Hej gänget,
Jag har någon slags livskris och vill tillbaka till stallet, på arbetstid.
Och det verkar vara en helt orimligt slingrig väg?
Ponera att jag överväger att byta från mitt nuvarande yrke till
ridlärare.
Här är en länk till information om utbildningen.
Förutom grundläggande behörighet från gymnasiet ska jag dessutom vara Diplomerad hästskötare. ("Hästskötardiplom ska bifogas").
Okej, jag tittar på vad som krävs för att att bli
diplomerad hästskötare.
Hästkunskap 1, verkar det som? Och ett godkänt yrkesprov. Alright. Så först behöver jag gå Hästkunskap 1 och sen avlägga ett yrkesprov för ett yrke som jag
absolut inte kommer att jobba med och SEN kan jag söka utbildningen till ridlärare.
Eller vänta, va? Det finns tydligen en
obligatorisk basutbildning också.
"Basutbildningen är obligatorisk och ett behörighetskrav för att gå Svenska Ridsportförbundets utbildningar till Ridledare och Ridlärare." Jag kollar upp Basutbildningen, och den arrangeras sporadiskt av distrikten inom SvRF så det är lite svårt att veta när den utbildningen startar.
Ungefär här har jag tröttnat totalt.
Tydligen skulle jag ha gjort det här som tonåring, för ingen vuxen person som redan är etablerad på arbetsmarknaden har tid med det här.
Jag tänker snarare att jag kan addera någon fristående kurs inom pedagogik till min redan ganska stora samling högskolepoäng. Finns det internationella alternativ? Det känns som att det borde finnas någon rolig kurs i England eller Tyskland med fokus på pedagogiken, kanske mer fokus på specialpedagogik eller hästunderstödda insatser för grundskolan?