Hur ska jag binda upp min häst?

Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Börja med att lära hästen att stå still med kommando.

Ha hästen lös i stallgången. Gärna med ett grimskaft den får trampa på om den går.. eller håller du i grimskaftet och drar till/rycker till om den rör sig..
Minsta lilla den rör sig ska du ge negativ respons. står den still ska du va trevlig och fortsätta med de du skulle, rykta!
Ska du gå iväg, ta med dig hästen om de finns möjlighet eller om kompisen håller..

Min hingst har jag lös i stallgången på ridskolan ibland.. Dock endast vid de tillfällerna jag bestämmer, inte när kompisen tycker de är coolt..., det inte är mycket spring och de ska vara utanför min box och inte ett steg ifrån, närmare eller annat.
Samt att jag kan binda han när jag går iväg....


Jag brukar börja med att leda hästen, när den går lite snett bakom, inte för långt och inte allt för nära, den ska vara utanför DIN bubbla!
Säg wow, och stanna. Stannar inte hästen, backa den och vifta eller annat tills den backar till stället där du sa wow. När den står på stället du flyttat tillbaka den till, beröm.
Gärna i ridhus eller hage. Dock ska den alltid lyssna..
När hästen tillslut fattar att den ska stanna när du ber den, börja i stallet.
Håll dock i grimskaftet först. Hästen får inte röra en enda muskel!!!!!!! Inte huvudet åt något annat håll än rakt fram!
Tillslut kommer hästen att förstå att den ska stå still.

Jag övar detta med alla mina hästar, har aldrig haft ett enda problem med mina hästar.
Bara samma dag som de kommer, dagen efter syns de att de lärt sig mina regler.

Jag vet inte hur jag ska förklara,men antar att du fattar.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

I de bästa av världar så lärde hästägare sina hästar stå still och även stå uppbundna redan som föl. Förr i tiden var detta ilandsproblem obefintligt. Hästarna fick lära sig att tidigt sitta fast i spiltor el dylikt. Det daltas för mycket, jag menar att man ska behandla djuren konsekvent men rättvist. En häst får inte slita sig, då får man se till att sätta fast den i rejält rep, grimma+halsrem som i sin tur är väl förankrat. Som TS häst gör på pin kiv, för att den kan, så borde denna metod funka utmärkt. Håller inte stallet så sätt fast den i ett träd, så kan den ju dra till det inte är kul längre. Har du som någon tidigare nämnt ouppfostrade vuxna hästar med "panik"beteende så får du väl träna din häst att så still på kommando.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

*KL*

Vår första häst var en mkt envis, bortskämd och bestämd dam.
Endast ca 155 men som en veterinär sa en gång.
"Va synd att hon inte är större" vid ankomst till klinik
"vilken tur hon inte var större" vid avfärd ;)

Iaf hon hade nog sönder X grimmor och träns, mest vid lastning dock.

Men iaf hon provade EN gång att segdra sej loss i gången (måste ha lyckats med det tidigare) men vi hade då lyckats hitta en grimma som tydligen höll iaf, för när hon i stort sett "satt" på rumpan gav hon upp och ställde sej sen som vilken häst som helst, gjorde aldrig efter de om försöket heller...

Så jag går helt på linjen "skaffa grimma/halsring" som håller... Så ska du se att hon slutar...

PS HATAR folk som sätter fast sina hästar i "hösnören" så de kan komma loss enkelt ...
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Det beror väll ändå på vilken häst man har? Jag skulle inte sätta fast en häst som flippar i något som håller. Jag testade det en gång på min, slutade med akuten för min del.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Lösningen för min häst som panikade var att binda upp i fjädrande gummiskaft (såna vanliga man köper på tex granngården) som var fästa i höjd över hästen. När hon började stöka och resa sig så fjädrade de bara med och då fick hon inte panik utan ställde ned fötterna och stod lugnt.

Och som de nämner i en annan tråd, att fästa i de övre ringarna på grimman så blir det också friare för hästen än om man fäster nere vid nosen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Det beror väll ändå på vilken häst man har? Jag skulle inte sätta fast en häst som flippar i något som håller. Jag testade det en gång på min, slutade med akuten för min del.

Men varför hamnade du på akuten när hästen flippade ? Du var väl inte så dum att du skulle fram å "hjälpa" till ??? Flippade hästar låter man bli. För som du säger hästen går sällan sönder men du kan ge dej på att du gör de...
DÄRAV gillar jag inte hästar som sitter i hösnören , för flippar de och kommer loss har du en häst som har "flippat" lös i gången = ALLA är i farozonen... Sitter den fast kan den endast göra sej själv illa... Vad är värst ? Människor skadade eller en häst ??? Enkel matte !
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

KL
Jag fattar inte problemet.:confused:
Man får väl träna på lös häst o sedan ställa den så den inte kan gå bakåt eller säga åt den INNAN den hamnar i bakåtdragläget.

T o m ej ännu ridna hästar ska väl förstå vad stå still eller vad smack betyder.:confused:

Tycker att vi går bakåt i utvecklingen när många menar att hästen själv ska lära sig hur den ska beté sig uppbundet.

Redan på tidigt 80-tal hade vi uppbindningar med virat rep runt en båtgummi... tja ni hajjar.;) Då hinner man säga till hästen innan den får panik.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Hästen kastade sig, insåg att shit jag kommer inte loss. Höll på att dra med sig hela stallet. Ja jag gick fram för att släppa loss honom. Jag vill inte ha en lös häst med hela stallet fast i grimman.

Nu står han med balsnöre. Har hänt en gång att han slagit upp huvudet och snöret gått sönder. Då har han stått helt still på stället. Hellre det än en häst som flippar för att han sitter helt fast.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Hästen kastade sig, insåg att shit jag kommer inte loss. Höll på att dra med sig hela stallet. Ja jag gick fram för att släppa loss honom. Jag vill inte ha en lös häst med hela stallet fast i grimman.

Nu står han med balsnöre. Har hänt en gång att han slagit upp huvudet och snöret gått sönder. Då har han stått helt still på stället. Hellre det än en häst som flippar för att han sitter helt fast.

Vissa hästar avskyr att känna att de sitter fast, efter X antal sönderslitna grimmor och en bakåtvolt på stallgången som hette duga, så skaffade jag helt enkelt fjädrande, gummiklädda vajrar (cykellåsvajer) på Clas Ohl**on och säkerhetsspännen på H**ks och knåpade ihop uppbindning till gången. Hästen sitter fast, men känner sig inte låst och står nöjd och stilla.
Av samma anledning har jag fjädrande uppbindning i transporten: fast uppbindning med transport"grimskaft" har hon lärt sig vilken knyck med huvudet som får den att öppna sig, sätter man fast med vanligt grimskft med karbinhake så krånglar sig damen antingen ur grimman eller sliter sönder den.

TS: Tålamod och konsekvens, tålamod och konsekvens... det finns INGA genvägar :p
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

något jag försöker lära hästarna direkt är att säger jag stå så är det stå som gäller. alltså avbryt det du håller på med, andas och stå still så tar vi om det hela från början. "gör om gör rätt" vilket då blir gällande både för mig och för hästen, eftersom vi är ett team när vi jobbar ihop. Det kommandot blir ett sätt att avbryta ett oönskat sinnes tillstånd, framförallt stress men även till viss del rädsla eller bara allmän "ysterhet" (i brist på bättre ord)
Grundtanken är att det ska vara bekvämare att stå still, kännas tryggare än att "fara omkring" som dom ofta gör vid ex stress.

Tror mycket på passivitet som ett verktyg i träningen.

dock är jag noga med att inte missbruka kommandot, använder det bara när det är verkligen behövs vilket får effekten att hästarna vet att jag menar allvar när kommandot ges.

Inget konkret tips kanske och ingen snabb lösning men en metod jag finner väldigt användbar. vad jag förstår handlar det inte om stress för din hästs del men detta kanske kan vara värt att fundera över om det skulle kunna passa er också?

lycka till i vart fall
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Men varför hamnade du på akuten när hästen flippade ? Du var väl inte så dum att du skulle fram å "hjälpa" till ??? Flippade hästar låter man bli. För som du säger hästen går sällan sönder men du kan ge dej på att du gör de...
DÄRAV gillar jag inte hästar som sitter i hösnören , för flippar de och kommer loss har du en häst som har "flippat" lös i gången = ALLA är i farozonen... Sitter den fast kan den endast göra sej själv illa... Vad är värst ? Människor skadade eller en häst ??? Enkel matte !

:bow:Precis min tanke oxå, men du hann först.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Har du någon bild på din uppbindning? Min dam blev skrämd häromveckan och slängde sig bakåt vilket resulterade i att hon kom loss. Nu är hon livrädd när folk gör snabba rörelser framför henne och hon sliter sig direkt för hon får total panik. Kanske skulle en expanderlina fungera för henne så hon inte får panik?
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Min fd hovslagare har etsat ord i mitt huvud en gång...

"Tänk om det var förbjudet att binda upp hästar i stallgången. Då skulle alla hästägare vara tvungna att först lära sig själva för att sedan lära sin häst, hur man beter sig. Vad fint det skulle va"




:)

:bow::bow::bow:

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp