Hur ska jag få till bra galoppfattning på en ridtravare?

Sv: Hur ska jag få till bra galoppfattning på en ridtravare?

Hoppas på djupsnö i vinter:) Det gjorde susen för min travare för många år sedan.

Du säger att du kan få hästen att galoppera i båda varven. Börja då med att få igång den i galopp (strunt samma i form och stil), beröm, låt den galoppera på.

När du gjort detta ett tag kan du börja samla galoppen, sätt dig ner, gör en förhållning samtidigt som du verkligen rider med säte och ben (styr galoppen med din kropp - var ett stöd och visa vad du vill), så att du får en kortare galopp. Var nöjd med om du får några korta samlade galoppsprång. Massor med beröm och bryt av ganska fort. Det är jobbigt för en (otränad) travare att korta ihop kroppen i galopp.

Fortsätt träna så ett tag, men förläng stunden i kort galopp vartefter. Så småningom kommer du kunna galoppera i kort galopp helt och hållet. Då kan du börja med galoppfattningar från halt, skritt och kort trav. Men samma sak här, du måste vara tydlig och stadig med ditt säte och dina ben. En mjuk förhållning i tygeln bara, och rid med kroppen.

Det där med djupsnö är inte dumt. Men det gäller att den kommer. Den skyndar på processen enormt. Genom att galoppera i snö så måste hästen galoppera "uppåt" istället för "framåt" (som ju travare gärna gör i 120). Då får du även känslan för hur en tretaktig galopp på din travare skall kännas istället för den tyvärr alltför vanliga fyrtaktiga som de brukar ha...

Långt inlägg, men det är svårt att beskriva när jag själv snarare rider på känsla än teorier.
Lycka till:laugh:

Halt knapplån.

Är det någon som vet varför varmblodiga travare oftast väljer höger galopp? Jag hade en travare som inte hade några problem att ta vänster galopp men fick hon välja själv blev det ALLTID höger galopp.

Skulle vara intressant att veta varför.

När vi övar galoppfattningar på lektionerna rider vi in på en 20-meters volt, i början av volten rider jag skänkelvikning för innerskänkeln flyttar sedan fram höften för galoppfattning ställer om hästen utåt och är väldigt mjuk i innerhanden. Funkar både från skritt och trav. Jag brukar även göra såhär när jag rider hästar som har svårare att fatta i ena varvet (halvblod ;) )

Hästar är som vi människor, antingen höger- eller vänsterhänta. :) Så vissa hästar har lättare för höger, vissa vänster.

Halt knapplån.

Är det någon som vet varför varmblodiga travare oftast väljer höger galopp? Jag hade en travare som inte hade några problem att ta vänster galopp men fick hon välja själv blev det ALLTID höger galopp.

Skulle vara intressant att veta varför.

Har oxo tänkt på det lite.. kanske kan ha å göra med hur de tränas i trav? det tävlas ju alltid i samma varv eller? men tränar man ofta i samma varv eller hur år dt där till egentligen :confused:

/Maria som inte är så insatt i travsporten:p

Har oxo tänkt på det lite.. kanske kan ha å göra med hur de tränas i trav? det tävlas ju alltid i samma varv eller? men tränar man ofta i samma varv eller hur år dt där till egentligen :confused:

/Maria som inte är så insatt i travsporten:p

Dom tränar nästan alltid hästarna i höger varv, eftersom de "endast" ska gå i vänster varv när det är lopp och då "Tända till" redan från början.

Det är nog därför många travare (iallafall som har några löp i kroppen) väljer höger galopp, eftersom de vet att i vänster varv ska de springa löp, och då får man inte galoppera.

Själv har jag en travare som hade mycket svårare i höger.. otroligt stel i vänstersidan. Men sen har han aldrig gått ens så mycket som ett provlopp så :)

(ska tillägga att på tävlingsdag så kan ni kolla (om ni är på trav någon gång) och se att de som kör i höger varv kör mycket långsammare (värmer på banan) än de som ligger i vänster varv, de ligger ofta längst in i banan vid spåren och kör betydligt fortare.)

Självklart men det vore ju konstigt om "alla" ridtravare var högerhänta :D

Jay: Låter som en vettig förklaring. De borde ju på något sätt bli lite mjukare i höger sida om de alltid tränas i höger varv.

Dom körs och tränas i båda varv, men tävlar i ett varv. Sen dom lite "nyare" tränarna tränar mycket i skog och i sjöar, så dom inte tröttnar lika fort på travet :)

Jag tror du ska jobba mycket med att ställa igenom henne!
Om hon inte tar rätt galopp, peta in rumpan innan du gör fattningen och ge ett stöd på yttersida samtidigt.

Mitt halvblodssto som är under utbildning har problem med att fatta höger galopp och då ställer jag henne ordentligt och har fortfarande ett stöd på yttre, då tar hon rätt galopp, men ibland händer det att jag får hjälpa till yttligare genom att peta in rumpan.

Så det är inte bara problem med galoppen pga att det är ett varmblod! Har själv haft ett varmblod i 7 år innan Callis och varmblodet tog galoppskänkeln bättre än min nuvarande häst gör :):banana:

Ja det vore konstigt. Men nu är det ju inte så.. utan alla är olika :p Min förra valde hellere vänster galopp, och min nuvarande höger. ;)

Mitt varmblod är precis lika, hon väljer alltid höger galopp.. Nu kan hon komma in ganska lätt i vänster galopp men det är fortfarande inte samlat utan mest race..

Måste bygga lite mera muskler på vänstersidan så att hon orkar bära sig i vänster galopp också! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama