Drömmen om att bli beridare-krossad

Sv: Drömmen om att bli beridare-krossad

Nja, kanske en av dem snackar goja. Det har jag inte kollat upp. Men de lär vara utbildade och examinerade. De andra vet jag är det iaf. Det var bara en fråga om det bara var så få. Jag trodde det var fler. Men då trodde jag fel.

Jag är inte utbildad. Och beridare har jag aldrig kallat mig. Ej heller har jag kallat mig någon bokstavstränare eller ridlärare. Jag är rätt så noga med att inte påstå mig vara något jag inte är. Jag varken smyger med att jag inte är utbildad eller ljuger och påstår mig vara det.
Däremot är det mitt jobb. Och jag kan dela med mig av erfarenheten kring att jobba med hästar till någon ung tjej som är intresserad av det. Om det stör dig eller ej är inget jag orkar ta hänsyn till.

Man behöver ju inte direkt ha utbildning för att bli anställd som "beridare" eller ryttare kanske är bättre att skriva. :)
Jag som knappt har tävlat något trodde att jag fick jobb som hästskötare, när jag kom dit visade det sig att jag skulle
rida 6-8 unghästar om dagen. Nu varade det ju inte alls länge på grund av att jag blev skadad. Men det går om man
är villig att lära sig och är hängiven till sporten.

Om du däremot ärligt vill titulera dig som "Diplomerad Beridare" ska du genomföra ovanstående utbildning. Det ska man väl egentligen som "vanlig" beridare också, men antalet "hemmaberidare" som är självutnämnda är oerhört stort, tror nästan att antalet "hemmaberidare" är större än antalet riktiga beridare som utbildat sig till det. Det är rätt vanligt att hobby-folk kallar sig för "beridare" så fort de ridit in ett par hästar.

Jag har aldrig stött på så många sådana i verkligheten som jag har gjort på buke, här tycker var och varannan människa att dom är ditten och datten :eek:

Det kanske beror mer på att det är lättare att hitta på saker här på nätet än IRL iof :p

Nej, det här är alltså människor som i sitt cv uppger sig gått utbildningen. Jag antog att de då var examinerade med. 2 vet jag är det av de 3 iaf.

Jag är ju inte utbildad vare sig tränare eller beridare. Jag lever dock på att jobba som tränare och ryttare(förut jobbade jag med hanteringsproblem, men idag mest dressyr). För mig funkar det fint. Men precis som du säger kallar jag mig inte beridare utan säger mer att jag jobbar som ryttare eller tränare. När jag jobbade på travet för massor av år sedan så sa jag ju inte att jag var kusk även om jag också körde. :p
Mitt svar var bara till Rider som sa att jag var "självutnämd beridare". För det är jag inte.

Man behöver ju inte direkt ha utbildning för att bli anställd som "beridare" eller ryttare kanske är bättre att skriva. :)
Jag som knappt har tävlat något trodde att jag fick jobb som hästskötare, när jag kom dit visade det sig att jag skulle
rida 6-8 unghästar om dagen. Nu varade det ju inte alls länge på grund av att jag blev skadad. Men det går om man
är villig att lära sig och är hängiven till sporten.

Väldigt många hästskötare sitter ju och rider , det är ju inget alls konstigt ! Men att vara beridare i dess rätta element handlar ju inte bara om att rida , man skall ha kunskap att kunna utveckla hästarna också och ta dom framåt.

Min dressyrtränare har haft en del anställda som gått hippologen, unghästutbildning osv men hon har fått ta ner dom från hästryggen för dom kan inget och dom kan definitivt varken utbilda eller utveckla, inte på det sättet hon är van vid :)

Fast det var vi "hästskötare" som hade ansvaret för att rida in och utbilda två och treåringarna och
den tjejen jag jobbade med visade treåringarna på treårstesten, visade hästarna för kunderna och så vidare. :)

Jag har ju en hel del hästar här hemma som jag får betalt för att rida då och då, trots att jag varken har utbildning
eller några meriter på storhäst, då jag inte äger en storhäst utan har kvar min gamla tävlingsponny.

Där jag stod förut med ponnyn så är det en tjej på 16 år som blivit beridare på 5-6 tävlingshästar varav några gått
140 utan att ha så riktigt höga meriter själv. Hon har talang och ägaren till hästarna ser uppenbarligen det och frångår
ålder och att hon inte har någon utbildning sen innan.

Jag vill bara skriva att det går att få rida och utvecklas utan att behöva ha superhästar och meriter sedan innan.
Något som liknar det jag skrivit ovan kanske kan leda till ett riktigt beridarjobb i framtiden!

Senast ändrad:

Fast det var vi "hästskötare" som hade ansvaret för att rida in och utbilda två och treåringarna och
den tjejen jag jobbade med visade treåringarna på treårstesten, visade hästarna för kunderna och så vidare. :)

Jag har ju en hel del hästar här hemma som jag får betalt för att rida då och då, trots att jag varken har utbildning
eller några meriter på storhäst, då jag inte äger en storhäst utan har kvar min gamla tävlingsponny.

Där jag stod förut med ponnyn så är det en tjej på 16 år som blivit beridare på 5-6 tävlingshästar varav några gått
140 utan att ha så riktigt höga meriter själv. Hon har talang och ägaren till hästarna ser uppenbarligen det och frångår
ålder och att hon inte har någon utbildning sen innan.

Jag vill bara skriva att det går att få rida och utvecklas utan att behöva ha superhästar och meriter sedan innan.
Något som liknar det jag skrivit ovan kanske kan leda till ett riktigt beridarjobb i framtiden!

Men jag säger ju att det är inget konstigt att hästskötare sitter och rider eller ens att vanliga människor får betalt för att rida, man behöver inte ens ha talang eller rida bra för att få betalt för att rida andras hästar, det räcker man bara rider bättre än den som betalar.

Men beridare i sitt rätta element är ju en helt annan femma. Personligen hade jag inte lämnat en talang till en 16 åring att utveckla, men det handlar ju om vad man kan betala också. Inte många har råd att lämna bort sina hästar till en duktig beridare och kan man inte utbilda själv så blir det ju till den som man har råd att betala.

knapplån

Det är bra att ha drömmar och mål! De flesta människor (även jag) vill att allting ska gå så fort som möjligt och när man ser att vägen dit är lång så är det lätt att ge upp. Mitt råd till dig är att ta ett steg i taget, du får lägga upp en strategi och jobba utifrån den. Att jobba i stall utomlands tror jag är en mycket bra erfarenhet, även hippologen är en bra bit på väg. Dela upp ditt stora mål i delmål så ska du se att du till slut når ända fram. Ge inte upp, vill du så går det:)

Man behöver väl inte vara diplomerad beridare för att kunna kalla sig beridare? Det är ju inte så att det som till exempel läkare kräver en legitimation för att syssla med, det räcker att man kan rida häst (jag rider till exempel för en tränare som inte har tränarutbildningen, men hon är ju min tränare ändå)...

Ts, bli elev till någon duktig ryttare inom din gren så får du rida väl utbildade hästar. Det är ju så att om man har tävlingsmeriter upp till en viss klass har ju kunderna någonting att gå på, men det räcker också långt att ha goda referenser från stora namn...

Jag har en kompis som åkte ner för snart ett år sedan, när hon åkte red hon godkänd LC, LB om det var en schysst häst. Hoppade kanske runt 1,00-1,10 m med schysst häst. Så någon världsstjärna behöver man nog inte vara, det handlar nog mest om vilja och arbetslust, något du ju inte verkar sakna :)

Jaha vad spännande! Du vet inte vad det stället hette och var det låg?

Hon är hos Schockemöhle, rider för någon av hans kunder om jag minns rätt. Så hon sitter på lite blandat från unghästar till de som går lite internationell hoppning. Var bland annat med som groom nere på Sunshine Tour.

För yngre ryttare är det svårt att möta upp kraven, då krävs det en färdig häst.
För oss äldre som utbildat och tävlat hästar själva till nivån som krävs har inget större intresse att gå en sådan utbildning i 2 år, rent ekonomiskt skulle det inte ens funka.

Så man undrar ju egentligen för vilka den utbildningen riktar sig till? Rika unga ryttare och juniorer??

Då var det bättre med provet som man gjorde på den "gamla" beridarexamen bara för att få allt på pappret utan att lägga allt för många dagar, iof tror jag väl den möjligheten fortfarande finns kvar.

Om det gick skulle jag vilja "gilla" ditt inlägg, som man gör på facebook:)

Hon är hos Schockemöhle, rider för någon av hans kunder om jag minns rätt. Så hon sitter på lite blandat från unghästar till de som går lite internationell hoppning. Var bland annat med som groom nere på Sunshine Tour.

Jaha, vad synd att det inte var ett dressyrstall! Men vad spännande och kul för henne! Inspirerande att se att det går :)

Om du vill till Flyinge tycker jag att du skall skriva till dem och berätta om dig själv. Jag känner några som arbetar där och det är väldigt trevliga och förstående personer. Är rätt säker på att du kan få komma dit om du är beredd på att "göra vad som helst". De flesta av de personer som har blivit framgångsrika inom ridsporten har börjat på minusläge, inga stekta sparvar där inte. I dagens läge är det svårt att hitta folk som är hängivna, så om du bara lyckas få dem att förstå att du verkligen vill, tror jag att du kan få komma dit ändå. Du kanske måste börja ifrån botten, men nånstans måste man börja och har man bara fått in en fot brukar det mesta ge sig självt. Med hårt arbete kan man komma hur långt som helst. Lycka till!

Vilket hoppfullt svar! Väldigt inspirerande läsning! Det ska jag nog faktiskt ta att göra!

"försöka få tillstånd att rida på K1 för att kunna rida mycket och billigt"? Hur menar du att det funkar? Du får väl ändå vara anställd där för att rida deras hästar?

Nej, precis som alla andra behöver de hjälp med ridning av sina hästar på udda tider. Inte alla där som vill jobba julafton typ så de har flera olika system för att få den hjälp de behöver.

FannyL! Det är inte meningen att såra dig. Jag uppfattade ditt första inlägg som att du vill komma så långt det bara går med din ridning och vill hjälpa dig att hitta en väg dit.

Vill du dit tror inte jag att du ser några problem med att rida fem hästar en vinterkväll däremot behöver du sikta på att hitta dessa fem hästar att rida.

Har du gått ut gymnasiet tycker jag du ska satsa på att hitta en praktikplats med mycket ridning med en gång för om du vill in på en utbildning i Sverige kräver de flesta praktik + hästskötarexamen. När du har praktiken är hästskötarexamen inga problem. Av vad jag har hört av praktik på Strömsholm innebär de mest att skritta fram stjärnornas hästar (även om de hjälper dig att fixa hskexamen). Praktik på ett mindre känt ställe kan nog ge mer ridning. Börja med att kontakta gården jag skrev om i förra inlägget. "Din" GP-ryttare stod där innan h*n flyttade till sitt nuvarande stall.

När jag letade praktikplats tror jag att ridsportförbundet hade en lista p godkända praktikplatser. Tänk på att det är stor skillnad på en praktikplats (=de ska lära dig även om du arbetar mycket) och att jobba i ett stall

Jag trodde man behövde vara "jätteduktig" för att få en praktikplats men som ridskoleelev+ är man tillräckligt bra bara man vill lära sig. Efter ett år kommer du ha kommit en bra bit på din väg och ha mer kött på benen för att åka utomlands och få ut mer av det jobbet tror jag. Du vill ju knappast åka dit för att bara mocka.

Har du skola kvar tycker jag du ska satsa på fler medryttarhästar och/eller K1. Medryttarhästar finns det gott om i ditt område så det kan inte vara svårt. Med lite tur kan du komma igång med ridning på K1 ganska snart om du får tag i rätt personer nu. Då kan du rida nästan obegränsat på helgerna gratis.

Lycka till!

Jag förstår känslan du har av att aldrig kunna nå sin dröm. Jag har många drömmar och de flesta helt omöjliga, hur hårt jag än kämpar. Även om jag vet att det är kört med de flesta så kämpar jag mot dem ändå då det är min drivkraft i livet (En del av dem är helt omöjliga och ytterst fåniga :D). Så jag har inte gett upp, jag har bara insett att det är praktiskt omöjligt. :D Men sedan har jag andra stora drömmar som verkar omöjliga men jag vet att innan jag dör kommer jag att nå dem, på ett eller annat sätt. :D

Men tillbaka till dig. :D Jag hejar på dig och tror du kan nå din dröm. :D

drömmar är till för att uppfyllas så kämpa på!

Precis som någon annan skrev har man nästan lite för många drömmar, hur väljer man?

Kl
Någon som vet var man hittar mer info om beridarutbildning i tyskland och danmark? :)

Vet att jag läste i ridsport om en utbildning i danmark som verkade bra, var betydligt längre och flera steg som du måste klara av för få gå vidare till nästa år. Beroende på hur många år du går så får du olika titlar. Minns inte namnet med du kan säkert googla dig fram.

Annars kan jag tipsa om att du söker Ehrengranat stipendiet i Flyinge, då får "gå bredvid" tränarna där och på så sätt bli bättre, få tävla och få in en fot... Kolla på Flyinges hemsida eller ring och fråga. De söker stipendiater då och då. Lycka till!

*kl*

Vet inte om det är möjligt idag men vet en tjej som gick som dressyrelev på Strömsholm för några år sedan. Hästskötare tilll någon av lärarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har suttit och letat lite utbildningar den senaste tiden. Efter att ha varit inne på Flyinges hemsida kom jag fram till att jag vill gå...
Svar
19
· Visningar
1 996
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross