Hur ska jag få i hunden sin medicin?

Bellini

Trådstartare
Var hos vet idag för hans öron, och det blev 3 olika mediciner :crazy: Jag har droppat i öronen med dropparna, men de andra medicinerna är i tablettform och han vill inte äta dem, vad ska jag göra? Har försökt att ge massa godisbitar i rad och sen ge en tablett men det ratar han. Tips? Ganska bråttom... :(

Sv: Hur ska jag få i hunden sin medicin?

Öppna munnen, peta in tabletten så lång bak på tungan/svalget du kan, stäng munnen, håll den stängd och massera strupen lätt tills hunden sväljer.

Testa att stoppa in tabletterna (en åt gången) i en klick leverpastej. Funkar med min hund i alla fall. Lukten av leverpastejen får henne att sluka klicken.

Antar att du testat att peta in godisbiten i en köttbulle eller liknande och gett? Gör lite trick och hetsa upp honom först så att han kastar sig över godisen, kör med ett par "rena" köttbullar först, sedan den preparerade och avsluta med en ren.

Funkar inte det får du pula i honom pillret manuellt. Ställ dig bakom, peta in ett finger i mungipan så han öppnar, pilla in pillret långt bak på hans tunga, stäng och håll igen munnen, luta hundens huvud uppåt (inte för mycket) och stryk på halsen uppifrån och neråt lugnt tills han har svalt.

Får du ha sönder tabletterna eller måste de tas "hela"?

När jag har avmaskat valpen har jag malt ner tabletten till pulver som jag blandat med tex. leverpastej - har funkat varje gång!

Lycka till!

De sa inget om att de skulle vara hela, men jag vågar inte chansa...

Det brukar stå på förpackningen eller bipacksedeln annars om de måste ges hela eller ej.

Tack så hemskt mycket för så snabba svar!!! :bow::laugh:

Ny har jag fått i honom tabletterna. Hade inga köttbullar men vek in tabletterna i påläggskorv och gav. Först ville han inte ha korven alls, men efter några bitar så smakade det visst rätt bra ;) Så jag körde tricks tills han bara slukade korven och sen preparerade jag med medicin. Han märkte inget alls :)

Tack ännu en gång :bow:

Läste alla bipacksedlar innan jag gav, och det stod inget om det, så jag antar att det inte spelar någon roll om de är hela eller ej då...

Jag blandar med kattmat :) "Rullar" kattmaten till en köttbulle och lägger i tabletten. Han märker inte ens att det ligger något där i för han slukar det snabbt.

Och jag krånglar aldrig till det :) Utan stoppar ner dom i halsen och sen får hunden svälja. Klart :)

Håller med Gnist, så brukar jag göra med de flesta. Har man dock en liten vekis ( som min rottistik...) så kör jag "tramsvarianten" nämligen tar en liten klick leverpastej och trycker ner tabletten i och ger som godis.

På schäfergrabbarna har jag kört "styggvarianten" men alltid haft en liten gobit att ge efteråt. Min gamle schäferhanne blev så "pillerskadad" att skramlet av tablettburk eller prasslet av tablettkartan blev = jippie, GODIS! Med honom kunde jag ge de mest illasmakande piller direkt ur handen som godis eftersom han var helt inställd på det goda som kom efter medicinstunden:D

Och jag krånglar aldrig till det :) Utan stoppar ner dom i halsen och sen får hunden svälja. Klart :)

Det är krångelmetoden för mig det. :)

Min första hund kunde gömma tabletter och piller under tungan i upp till en kvart. Dumt egentligen, måste ju ha varit bra mycket enklare att bara svälja eländet än att sitta och suga på den så länge...

Min första hund kunde gömma tabletter och piller under tungan i upp till en kvart. Dumt egentligen, måste ju ha varit bra mycket enklare att bara svälja eländet än att sitta och suga på den så länge...

Och säkert smakade den äckligt, men svälja...nä aldrig :D

Var hos vet idag för hans öron, och det blev 3 olika mediciner :crazy: Jag har droppat i öronen med dropparna, men de andra medicinerna är i tablettform och han vill inte äta dem, vad ska jag göra? Har försökt att ge massa godisbitar i rad och sen ge en tablett men det ratar han. Tips? Ganska bråttom... :(
Kleta in tabletten i leverpastej, kaviar , ost , eller skinka. Går inte det. Tryck ner tabletten långt ner i halsen. De fungerar. Låt inte hunden bestämma detta själv

Hade inte mina hundar varit så glupska så hade jag gjort som Gnist skrev. Funkar utmärkt. Gör så med avmaskningen till mina katter. Men nu funkar KORV med piller i för min gamla tik som måste ha 2 tabletter 2 ggr/dag livet ut.

Min hund äter Rimadyl och Rinexin,och Rimadylen smakar leverpastej,så den kastar hon i sig..Och kastar man sen iväg Rinexin,då spottar hon ut den..
Men sambon har skämt bort henne med att hon ska ha sista-tuggan-på-morgon-mackan..och överst helt synlig på den,så ligger ett vitt litet fint piller..och då går det bra..

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 024
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka