Hur ska jag få henne att DRICKA???

zanzan

Trådstartare
Jag kan inte få min häst att dricka nästan nått vatten alls, det rör sig inte om många liter hon får i sig/dygn:crazy:

Hon är 5 år och 175cm hög så hon skulle ju behöva dricka en del!

Vi byter vatten ofta - hon får små hinkar då hon inte vet hur koppen fungerar (den är trööög), vi har prövat ljummet vatten, lujmmet vatten med äppel juice, kallt vatten med äppeljuice, hon får extra salt varje dag+saltsten! Tilläggas bör att hon lätt får kolik!

Har ni några tips om hur jag kan få i henne mer??

/Z.

Sv: Hur ska jag få henne att DRICKA???

prövat att lägga betfor i vattnet ? eller en "skvätt" melass ?

Kan du inte byta vattenkopp, till en som är lättare + även alltid ha tillgång till vatten i hink.

Fråga vet hur mycket extra salt du kan ge henne, jag har för mig att det är bra mycket mer än man kan tro.

Äter hon hösilage nu, i så fall, vad är det för ts?

Hillevie: Nä det har jaginte prövat - men vi brukar blöta betforen extremt mkt - så lite vatten får hon ju där.

Mimus: Ja, hon får hösilage men det är rätt torrt ca 70...
Jag skulle väl kunna byta vattenkopp men då skullejag ju ha ännu mindre koll på hennes drickande + hon har aldrig druckit ur vattenkopp sen hon föddes... Jag har egentligen ingen aning om hur mkt man kan ge - hon får omkring en tesked - tror du man kan ge mer alltså? det ska jag fråga vet!!

Tack:bow:

har hänt att vi lagt betfor i vattenhinken om ngn. häst druckit för lite. ibland hjälper det ;)

Om jag vore du skulle jag stänga av koppen helt och hållet. Om det inte kommer 6-8 liter/minuten vilket är det optimala, annars kanske hästen står och det kommer lite vatten, till slut tröttnar den och struntar i att dricka även fast inte vatten behovet är täckt.

Och du skriver små vattenhinkar, hur små är de då? Min häst har alltid två fylla stora hinkar á 20 liter i varje, är jag där kvällstid ser jag till så att vattnet är lite "medelvarmt" (har för mig att den optimala temperaturen ska vara runt 12 grader för att hästarna ska dricka som bäst) .

Det är viktigt att hästen har tillgång till Mycket vatten, det räcker inte med t.ex. en tioliters hink, eller halvfull tjugoliters hink, då kan de 'spara' vattnet och strunta i att dricka. Servera vatten både inne och ute, gärna tempererat, ca 10-12 grader tror jag närmare bestämt. Se till så att hon inte är uttorkad.

Om det inte hjälper så har betfor i vattnet, det kan hjälpa med vissa hästar.

Vattenbehovet är viktigt! Rådfråga vet om det är så att det behövs.
Denne kanske vet hur man ska gå till väga.

Du kan ge 3-4 tsk /dag till en häst i vila. Arbetar den så behöver den mer (dubbla) och särskillt om den blir svettig.

volym x 1,25 = vikt (lathund för hur man räknar ut saltets vikt)

1tsk x 1,25 = 6,25 gram.
Det är på tok för lite. En stor ridhäst kan du ge 25gram/dag så länge den har möjlighet att dricka så mycket den vill.

/Linnea

Vi har ett högdräktigt sto som vi vattnar extra nu. Hon har ca 2 dl betfor i en 20 liters hink. Det slukar hon ganska snabbt. Sedan har hon ca 30 liter jummt vatten vid sidan om med. Hur mycket drickr hon ute?

Jag hade en inackordering som var som ditt sto.
Han var krubbitare så jag tog bort vattenkoppen, då visade det sig att han drack dåligt.
Han hade två stora hinkar inne, och alltid vatten ute, jag tror vi gav honom 1msk salt under en tvåveckors period och då började han dricka mera.

Det jag menade med att byta vattenkopp, var självklart till en med rejält flöde.

Min valack, som jag tävlar, dricker inte när han är iväg, skulle aldrig tänka sig att dricka betforvatten mm.
Däremot går det om man har ungefär 50 - 50.
Lika mycket betfor som vatten.

de bästa sättet att få i hästen vatten när den inte dricker är att blanda i melass i vattnet då kommer den garanterat att dricka! de har vi gjort förut när vi hade 2 hästar som inte ville dricka.

Har lite samma problem fast ändå inte. Mina shettisar har druckit bra ända tills jag köpte en Thermobar, tror de dricker lite ur den men inga mängder. Trodde de skulle vara glada över att alltid har tillgång till isfritt vatten men icke...jag har provsmakat vattnet och kännt och det smakar gott och inga stötar fick jag heller. Men de får lära sig att dricka ur den.
Min 2åriga kblhingst dricker ur den utan problem så det är ju inga fel på den. Visserligen står den inne i lösdriften nu istället för ute i hagen men är de så slöa att de inte orkar gå in där för att dricka så får det vara. Har haft termobaren i 2 veckor nu så de måste ju ha druckit lite iaf.

Som en del har föreslagit, blanda melass eller sirap i vattnet. Ta ganska mycket så vattnet blir mörkbrunt. De flesta hästar brukar dricka detta.

Prova också att ga tempererat vatten, dvs runt 10-12 grader.

cactuspower: vattenkoppen är väl typ bortkopplad - alltså hon funderar inte ens på att använda den - hon tröttnade nog när det inte kom ngt ordentligt flöde.. Men det räcker ju inte att byta kopp för att få bättre flöde. Alltså med småhinkar menade jag minst 20 liters. Hon har alltid en full hink vatten i hagen nu när det är vinter, när det inte är minus grader har hon en stor tunna.

Mimus: Jag ska prova att ge mer salt!

Alltså jag har rådfrågat vet. hon kom precis hem från ATG där hon stått med kolik - men det finns ju inga universella metoder så de förslår ju typ att smaksätta vattnet - äpplejuice tillexempel (men så lättlurad var inte fröken) ska prova med morotsjuice tänkte jag!

Alla andra: Tack för tipsen!

Hm, kolla med vet innan du ökar saltdosen för mycket.

Jag kom att tänka på proviva produkterna, funderar på om det skulle kunna gå att blanda i det för att smaksätta vattnet, nypon eller blåbär.

Om inte hästen är en högpresterande tävlingshäst tycker jag att du ska låta den ha fri tillgång till vatten i hink och låta den bestämma själv. Hade den inte fått vad den ska ha skulle den varit dö nu.

t.s har redan skrivit att hästen har fri tillgång på vatten.

skillnaden mellan att dricka så man överlever eller dricka vad man behöver är ganska stor :smirk: . eftersom hästen stått på klinik pga. kolik så är det jätteviktigt att få hästen att dricka tillräckligt.

Alltså jag har rådfrågat vet. hon kom precis hem från ATG där hon stått med kolik - men det finns ju inga universella metoder så de förslår ju typ att smaksätta vattnet - äpplejuice tillexempel (men så lättlurad var inte fröken) ska prova med morotsjuice tänkte jag!

Alla andra: Tack för tipsen!

En tanke, prova att ge din häst nyponsoppa? :idea:
Min kräsna dam fick det när hon hade järnbrist för att även få i sig c-vitamin, första gången tittade hon på bunken med nyponsoppa, tittade frågande på mig och puttade på bunken så jag fick all nyponsoppan över mig... :crazy: "det där äcklet kan du ta själv!"
men andra försöket "tryckte" jag upp bunken vid näsan så hon blev kladdig om mulen och fick slicka sig ren, då upptäckte hon att det var ju Gott! sedan var hon som galen i nyponsoppa, drack en liter på några sekunder. Ville hellre ha nyponsoppa än kraftfoder.

Så jag måst tipsa dig om att testa å se om din häst får smak för nyponsoppa. Då kan man ju smaksätta vattnet med det. Börja med normal utspädd nyponsoppa och sen spä den med mer och mer vatten...

Hoppas du kommer på nån lösning iaf!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö För ca 1 månad sedan fick min 4åring kolik, stressrelaterat. Veterinären var ut och det redde upp sig som tur var.:crazy: Första gången...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 226
Senast: mackan
·
Hästvård Vi har haft häst med kolik sen i fredags eftermiddag. Veterinären har varit ute två gånger och konsulterats via telefon idag. Just...
Svar
19
· Visningar
7 584
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 049
Senast: MaRomer
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat