Hur ska jag binda upp min häst?

Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag har inge problem med att ge en "spark i röven" om det är befogat. Så den delen har jag inget emot.
Däremot kan det vara svårt att göra en starkare korrigering om man inte är på omedelbar plats. Så jag tänkte...


Annars om man är på plats när hästen börjar dra så funkar det oftast alldeles utmärkt att (beroende på häst) skicka fram dem, antingen med röst eller fot:D
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

provar men ditt förslag så är det bättre att peta till med en sopkvast, pinne elelr vad som helst. vatten och spray ska helst inte förknippas med korrigering.
Blir så himla jobbigt att spraya flugmedel och liknande sedan.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

provar men ditt förslag så är det bättre att peta till med en sopkvast, pinne elelr vad som helst. vatten och spray ska helst inte förknippas med korrigering.
Blir så himla jobbigt att spraya flugmedel och liknande sedan.

Fast det beror ju lite på, här handlar det om att överaska hästen, så den kanske inte märker av vad det var. När man sprayar hästar med flugspray mm så brukar iaf jag visa hästen vad vi håller på med så den är beredd. Vatten gör inte ont utan det blev bara konstigt för hästen. Är hästen rädd sen tidigare för vatten/sprayljud så bör man så klart inte använda sej av det jag tipsade om.

Tänker man som du gör här så ska man nog inte ta till varken sopborste, spö eller en fot för då kanske man inte kan sopa bakom hästen sen, rida/longera/tömköra/köra med spö eller ens gå bakom hästen för den tror att den ska få en känga i arslet.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

det är sprayljudet de brukar bli rädda för. och då förknippa det med ytterligare obehag kan vara önödigt
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Knyt fast några sopsäckar på ett rep som du binder upp i rumphöjd bakom hästen. När hästen lutar sig bak kommer den att ta emot sopsäckarna och det kommer börja prassla och låta.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Fast det är ju precis det man vill hästen ska vänja sig vid, vid t ex miljöträning. Jag föredrar att lära in något jag har användning av, t ex röstkommando. Säger jag NEJ, är det NEJ. Abort all action. Backar hästen och jag säger NEJ, då ska den baske mig sluta backa. Smackar jag, ska den gå framåt.

Att i första hand se till att den botar sin ovana (se till att den inte kommer loss) är akutinsatsen, men problemet är ju egentligen att hästen inte lyder.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Tråkigt, och märkligt, att inte fler insett samma sak. Men tvång, skrämsel och våld verkar vara det naturliga i majoritetens hästhantering. :(

LIA
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Vad föreslår du att man ska göra då? Av det TS skriver framgår det att hästen inte lyssnar på normala tillsägelser, den lyssnar inte när hon petar till den (eller jo, den lyssnar i 2 sekunder sen gör den samma sak igen), ska man fortsätta stå brevid och snällt be att den ska sluta (och troligen fortsätta bli ignorerad) eller ska man sätta ned foten och göra klart att det inte är acceptabelt att den håller på som den gör? Det räcker med att hon vänder ryggen åt för att hämta sadel eller liknande för att hästen ska ha sönder en grimma verkar det som.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

*kl*
Vad gör du när hästen kommit lös, binds hon upp igen lr "belönas" hon med att få komma in i boxen?
Om hon binds upp igen, tar hon sönder nästa grimma då oxå?

Givetvis plockar jag upp henne och ställer henne på samma plats igen. Försöker varken göra bu eller bä just då. Eftersom jag oftast missat att korrigera i just läget hon tar sig loss i, känns det inte som att jag kan göra något annat. Speciellt eftersom hon ofta traskar fram till mig. En gång har hon gjort om samma sak men i övrigt har hon snällt stått kvar.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Tråkigt, och märkligt, att inte fler insett samma sak. Men tvång, skrämsel och våld verkar vara det naturliga i majoritetens hästhantering. :(

LIA

Jag vill ju verkligen få henne att förstå att jag ber henne att stå där och att hon ska vilja lyssna på det. Jag vet bara inte hur jag ska få fram det till henne...
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Kl
Min första tanke var halsrem. Sådana som är till för kor/tjurar egentligen.
Har sett ardennerhästar dra rejält i sådana utan att de gått sönder.

(om du nu vill ha något som hon kan dra i utan att det ger vika)
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

beröm när hon står uppbunden, mkt kel och kli (om hästen gillar det alltså) kanske nån liten bobit att smaska på, och du kan ta det lite i etapper så hon inte blir uttråkad å börjar dra, börja med korta stunder och gör det till en mysig stund tillsammans :). skulle hon ändå komma loss, bind upp igen och igen å igen. tillslut är det lixom ingen idé att ta sig loss, mysigare att stå uppbunden. men gör det inte till en så stor gjej utan bara ta det för vad de är, det blir nog bättre bara du håller lugnet och som sagt tar det ettapvis.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Vad tror du skulle hända om hon inte kom loss, om du skulle binda upp henne med en typ halsring och hon verkligen inser att hon inte kommer loss? Får hon då panik eller vad händer då?
Till er andra, hur tränar man upp en häst från början att stå uppbunden? Min 4½ åring får panik vid att stå uppbunden. Var börjar jag?
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag gör det iaf till en trevlig stund. Min ena tkt det var obehagligt att stå uppbunden efter en senskada, associerade det med ont, men hon fick stå så.. fick beröm när hon var lugn -ignorera stressen. sen tugga hon, märkte att det inte hände nått. har panikhake så hon hade kunna slita sig, men med grimskaft, lite längre så hade jag kunnat snabbt få tag på henne. uteboxar och det går ej att stänga, så hon skulle mest troligt springa bort till sina kompisar i hagen.

Men det har gått bra, nu bryr hon sig inte. gillar att bli ompysslad. är 2 år.
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag har delgett min grundsyn som är att lösa problem man har/får genom att åtgärda i källan, dvs hästen. Och då inte genom tvång osv, men väl genom kommunikation och samspel samt stegvis påverkan.

Exakt hur din lösning ska se ut är omöjligt att säga på nätet, men dela upp problemet i bitar och åtgärda varje bit för sig. Är det att stå bunden som är problemet, ta tag i det. Är det att hästen blir ratslös, ta tag i det. Är det platsen som spökar, ... o s v.

Du verkar ju ha en trygg häst som kanske gärna sätter sin egen vilja främst? Då blir det till att övertyga henne om att din vilja är starkare. ;)

LIA
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag skulle inte vilja ha en grimma som håller så att hästen skadar nacken, utan jag skulle istället göra som man gör med unghästar och sätta fast gaslinda i grimman så den går sönder istället för att grimman går sönder.För en häst som vill komma lös kommer lös vilken grimma du än har. Sen skulle jag ställa mig bakom hästen och vänta ut tills den backar och då korrigera hästen. Beröm när hästen står stilla och gör rätt. :) Sen hur du ska korrigera är upp till dig själv. Jag frågar inte om dom VILL stå still, jag säger att dom SKA. :)
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

Jag skulle inte vilja ha en grimma som håller så att hästen skadar nacken, utan jag skulle istället göra som man gör med unghästar och sätta fast gaslinda i grimman så den går sönder istället för att grimman går sönder.För en häst som vill komma lös kommer lös vilken grimma du än har.
Läs gärna mitt första inlägg i tråden! :idea:

LIA
 
Sv: Hur ska jag binda upp min häst?

eller som min, jag parkerar henne utanför stallet och går in och hämtar hennes grejer, och hon rör inte en fena och försöker inte äta :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp