Hur ska jag binda upp min häst?

Dialhard

Trådstartare
Jag har börjat inse att vi har ett problem. Att stå uppbunden. Min grova (615kg) halvblodstant på 12år har kommit på att hon inte alls behöver stå uppbunden om hon inte känner för det. Vi har bultade kedjor i betong/trä som uppbindning så dom släpper ju inte. Däremot går det ju grimmor på löpande band. 3 lädergrimmor och 2 vanliga har hon dragit sönder bara senaste månaden. Det är inte så att hon kastar sig/blir rädd/eller liknande utan hon lutar sig helt enkelt bakåt och lägger all tyngd i uppbindningen tills den går sönder. Sen knatar hon iväg och irrar lite planlöst i stallet (Ofta fram till mig eller till sin box) Detta sker när hon har stått på gånget att tag och kanske blivit lite rastlös, vilket hon blir ganska snabbt ibland. Det händer ju som sagt inte varje dag utan då står hon så fint så. Nu till frågan. Hur fasen får jag henne att vilja stå kvar?
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Börja med att sätta stopp för ovanan. Själv föredrar jag skötselspilta med vägg bakom, då börjar de inte prova där. De hästar som tidigare haft ovanan och sedan kommer till en vägg bakom, glömmer ofta ovanan och börjar uppföra sig anständigt efter ett par försök.

Ett annat alternativ (som jag inte tycker är lika bra) är att skaffa en rejäl ardennergrimma som inte går sönder. Då sitter hästen där den sitter, vilket kan vara ett alternativ om det bara är dumheter och inte panik inblandat. Har själv kört den metoden med 750 kg häst, det var verkligen en snopen min när det inte hände något. Men som sagt; inget för hästar med minsta anlag för panik.

Jag ser det som en ovana som utvecklats genom en test som fungerat.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Är hon inte rädd utan bara backar för att de ska gå sönder, prova repgrimma! De håller......
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

snälla bind aldrig i repgrimma, den är så tunn i nacken att hästen kan skada sin nacke om den drar, tyvärr behövs det inte så mycket drag för att det ska hända.
Jag använder själv repgrimma men snurrar bara grimskaftet runt så det aldrig sitter fast, annars är det en otroligt bra grimma att leda i bl.a
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

bind upp så du har en vägg precis bakom hästen, med tillräckligt lång upp bindning att hon inte kan ha linorna sträckta utan backar in i väggen innan linorna tar emot.

ha aldrig repgrimma när hästen binds upp! en lädergrimma eller nylon grimma i dålig kvalité så de går i sönder innan hästen kan skadar sig.

min häst brukar försöka "sätta sig" på hovslagaren när han håller på med bakbenen(precis som din lutan hon sig bakåt och spänner uppbindnings repen), då är det enda som hjälper att man står bakom hästen och knuffar fram henne igen så hon står ordentligt (kan ju inte sätta henne vid väggen när hovslagaren ska sko bakhovarna).
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Hur fasen får jag henne att vilja stå kvar?
Just det tycker jag du ska koncentrera på, inte olika varianter på att tvinga henne. Enklast är om du säger till att du inte gillar beteendet, vilket i o f s fordrar att ni har den kommunikationen. Det är ju mycket trevligare för hästen att "välja rätt" s a s. Vanlig uppfostran.

Om du trots allt väljer den "fysiska vägen" binder du högt som redan sagts, samt låter linan gå genom grimman och till ett rep som du bundit runt hästens kropp. Hon får då dålig kraft att dra plus att hon inte kan skadas eller komma loss.

LIA
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Kl, Tack för många bra svar. Repgrimma äger jag ingen och skulle inte våga binda i heller. Ardennergrimma skulle kanske vara något. Men Jag vill ju heller inte att hon drar sönder stallet så det bästa hade som sagt varit att få henne att vilja stå kvar. Det är ju lätt att "vakta" henne när man är bredvid men det är när man blir ovaksam det händer. Dessvärre har vi ingen vägg bakom och det hade ju helt klart underlättat. Fasen jag känner att jag inte riktigt vet hur jag ska säga till henne för att hon ska förstå? Jag brukar bara peta till henne och smacka fram henne när hon börjar tynga och det fungerar ju, tills jag vänder mig bort...
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Min fd hovslagare har etsat ord i mitt huvud en gång...

"Tänk om det var förbjudet att binda upp hästar i stallgången. Då skulle alla hästägare vara tvungna att först lära sig själva för att sedan lära sin häst, hur man beter sig. Vad fint det skulle va"




:)
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Kan du inte ha den i boxen då så hon inte kommer så långt? Eller ställa henne "på tvären" i stallgången?
Eller kanske binda ett rep bakom henne, på en säker höjd?
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag gör oftast iordning i boxen. Dels för att det ofta är fullt i stallet och sen gillar jag att få komma undan lite och bara vara jag och pålle. Men jag vill ändå att hon ska kunna stå på gången. Att vara uppbunden känns liksom så basic att det bara ska funka :-)
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Min fd hovslagare har etsat ord i mitt huvud en gång...

"Tänk om det var förbjudet att binda upp hästar i stallgången. Då skulle alla hästägare vara tvungna att först lära sig själva för att sedan lära sin häst, hur man beter sig. Vad fint det skulle va"




:)

??lära sig vadå:confused:
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

??lära sig vadå:confused:

Trådfrågan går ut på att få sin häst att stå stilla/uppbunden i gången utan att förstöra grimmor, så jag tror att det är det som Seabaz menar.

Men visst, det kan ju också betyda att lära den göra capriole i uppvisningssyfte. Men det står det inget om. så det tror jag inte...

Mvh

IngelaH
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag brukar bara peta till henne och smacka fram henne när hon börjar tynga och det fungerar ju, tills jag vänder mig bort...

Tydligen respekterar hon inte att du "petar" till henne.

Nu kommer jag säkert få skit, men då hade jag sparkat till henne i arslet när hon backar. Hårt som fan så hon inte fattar vad som hände.

Så var det sagt.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

eller nej, jag utvecklar mitt svar lite.

Jag hade gjot det i en stigade styrka tills hon verkar lyssna. Eftersom att hon gör det på rent jävelskap och inte är rädd, ska man sätta hårt mot hårt. Anser jag, och så har jag alltid haft extremt väluppfostrade hästar som lyssnat på en harkling till slut.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Som jag fattade det var problemet mer om hästen lämnades en kort stund? Hämta sadel eller så och då passade hon på...så då spelar ju inte graden av korrigeringen så stor roll.

TS. Har du provat dubbla uppbindningar? Då menar jag alltså att du stälelr hästen som vanligt i grimman, men har en ytterligare uppbindning med något längre rep i förslagsvis en halsring. Går grimman sitter då hästen fortfarande fast och syftet försvinner för henne.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

*kl*
Vad gör du när hästen kommit lös, binds hon upp igen lr "belönas" hon med att få komma in i boxen?
Om hon binds upp igen, tar hon sönder nästa grimma då oxå?

Man vill ju inte göra hästen bakskygg, men du säger att du kan säga till henne så hon kommer av sej men sen tar nästa tillfälle i akt. Kan du inte gömma en kompis, utrustad med vattenspruta, i en av boxarna, och när du lämnar hästen ett ögonblick för att hämta något så tar hästen sitt tillfälle att lägga sej i repen och då innan det går för långt så hon kommer lös så sprutar din kompis henne på rumpan rakt bakifrån med vattensprutan, upprepar om hon försöker igen.
Kanske hon tycker det är trevligare att bara stå snällt sen?

Blir lite samma princip som att ha ström i staketet.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

fas det gör det ju, hästen vet att hon bara blir tillpetad när hon gör fel, och saknar respekt för sin ägare. Hon gör som hon vill.

Annars tycker jag ditt förslag var rätt vettigt.

Om man kan vara hårdhänt mot sin häst beror förstås på vad hästen har för psyke. Mina två är helt olika, den ena har ett psyke av stål och där MÅSTE man vara hård, medan den andra räcker det med ett vackert nej.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp