Hur ska jag få mer erfarenhet?

Sasse

Trådstartare
Har suttit och letat lite utbildningar den senaste tiden. Efter att ha varit inne på Flyinges hemsida kom jag fram till att jag vill gå utbildningen "Unghästutbildare". I dagsläget har jag dock inte tillräckligt med erfarenhet för att söka in till den utbildningen.

För det första vill dom ha "grundläggande behörighet från gymnasiet eller likvärdig utbildning", jag antar att det är Hippologiutbildning de menar då?

De vill även ha "dokumenterad riderfarenhet intygad av en auktoriserad A- eller B-tränare, alternativt diplomerad ridlärare". Hur ska jag få det? Och om jag nu får tillgång till en sådan tränare, är det meningen att jag ska träna en egen häst då eller får man "låna" någon? Dum fråga måhända, men jag har ingen ridbar häst för tillfället, och det är väl därför jag frågar...

Mitt mål är att starta ett stuteri när jag fått tillräckligt mycket med erfarenhet. Jag vet i princip vilka utbildningar jag måste ta för att nå mitt mål, men undrar ändå om någon har något tips på fler ubildningar/kurser jag kan ta för att nå mitt mål?

Jag ursäktar så mycket om tråden kanske passar bättre någon annanstans.

Sv: Hur ska jag få mer erfarenhet?

Jag har rapporterat tråden så att den flyttas.

I alla fall.

Med grundläggande behörighet menas nästan alldeles säkert den "vanliga" grundläggande gymnasiebehörigheten som inte har något med hippologutbildningen att göra. Du kan kolla på www.vhs.se för exakta uppgifter om vilka ämnen som är med.

Sedan vad gäller erfarenhet så är det rätt ovanligt att B- eller A-tränare lånar ut sina egna hästar till sina elever. Det bästa är att skaffa en foder- eller medryttarhäst (om du inte vill köpa häst) och rida för tränare på denna.

En del ridskolor erbjuder även privatridning på ridskolans hästar för någon av ridskolans tränare. Det beror väl på ridskolan om detta är värt pengarna men jag vet i alla fall ett par med mycket bra hästar och väldigt meriterade tränare.

Ännu ett tips är att försöka hitta ett tävlingsstall där du kan hjälpa till och lära dig så mycket som möjligt om hästar. Kanske rykta, knoppa manar inför tävlingar, titta på när folk rider, kanske hjälpa till och skritta/rida, följa med på tävlingar etc. Man lär sig massor och själva hästkunskapen är nog så viktig om du ska söka in på Flyinge.

Senast ändrad av en moderator:

Grundläggande behörighet innebär i princip att du har ett slutbetyg från gymnasiet eller Komvux med minst godkänt på 90% av poängen. Det finns andra sätt att uppnå grundläggande behörighet också, här finns exempel från Umeå universitet. Har du inget slutbetyg från gymnasiet, ring och hör med Flyinge vad du behöver komplettera med utifrån vad du gjort istället för att gå gymnasiet.

För att få dokumenterad riderfarenhet av en A-/B-tränare så är väl det enklaste att du hör av dig till en tränare i din närhet och frågar vad h*n behöver för att kunna dokumentera din riderfarenhet. Kanske är h*n nöjd med att du visar upp vad du kan under ett eller ett par tillfällen. Att använda lånad häst tror jag inte är något problem alls för att bedöma dina ridkunskaper. Se bra till att välja en häst som inte begränsar dig. Har du tävlingserfarenheter kan du ju visa dessa för både tränaren och skicka med till Flyinge.

Sedan vad gäller erfarenhet så är det rätt ovanligt att B- eller A-tränare lånar ut sina egna hästar till sina elever. Det bästa är att skaffa en foder- eller medryttarhäst (om du inte vill köpa häst) och rida för tränare på denna.

Fast vem lånar ut sin häst på foder till någon med så lite erfarenhet som TS verkar ha? Jag krävde referenser från tränare när jag lämnade ut min på foder och alla jag känner gör likadant.

TS: Du skriver att du inte har någon "ridbar häst för tillfället"? Innebär det att du väntar på en unghäst eller liknande skulle jag satsa på det. Kanske kan du lyckas få låna någon halvtaskig häst men jag tror bästa alternativet är att köpa. Det är inte enkelt att få låna en häst utan bra referenser.

Sen vet jag inte riktigt vad som menas med "dokumenterad riderfarenhet" men jag har svårt att tro att någon tränare lämnar något sådant efter någon månad? Om det bara är några lektioner det handlar om så är det ju helt klart lättare att få låna någon häst att rida.

Fast vem lånar ut sin häst på foder till någon med så lite erfarenhet som TS verkar ha? Jag krävde referenser från tränare när jag lämnade ut min på foder och alla jag känner gör likadant.

Det beror väl på vad ägaren har för krav? Om ägaren vill ha en fodervärd som kan utbilda hästen och tävla på hög nivå så är det väl en sak, men om ägaren vill ha någon som är ansvarsfull och tar väl hand om hästen och håller igång den eller kanske bara vill att den ska få ett gott hem och lulla i skogen så tror jag inte att det är svårt att få en foderhäst även om man bara har lite erfarenhet.

Referenser krävs kanske ändå men det är väl inga problem om man har lite kontakter i hästbranschen. Kanske någon på ridskolan som kan intyga att man har bra hand med hästar, är ansvarsfull etc? Eller en gammal tränare?

Men inte behöver man låna på foder? Det borde ju räcka att låna för ett eller ett par ridtillfällen? Kan man låna en god häst kan det ju inte vara särskilt svårt för en tränare att avgöra hur god ryttare man är, i synnerhet inte om man lyckas låna en häst som tränaren sedan innan känner till? Dokumentera sin erfarenhet kan man ju göra själv, sen får tränaren ifråga intyga.

Men inte behöver man låna på foder? Det borde ju räcka att låna för ett eller ett par ridtillfällen? Kan man låna en god häst kan det ju inte vara särskilt svårt för en tränare att avgöra hur god ryttare man är, i synnerhet inte om man lyckas låna en häst som tränaren sedan innan känner till? Dokumentera sin erfarenhet kan man ju göra själv, sen får tränaren ifråga intyga.

Jag har uppfattat det som att TS vill ha erfarenhet och sedan få intyg på detta från en tränare och att hennes fråga gäller hur hon ska få denna erfarenhet.

Aha! Så kan det ju vara! Jag läste det som att hon hade riderfarenhet men saknade dokumentationen och intygandet av en tränare. :D

Är det som du uppfattade det så är ju enda vägen fram att fixa fram en ridhäst, ta kontakt med en tränare och börja arbeta sig mot målet.

Man får räkna med att ge mycket av sig själv, så är det bara... dvs. en hel del gratis arbete.
Vad du kan gör för att få den praktiska erfarenheten är att göra gratisjobb redan nu. Har du något bättre utbilningsstall/tävlingsstall i närheten av dig där du skulle kunna hjälpa till? Kolla upp först bara vad det är för någon som driver stället så att denna kan ge dig ett intyg på vad du hjälper till med.
Du kan även hjälpa till på vissa ridskolor, är du en duktig ryttare så vill de ibland ha hjälp med sina hästar att få de ridna korrekt. Ridskolorna kan även ha yngre förmågor som behöver skolas för att senare kunna utnyttjas mer i verksamheten.
Vissa stuterier behöver hjälp med inridningar och annan hantering av unghästar och trav- och galoppstall med vardagsridning.
Men man får vara beredd på att det är en hel del slit göra, men det kan väga tungt i papperna senare.

På vilken nivå ligger du själv idag?
Ålder, erfarenhet osv.?

Jag har själv vart lite sugen på den linjen till och från. Jag har arbetat i stall gadkännt av HYN i ca ett år, jobbat som ridinstruktör, beridare i USA och Sverige. Har även tagit emot en del hästar för in och tillridning för att skaffa erfarenhet.

Du behöver rida upp för en tränare och det finns säkert tränare som tycker att det är okej att rida upp en gång men de flesta vill nog ändå att man tränar kontinuerligt för denne. Det finns register över godkända tränare och vart de verkar. Ring och hör med dem!
Förmodligen krävs att du har en "egen" häst och det rekommenderas även på utbildningen till viss del. Kraven för att komma in på unghästutbildningen är nog ganska höga.

Grundläggande behörighet innebär ett fullständigt betyg ifrån gymnasiet.

Räkna med att allt tar lite tid att ordna så börja kolla upp allt redan nu för att kunna söka så småningom.

Lycka till!

Grundläggande behörighet
Grundläggande behörighet kan du få på flera olika sätt, t.ex. genom studier på gymnasiet, komvux och folkhögskola. Reglerna är lite knepiga så om du är osäker på om du verkligen har grundläggande behörighet kan du kontakta en studievägledare eller ansvarig på den utbildning du tänkt söka.

Så här ser reglerna ut:

* Gymnasieskola: Du ska ha slutbetyg från ett nationellt eller specialutformat program och lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar minst 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program.

* Komvux: Du ska ha slutbetyg från komvux och lägst betyget Godkänd på kurser som motsvarar minst 90 procent av vad som krävs för ett slutbetyg. Om du saknar slutbetyg kan du få behörighet om du istället har ett samlat betygsdokument med lägst betyget Godkänd eller betyget 1–5 i poängsatta kurser som motsvarar minst 90 procent av vad som krävs för ett slutbetyg.

* Folkhögskola: Du ska ha intyg om grundläggande behörighet och ha kunskaper motsvarande godkänt i de sex kärnämnena Svenska A och B (alt. Svenska som andraspråk A och B), Engelska A, Matematik A, Samhällskunskap A, Naturkunskap A och Religionskunskap A.

* Äldre utbildning: Du ska ha avgångsbetyg från en två-, tre- eller fyraårig linje i gamla gymnasieskolan eller avgångsbetyg 2 eller 3 från komvux eller motsvarande samt följande kunskaper i svenska och engelska:

- Svenska: Minst två årskurser svenska i gamla gymnasiet eller etapp 2 på komvux eller dokumenterade kunskaper som bedöms som likvärdiga.

- Engelska: Minst två årskurser engelska i gamla gymnasiet eller etapp 2 på komvux eller dokumenterade kunskaper som bedöms som likvärdiga.

* Utländsk gymnasieutbildning: Du ska ha en gymnasieutbildning som ger behörighet till högskolestudier i det land där du fått utbildningen och följande kunskaper i svenska och engelska:

- Svenska: Lägst betyget Godkänd i Svenska B (alt. Svenska som andraspråk B) från komvux eller liknande eller godkänt Test i svenska för universitets- och högskolestudier (TISUS) eller dokumenterade kunskaper som bedöms som likvärdiga.

- Engelska: Lägst betyget Godkänd i Engelska A från komvux eller liknande eller dokumenterade kunskaper som bedöms som likvärdiga.

* Reell kompetens: Om du formellt sett inte uppfyller kraven på grundläggande behörighet kan du ändå bli behörig om du anses ha reell kompetens som gör att du kan klara av den utbildning du sökt. Med reell kompetens menas dina samlade erfarenheter från arbetsliv, föreningsliv, kurser och utbildningar, utlandsvistelser m.m.

OBS! Reglerna för grundläggande behörighet kommer att ändras från och med höstterminen 2010. Bland annat kommer det att krävas minst godkänt betyg i kärnämnena svenska eller svenska som andraspråk, engelska och matematik för att vara behörig till högskolan. De nya reglerna kommer dock inte påverka dig som före 1 januari 2010 uppfyller de nuvarande kraven för behörighet. Mer utförlig information om de nya reglerna finns här.

Särskild behörighet
På många utbildningar krävs att du utöver den grundläggande behörigheten har så kallad särskild behörighet. De särskilda behörighetskraven är olika för olika utbildningar. På utbildningar som vänder sig till nybörjare handlar det oftast om att du ska ha läst vissa gymnasiekurser. För utbildningar på högre nivåer brukar det handla om tidigare studier på högskolan, det vill säga du måste ha klarat av kurserna på en nivå innan du får fortsätta studera på nästa nivå. Även arbetslivserfarenhet kan krävas på vissa utbildningar.

Information om vilka krav som ställs på de utbildningar du är intresserad av får du genom universitetens och högskolornas utbildningskataloger, samt på deras webbplatser.

Om du saknar behörighet
Om du saknar de förkunskaper som krävs för att komma in på den utbildning som du är intresserad av kan du komplettera din behörighet på flera olika sätt. Du kan:

# Komplettera på komvux (Läs mer om detta i avsnittet Studera på komvux)
# Komplettera på folkhögskola (Läs mer om detta i avsnittet Studera på folkhögskola)
# Gå en så kallad basårsutbildning (Läs mer om detta på Studera.nu)

>> Mer information om grundläggande och särskild behörighet får du här.
Antagning och urval
Att du uppfyller behörighetskraven på en utbildning innebär inte att du automatiskt blir antagen. Ofta är det nämligen fler som söker till en utbildning än det finns platser. Då måste det göras ett urval för att vaska fram dem som ska erbjudas plats.

Betyg och högskoleprov
De vanligaste urvalsinstrumenten på utbildningar som vänder sig till nybörjare är betyg och högskoleprov. Platserna fördelas till de sökande i tre olika urvalsgrupper:

# BG: Sökande med betyg från gymnasiet och komvux
# BF: Sökande med studieomdöme från folkhögskola
# HP: Sökande med högskoleprovsresultat

Inom varje urvalsgrupp rangordnas de sökande så att de med högst betyg eller bäst resultat på högskoleprovet erbjuds plats på utbildningen. Som sökande kan du vara med och konkurrera om platserna i flera olika urvalsgrupper.

Andra urvalsmetoder
Högskolorna och universiteten kan välja att tillsätta en del av platserna på sina utbildningar utifrån andra urvalskriterier än betyg och högskoleprov. Istället kan man ta in studenter på antagningsprov, arbetslivserfarenhet eller andra relevanta kunskaper och erfarenheter.

>> Mer information om antagning och urval får du här.

OBS! Reglerna för urvalet som grundar sig på betyg kommer att ändras från och med höstterminen 2010. Bland annat kommer man att för vissa kurser på gymnasiet kunna få upp till 2,5 meritpoäng som läggs till betygssnittet (jämförelsetalet) när man söker in till högskolan. En annan viktig förändring är att det kommer att bli en urvalsgrupp, ”direktgruppen”, där man i urvalet bara tar hänsyn till de sökandes ursprungliga betyg + eventuella meritpoäng (inga kompletteringar alltså). Alla som har kompletterat sina betyg (till exempel på komvux) kommer att hamna i en egen urvalsgrupp, ”kompletteringsgruppen”. Detta kommer att gynna sökande som inte behöver behörighetskomplettera eller läsa upp sina betyg. Det kommer nämligen att finnas fler platser i direktgruppen än i kompletteringsgruppen i förhållande till antalet sökande i grupperna. Mer information om de nya reglerna, vilka kurser som ger meritpoäng och hur de nya urvalsgrupperna kommer att fungera finns här.

Källa: http://www.syoguiden.com/hogskola/

Går även att söka KY utbildningar genom den såkallade 25:4 reglen. Du är 25 år, har jobbat minst halvtid tror jag det var i 4 år. Betyg i svenska B och engelska A + högskoleprov. Detta kommer jag söka via till hösten.

Det beror väl på vad ägaren har för krav? Om ägaren vill ha en fodervärd som kan utbilda hästen och tävla på hög nivå så är det väl en sak, men om ägaren vill ha någon som är ansvarsfull och tar väl hand om hästen och håller igång den eller kanske bara vill att den ska få ett gott hem och lulla i skogen så tror jag inte att det är svårt att få en foderhäst även om man bara har lite erfarenhet.

Referenser krävs kanske ändå men det är väl inga problem om man har lite kontakter i hästbranschen. Kanske någon på ridskolan som kan intyga att man har bra hand med hästar, är ansvarsfull etc? Eller en gammal tränare?

Visst kan det vara meriterande bara att man har bra hand med hästar och ett ansvarsfullt sätt som någon profesionell kan intyga om, ju fler sådan intyg desto större blir ju chanserna. Har man sen kanske kunnat vara medryttare till någon kan det vara meriterande, alla gamla tränare man haft kontakt med.
Allt sådant kan vara av värde.

Även att bara vara hästskötare till en tävlingsryttare eller i ett stuteri är meriterande.

Passa på att hjälpa en kompis som fått en travare/galoppör direkt från banan som nu tänkt ska bli ridhäst, eller grannens gamla avelsmärr som inte tog sig men som man kanske kan passa på att rida på ett tag?

Många bäckar små...

(Detta för den praktiska behörigheten.)

Visst kan det vara meriterande bara att man har bra hand med hästar och ett ansvarsfullt sätt som någon profesionell kan intyga om, ju fler sådan intyg desto större blir ju chanserna. Har man sen kanske kunnat vara medryttare till någon kan det vara meriterande, alla gamla tränare man haft kontakt med.
Allt sådant kan vara av värde.

Även att bara vara hästskötare till en tävlingsryttare eller i ett stuteri är meriterande.

Passa på att hjälpa en kompis som fått en travare/galoppör direkt från banan som nu tänkt ska bli ridhäst, eller grannens gamla avelsmärr som inte tog sig men som man kanske kan passa på att rida på ett tag?

Många bäckar små...

(Detta för den praktiska behörigheten.)

Jag kanske uttryckte mig oklart? Jag pratade om referenser för att få en foderhäst, inte för att komma in på unghästutbildningen. Då krävs det nog lite andra referenser än de jag pratade om.

Jag kanske uttryckte mig oklart? Jag pratade om referenser för att få en foderhäst, inte för att komma in på unghästutbildningen. Då krävs det nog lite andra referenser än de jag pratade om.

Nej, det är jag som läste konstigt... så går det när man försöker laga mat samtidigt som man inte kan slita sig från datorn... :crazy:*sorry*.

//trip-nu mätt och förhoppningsvis mer koncentrerad!

Vad gäller dokumentationen fårn tränare, kolla upp ridskolorna i närheten, vad deras ridlärare har för behörighet. Jag har ridit för flera auktoriserade ridlärare på ridskola genom åren. Där kan du ju låna häst och rida några gånger kontinuerligt för att få ett bra intyg. Jag hade sån tur när jag sökte hippologen att min "gamla" ridskola hade två auktoriserade ridlärare, en inriktad på hoppning och en på dressyr, så jag kunde enkelt få intyg från två olika, vilket ju inte är helt dumt.
Att få A- eller B-tränare att låna ut sina egna hästar för sånt är nog svårt, om man inte känner dom personligen. Så jag tror ridskolor är the way to go om du inte har nån egen häst!

Jag tackar så mycket för alla svar och ursäktar att jag uttryckt mig lite taffligt.

Jag är inte helt säker på vilken nivå jag ligger på i nuläget, men jag kan väl berätta lite, så ni får ett hum om det. Jag är 21 år och har ridit i 16 år, haft egen häst i 12 år. Jag red på ridskola i 4 år innan jag fick min häst, fortsatte rida i ridskola ytterligare ett år innan jag slutade med det. Något år senare började jag rida för tränare och höll på med det lite till och från i några år. Efter att träningen slutade så blev det mest skogsridning för mig och min egen häst. Jag har ridit en del andra hästar också, men inte tävlat/tränat med någon eller så.

I mitt inackorderingsstall kommer det alltid hästar på sommarbete, som man lite då och då behöver handskas med. De senaste gångerna har det varit högdräktiga märrar, sto med föl, unghästar + vanliga hästar. Inget som kan skrytas med direkt, men jag har fått mer erfarenhet av detta än av de två ggr jag praktiserat på stuteri.

Utöver det så har jag (som sagt) även praktiserat på stuteri 2 ggr, dock bara i ett par veckor och jag fick inte speciellt mycket erfarenhet av varken fölen eller unghästarna, utan i så fall stona, hingstarna och de vanliga ridhästarna.
Annan hästerfarenhet är praktik på 3 andra ställen; hos polishästarna i Malmö, och två olika turridningshästsföretag. Men på alla dessa tre så var det bara häst och stallskötsel, ledarskap och initiativförmåga som dokumenterades, inom ridning fick man berömmelser och måhända goda referenser.

Nuförtiden är min häst för gammal för att ridas, så i så fall måste jag låna någon annans/ha foderhäst. Det är väl inte ett alltför stort problem, jag och en vän hade tänkt skaffa och dela på en foderhäst ändå.
Tack alla för att ni förklarat vad ”grundläggande utbildning” betyder, då vet jag att jag inte fattas det i alla fall. Så i regel är det bara den dokumenterade ridningen för A-/B-tränare som fattas (och eventuella andra kunskaper som kan vara bra att ha).

Än så länge har jag inte varit i kontakt med några tävlingsstall/utbildningsstall, utan har bara sökt mig till stuteri som vill ha en gratisjobbare. Men jag kan såklart utvidga sökområdet. Jag är inte riktigt säker på om vi har något stort tävlingsstall här i närheten, men jag skulle ju kunna söka mig till ridskolan och höra efter om de behöver hjälp, samt fråga om ridläraren skulle ha tid för att ”träna upp mig”. Jag vet att ridläraren är väldigt duktig, men jag tror inte hon tillhör kategorin A-/B-tränare direkt - Var får man tag på dessa? – men jag får åtminstone tillfälle att träna, vilket säkert skulle göra mig gott (då det var några år sen).

Kan tänka mig att jag missat en hel del i min kortfattade erfarenhetsbeskrivning, men jag vill mest poängtera att jag har några års erfarenhet av hästar/ridning och på det väldigt goda referenser, dock inga dokumenterade uppgifter om huruvida bra jag rider.

Har ni några frågor, så är det bara att fråga, undertiden svarar jag på lite mer inlägg ;)

Jag har själv vart lite sugen på den linjen till och från. Jag har arbetat i stall gadkännt av HYN i ca ett år, jobbat som ridinstruktör, beridare i USA och Sverige. Har även tagit emot en del hästar för in och tillridning för att skaffa erfarenhet.

Du behöver rida upp för en tränare och det finns säkert tränare som tycker att det är okej att rida upp en gång men de flesta vill nog ändå att man tränar kontinuerligt för denne. Det finns register över godkända tränare och vart de verkar. Ring och hör med dem!
Förmodligen krävs att du har en "egen" häst och det rekommenderas även på utbildningen till viss del. Kraven för att komma in på unghästutbildningen är nog ganska höga.

Grundläggande behörighet innebär ett fullständigt betyg ifrån gymnasiet.

Räkna med att allt tar lite tid att ordna så börja kolla upp allt redan nu för att kunna söka så småningom.

Lycka till!

Ja, jag tror också att kraven är höga. Jag hade inte tänkt söka in till utbildningen inom en snar framtid heller, utan nu gäller det att få mer (rid)erfarenhet osv och sedan tänkte jag söka in till Hippologiutbildningen, för att efter det söka in till unghästutbildningen.

Jag antar att rida för tränare får vänta ett tag dock, tills jag fått tag i en lämplig foderhäst. Jag misstänker att det inte finns så mycket möjlighet att ta emot hästar för in och tillridning till mig, då det för mig känns som om jag inte har tillräckligt mycket erfarenhet av hästar som behöver den sortens ridning. Däremot skulle jag säkert kunna höra efter med några stuterier i närheten om jag skulle kunna få vara med när de rider in sina unghästar. På det sättet ser jag åtminstone hur det går till och eventuellt kan hjälpa till lite.

Tackar så mycket! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej gänget, Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid. Och det verkar vara en helt orimligt slingrig...
2
Svar
25
· Visningar
4 264
Senast: fickan
·
F
Hästmänniskan Min dröm är att utbilda mig till beridare, det är det jag vill mest av allt i hela världen. Så då har jag ju såklart sökt runt lite på...
2 3
Svar
42
· Visningar
14 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka