samla ihop sin galopp, håller med josefinefreed, gör många fattningar.

Hon tar höger galopp när jag försöker fatta vänster. Men hon förstår nog att något är fel för hon sparkar gärna bakut först. Om jag inte låter henne trava-trava in i galoppen helt fritt, då tar hon vänster. Men i en hiskelig fart.

Som Josefinefreed säger så är det fattningarna som stärker galoppen. Fattning, galopp några språng och sen sakta av igen. Min travare är riden flera år men orkar fortfarande inte hålla ihop sin galopp mer än två varv på volt. För oss har det bästa "knepet" varit att stärka hästens bakben i skritt först, genom öppna, sluta osv. När vi sen skulle ta tag i galoppen så hjälpte det otroligt mycket att göra fattningarna från slutan i skritt. Min häst är riden i 6 år och det är först under det senaste året som vi har börjat träna på att fatta galoppen från trav.

Som andra redan tipsat om så kan det även vara en bra idé att kolla så att hästen inte har några låsningar som stör. Min häst hade ingen vänstergalopp alls förrän vi fick rätt på hans låsningar i höft och bog.

Hejsan!
Jag har tränat många privatryttare med sina privathästar och även utbildad många egna framförallt travhästar då jag anser att dessa är individer som lär sig och vill lära sig!

Du måste gå tillbaka till grunden!
Du måste rida MYCKET övergångar så hon blir lugn och inte vill rusa in i galoppen, mycket öka och sakta i trav och övergångar från skritt till trav. bakdelsvändningar, skänkelvikningar både på spåret och på volt.
Hon måste stärka sin bakdel eftersom det är DÄR KRAFTEN kommer ifrån!
Ta hjälp av en tränare.
Det är ingen ide att sitta och nöta galoppfattningar på en travhäst då dom lätt blir MYCKET stressade och en stressad häst förstår inte alls vad de är du ber den om.
Men du ska fortfarande göra galoppfattningar, om hon är bättre i höger så gör du färre fattningar där och fler i vänster.

Rid på en volt, rid i höger varv, ha hästen utåtställd tills den svarar på bettet (blir ej tung i handen och söker sig nedåt), sedan ställer du om och har den inåtställd, belöningen är att den ställs om. Genom att ha hästen inåt och utåt ställd så stärker den både sin ut och insida vilket bygger upp för en galoppfattning! detta görs i trav! Sen när hästen är lugn och lyssnar på dina hjälper ex. ställa ut och in, övergångar, halter osv. då kan du göra en fattning i höger varv. låt den bara galoppera några steg ca 2-4 stycken, sakta av och börja om från början med att ställa ut och in, fatta ny fattning när hästen är lugn och lyssnar. gör ca 4 fattningar i höger men bara några steg då det är fattningen vi vill åt och inte själva galoppen! Gör likadant i vänster men gör kanske 6 fattningar åt det hållet!
Om du inte förstår så kan jag skicka övningen via msn hotmail.
Men om jag var du, skulle jag verkligen ta hjälp av en tränare!

Hej!

Se till att lära hästen konceptet för sluta för att verkligen få under rätt bakben. Lär henne att ta galoppen ur skritt, mycket enklare att hålla ordning på benen och mycket mindre risk att hon älgar iväg i traven.

När hästen förstår sluta: rid en sluta med stark tvärning (fyra spår), sätt dig i rätt position och be hästen om galopp.
Om hästen har jättesvårt för vänster galopp: rid en skänkelvikning undan för vänster skänkel, mot exempelvis en sarg/staket eller ett vägdike. När du kommer till "kanten", be om vänster galopp. Hästen är då i hyfsat rätt position för att ta vänster galopp.
Ett annat tips på dessa godingar är att du ställer hästen ganska tydligt åt höger så att vänster bog skjuter ut inför fattningen av vänster galopp.

Man kan också tänka sig att du rider i en höger öppna och fattar vänster galopp ur den. Fortfarande ur skritt, då du antagligen slipper ivägälgandet på det sättet.

Självklart ska du på sikt inte ha fula ostrukturerade fattningar med motställning och utskjutande bog, men det kan vara ett sätt att underlätta för hästen.

min personliga erfarenhet av att "rida till" en travare eller vad man nu ska kalla det. är att dom ofta vill väldigt mycket, men att dom blir lätt stressade och besvikna när dom inte förstår vad man menar.

min nuvarande travare har haft enormt svårt för höger galopp. min lösning var att BARA fatta galopp från halt eller skritt i höger varv, helst ute i skogen där han hade en mycket bättre egen bjudning. Tog han höger, fick han galoppera 3-4 språng, samtidigt som jag riktigt "gulligullade" med honom och talade om hur duktig han var, sen var det avbrott till trav-skritt igen. och om och om och om igen.. tills dom satt totalt från skritt och han inte rusade när han väl tog galoppen.

Det man får vara beredd på är att dom ofta är ganska orena i galoppen i början eftersom dom ofta inte är nog musklade för att bära sig samlat i galopp. Så man får ta det lite för vad det är. :)

När dom tar det lugnt och fint från skritt, så kan man börja öva i trav också. Och låt dom inte springa in i den.. då kommer "olaterna" aldrig försvinna. Börjar dom rusa.. ta tillbaka till skritt, lugna, ta en fattning från skritt. bryt av. och prova igen i trav..

tålamod, tålamod och åter igen tålamod. :) men det går! jag lovar :)
(så länge det såklart inte är smärta som orsakar det.. så det ska man såklart utesluta först..)

har även jag lite problem med vänster. Märkte att han tar mycket fint från skritt, men från trav blir det stressigt. Själva galoppen är ganska lugn, men han orkar inte hålla den så länge.. Ska prova idag att flytta för vänster skänkel inann fattningen få se..

Fatta från skritt, funkar på min travis. Sen sakta av till trav forma, bryt av till skritt form sen galopp:)

Fatta från skritt, funkar på min travis. Sen sakta av till trav forma, bryt av till skritt form sen galopp:)

Detta funkade super på min förra också! Och på en bruks nordsvensk jag skolade om till dressyrpolle. Då har de ingen chans att springa ifrån fattningen utan måste fatta galoppen direkt!!

En fråga, förstår hästen tydligt galopphjälperna? Sitter du rätt bäcken & höft? Kan ju vara så att h*n inte förstår och försöker springa. Eller att du omedvetet ger fel signaler. Kanske du alltid "sitter" i höger galopp med bäckenet? Värt att tänka på ialalfall.

Sen skulle jag träna mycket stärkande övningar, övergångar skritt-trav som någon annan nämnde. Ut och SKRITTA mycket, det stärker massor, klättra gärna, i skritt ! Lycka till :D

Precis, sen tycker jag det är a och o att hästen går i en bra och stabil form i skritt och trav innan man ens ger sig in på galoppen mycket som spelar in på det med. Annars blir det lätt att den bara springer och gör "trav galopp". Men lycka till!:D

Det är kloka ord och helt sant det alla säger. Min travarnordis fungera också bäst men fattning från skritt, han blir mindre stressad då. Det blir lätt att man snöar in sig på att galoppen inte fungerar och slarvar lite med att träna de delarna som är så viktiga för att de ska ha muskler att klara av att galoppera. träna mycket på att hästen ska bära sig, öppna, sluta, skänkelvikning men framför allt stritta mycket. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama