Hur ska jag få min 8 månaders att äta?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 5 977

RIA

Trådstartare
Sedan min tös var 4½ månad så har vi kört med mat. I början smakisar och inte ens varje dag. Det gick inte alls bra med burkmat eller hemmagjord men vi försökte truga i henne lite.
Sen så köpte vi fruktpuré och det åt hon som en tok, perfekt tänkte vi för nu äter hon ju!

Men, hon vägrar fortfarande mat.

Hon äter ersätting, fruktpuré, yoghurt, kex, majsbågar, brödbitar. Det är allt.
Hon smakade lite potatissallad på midsommar och vi blev chockade hela högen men lät henne äta för det är ju ändå mat.

Var på bvc för 2 veckor sen och fick tipset om att ta en maträtt och ge henne varje dag lite granna så hon lär sig att man får man varje dag. Men det gick inte. Hon stänger igen munnen och vägrar öppna å sen skakar hon på huvudet så man inte har en chans att få in det i munnen. Får man in det så spottar hon ut det.

Är det någon som har tips på vad vi kan göra?
Är hon helt enkelt inte mogen för riktig mat utan vill bara ha smakisar som det blir av det hon äter nu? För det går ju inte att göda henne på majsbågar och yoghurt.

Storebror åt allt man gav honom så detta problem är nytt för oss.

Sv: Hur ska jag få min 8 månaders att äta?

Det gör inte så mycket om de inte äter mat, så länge de äter ersättning. De får allt de behöver där.

Sam helammade mer eller mindre tills han var dryga året, 98% av hans dagsintag kom från bröstmjölk. Han har alltid varit frisk, fet och pigg :D Det måste ju funka lika bra med ersättning?

Så ta det lugnt och låt henne smaka men stressa inte. Förr eller senare blir de intresserade, nu äter Sam som en häst.

Det gör inte så mycket om de inte äter mat, så länge de äter ersättning. De får allt de behöver där.

Sam helammade mer eller mindre tills han var dryga året, 98% av hans dagsintag kom från bröstmjölk. Han har alltid varit frisk, fet och pigg :D Det måste ju funka lika bra med ersättning?

Så ta det lugnt och låt henne smaka men stressa inte. Förr eller senare blir de intresserade, nu äter Sam som en häst.

ja, svälter gör hon ju inte. på 8 månaderskollen vägde hon 10½ kg :p

Det är mest bvc som tjatar om maten och jag börjar känna lite nu att det faktiskt är dags att testa att äta i alla fall lite riktigt mat till lunch.

Men tror ni det är bra eller dåligt att låta henne få en tallrik med yoghurt till frukost? Då får man ju bort ett mål med ersättning och kanske matlusten väcks till liv.
Kan säga att gröt är inget alternativ, det vägrar hon också så det är ju bara ersättning och yoghurt som finns att välja på...

Äh säg till bvc att hon äter bra. Det är så himla olika. Det är jobbigt som förälder att vara stressad. Hon äter ju, fast inte fast mat. Vi har alltid haft Sam med vid måltider och gett honom något passande för hans ålder. Han har alltid ratat mos och aldrig tagit en tugga potatis. Däremot klarade han majskorn rätt så fort, och mjuka kokta morotsbitar mm. Små små köttbitar och annat som de kan plocka med.

Loke är sju månader och inte så fruktansvärt sugen på puréer. Vi har smakisar kvar i frysen eftersom han så sällan får det. Han får vad vi äter, fast mindre portioner såklart. I midsommar åt han lite sill, pommes frites, lax, dagen efter grillspett, kött, championjoner, korv, lök osv. Han äter fortfarande inte några monsterportioner med mat, men han får i sig mat iaf. Och han sitter där och tuggar på samma bit mat länge, men verkar tycka att det är roligt i vilket fall.

Äter hon samtidigt som er, så att hon får det sociala också? :)

Fredrik var 1,5 år innan han började äta, han äter inte potatismos överhuvudtaget, och gillar bäst när det är bitar att tugga på...

Prova med lite plockmat som hon kan få plocka i sig själv, lite majs, gurkbitarosv, tänk typ tacos ;) Och sedan känn ingen hets att hon måste äta som BVC tycker, alla barn är olika och äter olika.

För oss har det varit viktigt att hela familjen sitter ner och äter tillsammans, ett tag när vi hade varit lite för påstridiga med Fredrik ang mat så ställde vi inte ens fram någon tallrik åt honom utan han satt i mitt knä och plockade det han ville från min tallrik, så småningom kunde jag ösa över från min tallrik till en liten skål det han ville ha för att sedan bli en storätare av det mesta som inte är ihop mosat... Det som han åt först lite större mängder av var pizza och starkt kryddad kyckling... :angel::D

tids nog blir hon sugen/nyfiken på mat. Lägg fram lite av eran mat (ja den som funkar och inte är för salt etc, tex en hel potatis, en rejäääl bit broccoli, spagetti osv), framför henne samtidigt som ni äter.

En del barn vill inte börja med mat förrens de är 1 år..

Om hon leker med något samtidigt du ger henne mat då?

Min son drygt 7 mån slutade plötsligt nyss äta. Och han har aldrig haft leksaker då han ätit. Men när han har något intressant att titta på går det att trycka i honom hur mycket som helst:D

Risoni är bra oxå, det är pasta fast ser ut som ris och ingen större risk att det fastnar i halsen på barnen och man slipper sitta och skära! :D

här skärs inte spagettin till småttingar, tvärtom så är det mkt lättare att äta med händerna om det är långa/halvlånga bitar ;)

ater2.jpg

Nova-li 7,5 månad, äter nudlar (inte såna där billiga 2-kronors med smakämnen), rejäla skivor fläskfilé och sås :)

Hm ingen av mina har klarat av det, Fredrik brukade stoppa ner spaghetti i halsen och började sedan kräkas, så fick man dra upp en bit spaghetti och försökte han igen... Risoni var betydligt lugnare måltider... :D

haha usch vad hemskt det lat!

Sam har ocksa klarat spagetti fran han var pytteliten men absolut inte flaskfile, han proppar hela munnen full. Inte forran nu vid 18 manader kan han ta fina tuggor (och det bara ibland).

Man far saklart se till vad barnet klarar av, risoni eller spagetti, huvudsaken ar att de tycker det ar kul.

Hur gar det RIA?

Oj, vad duktig hon är. Har hon fått tänder eller hur lyckas hon med skivorna av fläskfilé? :)

Loke sitter och tuggar bra länge på de bitar kött och grönsaker han får, han äter hela pommes frites dock. Pastafjärilarna delade jag dock i mindre bitar när han fick det. Ska testa nudlar och spaghetti! :)

Min första ville inte heller äta pureer. Gillar inte "slimig" mat idag heller (som sås, fiskbullar, mos och sånt). Jag kokade morotsstavar, korvstavar osv som gick att hålla, var hela bitar men ändå mjuka så de gick att tugga utan tänder.

man kan krossa pastan i en mortel innan man kokar den, lattare an att gora det efterat.

Banan ar ocksa jattebra, valdigt lag kvavningsrisk! Rivet apple ar kul att leka med!

Nu äter ju min dotter ganska bra, så jag vet inte om jag kan råda egentligen, men är det något hon inte äter så lägger jag alltid lite att kladda med framför henne. För kladda gör hon ju SÅ gärna :D. Typ kletar hela köket fullt med potatismos. Efter en lång stunds kladdande och kletande brukar hon börja slicka lite på händerna, sen pillar hon upp saker från stolen och äter... Nästa gång äter hon det lite snabbare :)

Annars tycker jag inte att du skall stressa, vad spelar det för roll liksom, det är värre att man börjar få den där jagande jobbiga stämningen vid matbordet.

Men oj vad vi skrubbar kladd här hemma ... :crazy:

Idun levde på nästan enbart bröstmjölk tills hon var nästan ett år. Majskrokar gick ner, och några skedar fruktpure, men mycket mer var det inte.
Nu äter hon i princip allt utan problem.
Vi gjorde ingen affär av det, utan satte lite plockmat framför henne, som hon fick leka med bäst hon ville. Hon har också alltid fått gå ifrån maten när hon vill. Hon har fortfarnade svårt att sitta stilla längre stunder vid matbordet. Hon brukar äta ungefär hälften av sin met, sedan måste hon gå ner och göra något annat. Därefter sätter hon sig i mitt eller pappas knä och äter från våra tallrikar tills hon blir mätt.
BVC var betydligt mer bekyrade av mitt dygnetruntammande än vad jag var. Dock har de aldrig oroat sig å barnets vägnar, utan tyckte att det borde vara jobbigt för mig.

Haha eller hur! Nar de har atit "klart" kan de ata lika mycket till om det kommer fran mammas tallrik och ats med hennes gaffel! :D

Men kanske inte vid 7 manader.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det... 2
Svar
32
· Visningar
5 583
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 010
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
8 473
Småbarn Jag vet att det finns fler här med avkommor som av en eller annan anledning inte ätit så bra, så jag hoppas att kunna få lite tips... 2
Svar
36
· Visningar
3 172
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka